Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
audi s4
4573 besök totalt
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
audi s4

Hejsan!
går i tankar att köpa en audi ur-s4 lite senare men den väger ju ganska mycket cirka 1800 :o men endå så är jag grymt sugen på en sådan. är det som att bita sig i tummen att försöka köra lite mer inspirerat med en ur-s4, gäller alltså svänga plus rakt fram. vet det är många som har mycket effekt men vad gör effekt om an inte kan svänga tänkte jag.

finns det t ex väghållningsprylar och bromsdetaljer att köpa till den här bilen eller borde jag glömma hela alltet å fokusera på annat?

och vad är det som väger så sju helsikes på den här bilen?

Mvh Erik

Karlstad
Här sen Apr 2008

hej, kika lite på mitt projekt, dock en rs2..

vad som väger:
Govlmatta 20-25kg
isolering 20kg
asfaltsmatta30kg
taklucka 30kg
framstolar 20kg/st
baksäte 40kg
ac system 25kg
huv 20kg

etc. etc...

Väghållningsprylar till just ur-s4 finns det lite sämre om.. finns mer till 80 modellen, men
bromsdetaljer finns det gott om, kika runt lite på 034motorsport.com

vet inte riktigt vad jag ska skriva men fråga på ska jag försöka svara så gott jag kan...

Norrahammar
Här sen Nov 2005

vilken motor siktar du på, en V8 med full lättning och sport fjädring lär väl funka ett tag... finns det inte delar till "nya" 100 är väl samma kaross eller

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: audi s4

billet skrev:
Hejsan!
går i tankar att köpa en audi ur-s4 lite senare men den väger ju ganska mycket cirka 1800 :o men endå så är jag grymt sugen på en sådan. är det som att bita sig i tummen att försöka köra lite mer inspirerat med en ur-s4, gäller alltså svänga plus rakt fram. vet det är många som har mycket effekt men vad gör effekt om an inte kan svänga tänkte jag.

finns det t ex väghållningsprylar och bromsdetaljer att köpa till den här bilen eller borde jag glömma hela alltet å fokusera på annat?

Mvh Erik

Allt och lite till är det som väger.

Visst kan du få en sådan bil att fungera, men med tyngden kommer tex bromsar, däck och framvagnsdelar att slitas snabbt.

Du kommer troligen ha minst lika roligt i en 'effektlös' golf gti, fiat ritmo etc som redan från början har låg vikt men går att banta ner ännu mer.

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Allting blir så extremt mycket dyrare med tunga bilar också. Oftast måste du ha större bromsar, större fälgar, större däck osv osv osv.

Satsa på en lågviktare!

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har en sådan. Du kan se i min signatur vilken av mina bilar körs på bana och vilken har förpassats till A-till-B tjänst.

Bilen är helt enkelt för tung, för komplicerad och för ovanlig för att kunna göras om till banbil för vettiga pengar. Dessutom är den ganska trist att köra (tyst, noll Caster, framtung). Fyrhjulsdriften är trevlig på vintern men ömsöm understyr omsöm överstyr. Den skulle behöva en stelopererad mellandiff för bankörning.

I övrigt finns allt du kan önska dig i trimväg. Ballare bromsar, mer effekt, coilovers, you name it. Men det kostar skjortan och i slutändan har man fortfarande ganska tung lyxkryssare som är tråkig att köra.

Skaffa något lättare om du vill köra bana...varför inte en S2:a? Eller gammal 100 Quattro Turbo?

Som långfärdsbil är den däremot svår att slå!

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re: audi s4

billet skrev:

Mvh Erik

Fördelningslåda, bakdiff modell stor, stora bromsar, fyra aktiva högtalare, Procon Ten, massvis med ljudisolering, gjutjärnsmotor (2.2t), AC, 6-växlad låda modell stor, taklucka, tjocka kabelstammar osv. Osv.

Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

beepbeep skrev:
Jag har en sådan. Du kan se i min signatur vilken av mina bilar körs på bana och vilken har förpassats till A-till-B tjänst.

Bilen är helt enkelt för tung, för komplicerad och för ovanlig för att kunna göras om till banbil för vettiga pengar. Dessutom är den ganska trist att köra (tyst, noll Caster, framtung). Fyrhjulsdriften är trevlig på vintern men ömsöm understyr omsöm överstyr. Den skulle behöva en stelopererad mellandiff för bankörning.

I övrigt finns allt du kan önska dig i trimväg. Ballare bromsar, mer effekt, coilovers, you name it. Men det kostar skjortan och i slutändan har man fortfarande ganska tung lyxkryssare som är tråkig att köra.

Skaffa något lättare om du vill köra bana...varför inte en S2:a? Eller gammal 100 Quattro Turbo?

Som långfärdsbil är den däremot svår att slå!

Vissa kanske helt enkelt tycker att det är kul att få en utmaning att gå fort på bana (vet inte om trådskaparen har den lusten dock) dock är en audi 80q/s2 en bättre start..

Caster kommer jag få ca 8-10grader (bottnar 6graders camber mätaren så vet inte exakt) med nya topplagringar samt 2,5" coilover fjäder. duger långt.

tung går att råda bot på. att den är framtung är jobbigare att fixa..

en ur-s4 borde gå att få ner till 1550kg utan "större" modifikationer/pengar.

makrolonrutor 2500:-?
lättare huv - 3000:-?
bort med ac - gratis
ljudisolering - gratis
procon-ten - gratis
inredningsdetaljer - gratis
rejs-stolar - ca 5000:- för 2
ingen taklucka - gratis

ska man ha Coilovers tillen Ur-s4 är det nog att bygga själv. jag har dock inte forskat i hur hårda fjädrar man kan få med ett ex. KW kit...

sen dit med en grövre krängare bak för att få bort understyrningen..

Norge
Här sen Maj 2007

Kjop en A4 1,8t quattro isteden. Den går mye fortere rundt banen med billigere mods, mer deler tilgjengelig og bedre kjoreegenskaper. Billigere i innkjop er de også. Har enda tilgode å se en S4 C4 som holder folge med bilen min på bane, selv om de har 500-600 hk.

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
ja de låter ju som de blir en flopp av detta thumbs down jag är intresserad av bilen just för den e mycket snygg, motorn älskar jag och vid relativt enkla medel kan man få en mycket stark motor.

kanske lika bra att vänta nått år och sedan köpa t ex en s2 eller liknande.

man är så inne i den rosa dimman ibland att man inser inte att en mycket tung bil kommer slita på väldigt mycket saker.

Alingsås
Här sen Okt 2006

Ja om du har tänkt att köra bana med bilen så blir du tyvärr frånkörd av relativt "slöa" bilar när det svänger..
Det är ju vikten som gör mest för prestandan totalt...
Sedan har ju den typen av bil motorn väldigt långt fram vilken gör den högfartstabil, men inte såå svängvänlig..
Hade själv en Audi S2 Sedan förut och den var ju underbar som pendlarbil, men kul att svänga med var den ej!!!

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

billet skrev:
ja de låter ju som de blir en flopp av detta thumbs down jag är intresserad av bilen just för den e mycket snygg, motorn älskar jag och vid relativt enkla medel kan man få en mycket stark motor.

kanske lika bra att vänta nått år och sedan köpa t ex en s2 eller liknande.

man är så inne i den rosa dimman ibland att man inser inte att en mycket tung bil kommer slita på väldigt mycket saker.

inte detta som är viktigast med ban-körningen, väghållning är a och o thumbs up

ja s2an är bättre , men motorn sitter fortfarande helt fel vore man rik skulle man smaska på en sellholm låda med separat fördelningslåda och flytta bak motorn 50cm, men nu handlade inte tråden om detta

en A4 1,8tq är nog en riktigt mycket bättre start om man inte vill ha en utmaning/mycket ombyggnationer för att gå någorlunda fort på bana.

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Lind4hl skrev:

inte detta som är viktigast med ban-körningen, väghållning är a och o thumbs up

en A4 1,8tq är nog en riktigt mycket bättre start om man inte vill ha en utmaning/mycket ombyggnationer för att gå någorlunda fort på bana.

nej självklart inte, därför jag skrev min fråga till att börja med och en a4 visst men jag en del av varför en audi, är femman som jag så länge trånat efter och jag har varit inne på audi 80 eller 90 också men tyckte att turbo orginal skulle förenkla så mycket

Forshaga
Här sen Dec 2002

*poff*

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Satsa på S4! Visst, man kan prata både långt, vitt och brett om betydelsen av låg vikt osv. Men, audifemman är helt makalös och får du bara bukt med den värsta understyrningen så kan du nog ha riktigt kul i den även på bana.
Personligen gillar jag tunga bilar med stora motorer - det är manligt på något vis.

Porsche 968 CS
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

S4:an är en häst, men det är en snabb häst som går att åka fort med om man lär sig... Det går dock inte att bortse ifrån att S2 och RS2 alltid komemr att vara snabbare på bana än den. Den är stoooor och tuuung!

Personligen tycker jag det sämsta med den är att kärnghämmaren är en del av bärarmen fram, precis som på VW 1303!!! Det går at ta sig runt, säkert, men jag har aldrig sett nån lösning på det. Kruxet blir att bussningarna till den måste vara mjuka för att klara den snedställning det blir - men då komemr du också att få problem emd att hjulen rör sig. Det blir väldigt tydligt - räcker att stå på bromsen och jucka med kopplingen för att se fenomenet. Nya bärarmar och vettig krängare - men det är ofta lite utanför budget/gräns för engagemang.

Drivlinan är väldigt hållbar. S4 V8:an är en underbar motor jmf med 5:an - har bara erfarenhet från iskörning men det är en väldig skillnad i körbarhet.

Jag skulle själv inte välja denna bil som utgångspunkt, just pga att det ganska snabbt blir jobbigt map den ruttna framvagnen. En S2 är tråkigare, jag vet, men så galet mycket bättre utgångsobjekt.

www.motorgeek.com finns ett riktigt herrejösses S4 bygge, med typ S2 framvagn och hela kittet...

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
jaså hur är skillnaden? mer ketchup i femman lr

Stockholm
Här sen Mar 2007

Har en kompis som bygger ur-s4 V8 banbil så vi får se nästa sommar hur långsam den blir

Angående projekten på motorgeek så hittar jag en 90q med v8 där han uppdaterat med s2 framvagn osv, han bygger även en gammal V8 men vad jag kan se så är det org V8/s4 framvagn på den..
http://www.motorgeek.com/phpBB2/viewtopic.php?t=11425&postdays=0&a . . . .

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Allmänt banåkaforum
audi s4
4573 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande