Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 177, 178, 179   >>
11 besök idag (865260 totalt)
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



johan sjöström skrev:
Tackar, själv nöjd med bilens prestation, jaha var det bra eller dåligt det Christian sa?


Många superlativ var det thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Att vakna upp idag var lite speciellt då man visste att det var sista dagen med körning men å andra sidan en heldag på Nordschleife med möjligheter till MASSOR av varv. Ett av gårdagens sista tips från Christian maler i mitt huvud "skippa tidtagning imorrn och bara kör, du har satt en bra tid och kommer troligtvis inte under den" Sunda ord som jag beslutade mig att följa, vi beslutade oss för att hoppa över frukosten och ta vara på dom första timmarna på banan. En kopp kaffe och en snabb putsning av framrutan sen var vi redo för avfart, Tobbe stack och tankade medan jag körde mot infarten. Jag har för mig att vi var bil 2 respektive 3 ut på banan och det kändes helt underbart, solen sken och man insåg redan nu att det skulle bli en GRYM dag på banan.



Nåja iväg for vi och tanken var väl att vi skulle ta det lite lugnt men då omständigheterna var som jag beskrev var det i stort sett omöjligt att köra lugnt, dom första varven var vi HELT ensamma och utöver ett arbete med armcrot en bit innan Ex-mühle där farten var nersatt till 70 och lite längre fram 50km/h hade vi hade några sjukt och då menar jag sjukt roliga varv, Tobbe drog i början och hade inte en janne att komma undan, jag låg klistrad i rumpan och hade vid ett flertal tillfällen mer att ge, trots detta fick jag mata på fullt i stort sett hela tiden, det handlade mer om att jag bromsade lite senare, släppte av lite mindre och kanske körde lite mer aggressivt. Roligare än så här blir det inte och när vi hade flytet uppe satte Tobbe ny PB med 8.37, på samma varv körde jag 8.33 så det var otroligt jämnt. Efter att vi nött lite varv tog vi en vätskepaus, vädret blev bara bättre och bättre men även trafiken i insläppet var nu något mer intensiv. Vi fortsatte nu köra och jag agerade dragbil då det alltid är roligare att jaga än att bli jagad, tyvärr blev det inte lika roligt då det kom någon bil i mellan oss och jag valde att mata på, sjukt roligt hade vi i alla fall, jag noterade nya schyssta jämna tider och kom upp i vmax 215/Vmin 67 med ett snitt på 134 om jag inte minns fel. Jag fick även till ett nytt optimalt varv (en sammanslagning av alla dom bästa tiderna på respektive sektor) med tiden 8.21 vilket kändes rätt trevligt med tanke på att det bara diffade 8s till mit pb och 8s på 20km är inte SÅ mkt.. Tänk om man kunde få till den tiden på vanligt vis, då hade det minsann gått undan!! Efter ännu ett antal varv beslutade vi oss för att äta frukost vilket skulle smaka mumma efter 1.5 timme på banan

I vanlig ordning fick vi en härlig frukost som serverades på vårt boende, ett tag senare var vi klara och taggade på nytt, jag hade noterat att däcken nu började bli ordentligt slut och ett sidskifte var mer eller mindre ett krav. Sagt och gjort, dock visade det sig att det var ganska taskiga däck runt om men det fick duga så här sista dagen. Corden på ena däcket hade synts sen dag 2 men nu började det bli rätt illa då cordspåren blivit långa och däcken väldigt buliga, detta orsakade rätt kraftiga vibrationer under körningen som innan jag kom på vad det var gjorde mig lite orolig. Jag passade även på att kolla oljan som trevligt nog inte behövdes fylla på.

Efteråt gav vi oss ut igen för nya varv och visst var där ännu mer trafik i och runt insläppet, men av någon anledning var det aldrig kaos någonstans, på banan var det städat mest hela tiden med undantag för som oftast orutinerat folk som inte insåg dom massiva fartskillnaders om uppstår på ringen. Ett av veckans absolut bästa minnen var när jag hade häng på en Opel OPC med 240hk, jag hängde han i rumpan hela varvet och vi hade sanslöst skoj, han tackade för varvet efteråt och nu lät han mig dra, denna gång var han ett klistermärke i rumpan på mig och mina däck var något hala så partiet fram till flügplats vara rena driftingen (men med god fart) Varvet flöt på skitbra och alla omkörningar skedde smärtfritt. En incident hände dock precis innan hoppet i Pflanzgarten då en röd streckenkontrollen körde i låg fart på högersidan och när vi kom i FULL fart utan förvarning drog sig mot mitten, det blev en panikbromsning och en hård attack på curbsen för att undvika kollision, den gamle mannen som körde bilen verkade HELT oberörd och ovetandes om att vi kom, incidenten gjorde mig relativt irriterad då man gott kan begära att dom som jobbar på banan antingen håller hyfsad fart eller åtminstone har lite uppsikt bakåt och på sin egen framfart.

Nåja inget vidare hände och vi kunde ta ny fart och fortsätta vårt busiga varv, vid infarten körde vi sidan om varandra och pratade lite, han tyckte om min körning och undrade om vad jag hade för chassi och om jag skulle vara med på Scuderian vilket jag uppfattade det som att han skulle, kollade racechrono som noterade 8.30, utan incidenten hade det garanterat varit en sub 8.29 tid men nu var där ju en incident och jag fick ingen sub 8,29 tid Ett par SJUKT roliga varv fick vi alla fall. Efter att jag och Tobbe kört oss möra för stunden så beslöt vi oss för att ta en paus och hitta på lite annat, själv hade jag bara ett varv kvar på kortet och var VÄLDIGT nöjd med dom varv jag fått idag.

Färden skulle nu gå mot Raedler motorsport som levererat skivor till Tobbes bil (tack Christian för din hjälp!), villkoren var ju sjukt bra och betalning skulle ske först efter att Tobbe var nöjd med dom! Stället ligger i en tokliten håla en liten bit bort och lika fort som vi kom dit var vi därifrån nu med lite mindre ÅJ-RUSS i fickan på Tobbe. Vi kom överens om att plåta lite och drog oss mot lämpligt ställe, vi försökte hitta något place vi aldrig varit vid förut och ganska snart var vi ett på spåren. En liten grusväg till vänster innan Pflanzgarten sett från Nürburg ledde oss upp till banan mellan Schwalbenschwantz och Pflatzgarten. Här var massor med högt stängsel men efter att ha vandrat en liten bit hittade vi ett klockrent ställe att stå på, här kom vi grymt nära bilarna och kunde slippa stängslet som var otroligt drygt när man skulle plåta. Bilarna passerade i hög fart och en del i lite FÖR hög fart, inga incidenter skedde men nog var det nära några gånger. Det blev en bunke bilder och filmer på allehanda bilar, GT2/GT3 är sjukt snabba bilar på ringen och ljudet från dom passerande ett par meter från oss under full acceleration var mäktigt och en imponerade uplevelse trots att vi njutit av det under snart en veckas tid.

Efter att ha stått här uppskattningsvis en timme ringde matklockan, dagen till ära hade vi tänkt prova Dr Eicks tips som var restaurang Julia och deras Pasta Bolognese, det fina med Julia är att det ligger i direkt anslutning till Breidscheid så man kan njuta av sin mat till den ljuva musiken från allehanda sportbilar som kommer på högt varv och stundtals med tjutande däck, från stund till stund kunde även få till en lite vindpust med doften från varma bromsar för att sy ihop hela upplevelsen, vädret var helt underbart och för första gången smakade en alkoholfri pilsner gott, maten var absolut prisvärd och smakade mumma.

Efter ett tag fick vi besök av en vän från våra trakter (Fredrik Å) en trevlig prick som alltid är positiv, det blev en hel del gott tjöt om allt mellan himmel o bana, Fredrik skulle minsann framföra en Swift på Scuderian vilket lät väldigt skoj, jag var inte ALLS avundsjuk på han. Efter att vi käkat klart och druckit lite kaffe tackade vi Fredrik för pratstunden och beslutade oss för att kika lite vid gamla infarten på andra sidan gatan, här kunde man komma väldigt nära bilarna och i ett intressant parti där man skiljde agnarna från vetet. Efter att ha stått och dreglat på alla fantastiska bilar stängdes banan av och vi tog en fika i faciliteten i direkt anslutning till insläppet. Lite senare släppte dom på igen och det tog inte så lång tid innan det var avstängt igen. Tobbe var sugen på att höra sitt insugsljud när han matar på, så vi beslutade oss för att filma varandra när vi matade på över bron i Adenau, först ut var Tobbe som skulle ringa innan han körde på så jag visste ungefär när jag skulle vara beredd, det tog LÅNG tid och mitt batteri var på upphällningen men jag fick med det hela och ljudet lirar i en klass för sig själva inget snack om den saken, gåshuden kommer av sig själv när gasvajern sträcks och kolfiberinsuget suger i sig några kubik luft.

Tanken var att jag nu skulle köra ett varv och Tobbe filma vilket skulle bli skoj MEN, precis då ringde Christian och påtalade att sista insläppet till körningen på GP banan var om ett litet tag, våra planer grusades och vi prioriterade GP banan då det var en rolig grej, Jag hämtade upp Christian och stressade bort till GP banan, inne på depåområdet hittade jag en mack att tanka på vilket var vettigt då halv tank och R-däck på "vanlig" bana inte var någon hit i min kärra, raskt vidare till vår infart och Tobbe hade redan förbetalt då det var otroligt tight med tiden, jag kom 18.59 och jag tror sista insläpp var 19.00 så snacka om timing! Det tog kanske en eller två minuter tills det var dags att köra och det var knappt jag var beredd.

Christian som var min beifahrer även här kom med lite tips och det kändes tryggt, mycket handlade om att hitta rytmen i min körning. Banan var bred och med tilltagna avåkningszoner vilket uppskattades. Jag kände aldrig att banan var speciellt rolig och något flyt infann sig egentligen aldrig, jag ångrar absolut inget då det var en rolig grej att få uppleva, det var också coolt att bli piskad av en gammal Corvette från sjuttiotalet som gick ruskigt bra, en sjukt cool passering av sektionen innan start och mål av en 430 scuderia impade grymt på oss och stundtals så det ut att gå åt pipan men det var nog mer vi som inte insåg vilken kapacitet bilen i fråga har. Vi fick en bunke varv och efteråt stod vi och diskuterade vad vi tyckte om banan, en sak vi var överens om var att det inte är riktigt rätt att göra som vi gjort och kört en rejäl bunke varv på NS och sedan hoppa på Gp bana, man KAN göra så men det är liksom inte rätt, NS är så förbenat skoj så allt annat är ganska ointressant.

Efter att vi kände oss nöjda började både mat och öl klockan ringa samtidigt, vig tog beslut om lite relax hos Christian innan vi duschade och stack iväg på galej i storstan (Adenau) I vanlig ordning smakade första pilsnern helt underbart, vi hade idag haft en sjukt varm dag och både jag och Tobbe var genomsvettiga (gissar i alla fall att även Tobbe var det) och en dusch stod högt på priolistan, efter ett tag tog vi oss hemåt och duschade, Christian hämtade upp oss en stund senare nytvättade och väldoftande! Kvällens besök var det 3:e vi gjorde på Asian bistro som var en mkt trevlig bekantskap, maten var suverän (55:an är sjukt god om man gillar Curry) och priserna högst humana, inredningen och miljön rent generellt är TRIST men vi skulle bara äta och sen traska vidare till Blaue Ecke. Nere på Blaue ecke hade vi en lugn kväll, lite glass, pilsner och osocialt internetflummeri, så här efteråt så var vi nog lite tråkiga när vi satt där med våra datorer. Vi var nog rätt möra både jag och Tobbe så det blev ingen lång kväll ute, på vägen hem diskuterade vi med Christian om veckan som gått och vilket flyt vi haft på alla sätt och vis, han sa att det troligtvis var en topp 10 vecka vad han kan minnas och själv kunde jag inte annat än hålla med, vi hade haft det otroligt bra vad det gäller ALLT.

Vi tackade än en gång Christian för ALLT och hoppades hans framtid i Nürburg kommer att bära frukt. Grabben har helt klart talanger till både det ena och andra! Ganska omgående kom vi till sängs och själv funderade jag över tiden som gått och att det nu var det dags att åka hem, men jag ville verkligen inte åka hem, nog ville man träffa familjen och äta kaviarmackor och smaka frugans kaffe men ringen hade bitit sig fast i mig på ett otroligt vis, jag vet att jag alltid är besatt när jag varit här men i år var det annorlunda, kanske tack vare Christians pedagogiska lärostil, det fantastiska vädret och för att bilen verkade gilla ringen.

Till slut somnade jag och jag tror det sista vi sa att det varit ännu en riktigt riktigt galet bra dag..


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
David E skrev:
Som jag sa när vi talades vid så är jag GRYMT imponerad av dina framsteg!
Som "gammal banåkaräv" så är det så fantastiskt roligt att se din entusiasm och utveckling.

Du har presterat tider som är få förunnat på ringen!
Det snackas ofta om sub8 osv. men de som kan köra under 8.45 är få i verkligheten.

Du har bevisat för mig och övriga att du är mäkta kometent som chaffis!
Jag åker i ditt passagerarsäte när som!

/D

edit: 8


Vilka trevliga ord David! så fantastiskt är det väl inte, du kör ju halvminuten snabbare (än så länge )
Hade varit mycket roligare om du åkte som passagerare i DIN bil , oj vad skoj det hade varit att få testa en riktig bil där nere.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Snyggt jobbat Johan. Och tack för att du låter oss "åka med". Jag hade nog gärna velat göra precis samma som du gjort. Tänkt att få komma ner runt 8:30...



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

David E skrev:
Som jag sa när vi talades vid så är jag GRYMT imponerad av dina framsteg!
Som "gammal banåkaräv" så är det så fantastiskt roligt att se din entusiasm och utveckling.

Du har presterat tider som är få förunnat på ringen!
Det snackas ofta om sub8 osv. men de som kan köra under 8.45 är få i verkligheten.

Du har bevisat för mig och övriga att du är mäkta kometent som chaffis!
Jag åker i ditt passagerarsäte när som!

/D

edit: 8


Fan va kul att det gått bra Johan!

Jag antar att du nu är mer fast än fast i ringen träsket. Nästa år måste jag komma iväg, får försöka synka något.

/Mårten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Underbart skrivet som vanligt Johan!

Man blir ju lie avis på både tider och upplevelser... Nästa år måste jag ner!

Ses på Gelleråsen?

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
För att svara lite grand till både BADaniel och Mårten:

Mina tankar kring det här med bankörning har kastats om på sistone och framtiden kommer nog att se lite annorlunda ut. Åtgärder är redan vidtagna, inget drastiskt men ett frö såddes för länge sedan men grodde till ordentligt vid sista resan.

Men mer om detta i kommande bloggar

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



johan sjöström skrev:
För att svara lite grand till både BADaniel och Mårten:

Mina tankar kring det här med bankörning har kastats om på sistone och framtiden kommer nog att se lite annorlunda ut. Åtgärder är redan vidtagna, inget drastiskt men ett frö såddes för länge sedan men grodde till ordentligt vid sista resan.

Men mer om detta i kommande bloggar


Nu blev jag väldigt nyfiken! Skriv fortare...

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
befintlig ringblogg är just nu uppe i 12567 ord Daniel, du hade väl oxå barn Sen tillkommer, företaget, bilarna, hönsen,huset, katten,hunden, fiskarna och all RING ångest Tids nog så blir det klart, 04.15 i morse rundades den senaste delen av..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



johan sjöström skrev:
För att svara lite grand till både BADaniel och Mårten:

Mina tankar kring det här med bankörning har kastats om på sistone och framtiden kommer nog att se lite annorlunda ut. Åtgärder är redan vidtagna, inget drastiskt men ett frö såddes för länge sedan men grodde till ordentligt vid sista resan.

Men mer om detta i kommande bloggar


Tack igen för de otroligt detaljerade och välskrivna berättelserna.. thumbs up

Gissningstävling om vad som planeras??

Röd M3:a??



M v h

// Johan
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Sunk skrev:
johan sjöström skrev:
För att svara lite grand till både BADaniel och Mårten:

Mina tankar kring det här med bankörning har kastats om på sistone och framtiden kommer nog att se lite annorlunda ut. Åtgärder är redan vidtagna, inget drastiskt men ett frö såddes för länge sedan men grodde till ordentligt vid sista resan.

Men mer om detta i kommande bloggar


Tack igen för de otroligt detaljerade och välskrivna berättelserna.. thumbs up

Gissningstävling om vad som planeras??

Röd M3:a??



M v h

// Johan



otroligt lockande till det priset men även om frugan inte var oäven (jo vi har redan pratat om den) har jag beslutat mig för att inte visa något intresse. Jag har uppenbarligen bil nog att köra rätt fort på ringen och tror jag kan få ut mer ur den med lite träning och tweaking. Driften i sin helhet blir mkt billigare och nog fan är det roligt när man pressar sig förbi M bilar på ringen med compacten..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Torsdag morgon betyder att det nu är slut på det roliga för den här gången. Idag är det dags att styra mot nordligare breddgrader men inte direkt utan först kör vi österut men mer om det lite senare. I stort sett hela veckan har jag vaknat till en molnfri himmel och en sol som sakteliga kröp upp från horisonten. Idag var det annorlunda med dimma tjock som ärtsoppa och seriöst fuktigt. På något vis kändes det rätt skönt med detta väder när man skulle åka hem då det garanterat hade varit tungt att åka hem en strålande dag. Nåja en skvätt kaffe och lite bloggande i vanlig ordning innan Tobbe vaknade och frukosten serverades. Vädret blev inte bättre efter någon timme utan snarare värre, vi skänkte en tanke till scuderia folket vars utbildning började idag och hoppades det inte skulle drabba dom för hårt.

Dagen till ära var vi inte befattade med stress överhuvudtaget, vi hade en tid bokad 15 mil från oss klockan 14.00 that's it. Vi beslutade oss för att börja med bilarna och göra dom dugliga för den långa färden hem, gatdäck, oljekoll, camber, dämpare, lasta bilarna med alla verktyg, reservdelar, däck osv.. Efter detta var det dags att duscha och sedan packa alla personliga saker och rensa rummet. Efter att jag kände mig nöjd behövde jag få tag på lite internetaccess och drog mig ner till Blaue Ecke för att snålsurfa på deras lina. Efter att jag var klar begav jag mig till REWE markt för en god kopp avancerat kaffe (latte,mochaccino eller nåt jag vet inte så noga) Tobbe dök upp efter ett tag och vi beslutade oss för att börja röra på oss då klockan redan hade sprungit iväg, innan avfärd körde vi över till Getränkemarkt för att ombesörja en liten ranson Bit's för att överleva Skånes bistra vinter och kunna luta sig tillbaka, blunda och känna smaken av Nürburgring

Nu lämnade vi Adenau och det var med ett visst mått vemod jag såg stan försvinna i dimman, vi kom in på små tighta serpentinvägar i närheten av Bergwerk och dimman var sjukt tjock, tempot var lågt och det underlättade att ligga bakom M3:an med sina tydliga röda lampor. Färden var nu ställd mot en lite håla där Tobbe skulle hämta lite kulfibergrejor i form av en front och en baklucka till sin redan trevliga kärra. Passformen skulle vara hög och Mister är petig på den fronten. Efter en stunds körning kom vi ner på lite lägre höjd och dimman lättade, samtidigt övergick vägen i motorvägsform och vi kunde höja tempot ett par snäpp. Mötet var bokat till 14.00 och 13.59 äntrade vi rätt gata så gissningsvis var vi på plats i exakt rätt minut vilket får anses rätt otroligt. Killen med grejorna mötte upp oss direkt och visade oss vägen mot härligheterna. Grejorna fanns i garaget och därinne fanns även en M3 E30 som såg ut att vara i mint condition, gud så läcker med breda och lagom höga BBS Le Mans. Killen verkade vara en seriös M3 E30 fantast då hans boende formligen kryllade av olika M3 E30 grejor i form av modellbilar, radiostyrda bilar, ventilkåpor mm. I köket visade han ett par sjukt fina kolfiberinsug till rimliga pengar i förhållande till finishen. Det är nästan så man är sugen att köpa en M motor bara för att få dit ett sådant insug :-)

Efter att alla teknikaliteter var avklarade lastade vi bilen och pratade lite BMW, Tobbe hade efter byte av bromskivor fram lite problem med att oket på vänstersidan gnagde lite mot insidan av fälgen, detta gillades inte och vi funderade på olika lösningar. Det slutade med att vi skulle åka till Raeder motorsport som låg en mil ifrån oss, där fanns en uppsättning 5mm spacers som var precis vad Tobbe gissade att han skulle behöva. Sagt och gjort, navin ställdes in på vårt mål och en stund senare anlände vi till en extremt deprimerande håla, märkligt nog var vi båda väldigt överens om detta faktum, staden kändes som den stannat på 70 talet och det fanns massor med tomma bostadskomplex, mycket höga galler och staden kändes lite död på något vis. Vi hittade i alla fall vårt mål Reuter motorsport som var en liten butik som bestod av typ 800000 priser från motortävlingar och en tysk med en rejäl mussche vilket visade sig vara Christian Reuter him self.

Herr Reuter var en trevlig prick som ombesörjde vårt behov med glans, vi fick även ok på att montera grejorna utanför så vi kunde komma vidare hemåt. Efteråt pratade vi lite bur och diskuterade lite olika alternativ, det lutar starkt åt att vi båda kommer att montera en halvbur under vintern och får bara jag ihop pengar kommer jag att köpa själva rören i alla fall. Efter att vi pratat färdigt och höll på att packa ihop oss kom han ut med varsin T-shirt och lite annat, jag misstänkte att han tyckte det var skoj att vi som kom så långt borta ifrån hade hittat han ställe samt att Tobbe hade lite koll på hans framfart i olika tävlingar.

Till slut kom vi iväg och efter en snabb tankning bar det av mot nordligare breddgrader, avståndet hem var ungefär 800 km så vi skulle inte vara hemma på rätt sida 12 det insåg jag nu. Färden flöt på bra och några enstaka stau stötte vi på men inget som gjorde att vi stod stilla, det var snarare så att vi tappade fart, knasigt nog mötte vi sjukt långa köer på vägen ner och detsamma nu när vi körde hem , antagligen hade vi bara lite flyt men det gjorde inget :-) Efter någon timme blev det dags för käk på en sån där charmig vägrestaurang som ofta brukar generera en dyr och osmaklig tallrik mat. Här fick vi vettig mat i rejäla portioner till överkomliga pengar. Vi var nu taggade för en ny stint på motorvägen. Fortfarande flöt allt på och stundtals fick vi till och med upp tempot i svenska motorvägsfarter och lite till. Ytterligare ett tankstopp längs med vägen klarades av och nu började det så smått att skymma.

Trafiken var nu lite lugnare och vägarna lite bredare, vid sista tankningen hade vi 30 mil kvar till båten och det klarades av i BRA fart, nu gick det att marscha i 150-180 och det var rätt skönt, i ett tidigt skede av kvällen var jag SJUKT trött och fick jobba hårt för att hålla mig vaken, lite senare piggnade jag till och det var skönt. Till slut kom vi fram till färjeterminalen i Putgarden och innan vi kom in på området blev vi stoppade av något som såg ut som militärpolis eller dylikt, det visade sig vara immigrationspolisen och dom ville helt enkelt se våra pass, som tur var hade vi passen med oss båda två så det gick smärtfritt efter att vi hade fått svara på lite frågor. Båten kom relativt fort och plockade upp oss för vidare fart mot Rödby, väl ombord käkade vi lite och shoppade i "taxfree" En ypperligt ickecharmig dansk gubbe i kassan gjorde vad han kunde för att försura livet för alla i hans närhet, tänk vad trist livet måste vara om man alltid skall vara så otrevlig.

Väl i hamn var det bara en trist transportsträcka kvar, vägarna var något förbättrade sedan förra gången och vi marschade i relativt hög fart dom 20 milen till Bron, vi landade på svensk mark någon gång runt midnatt (minns inte exakt) och sedan var det bara 10 minuter kvar tills vi var hemma, tänk vad drygt och bo tex i Stockholm eller Övertorneå och ha hela den biten kvar att köra, på så vis är vi lyckligt lottade här nere i Skaune!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



johan sjöström skrev:
tänk vad drygt och bo tex i Stockholm eller Övertorneå och ha hela den biten kvar att köra, på så vis är vi lyckligt lottade här nere i Skaune!


Japp.
Vi brukar alltid säga att den tunga biten av resan är Sverige, 55 mil med hysteriska lasertaxerare.

Tack för rapporten Johan, underhållande läsning!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Nu när Johans fantastiska reseberättelse nästan är klar tänkte jag summera mina intryck. Under första varvet jag satt bredvid stod det ganska tidigt klart att Johan inte är blyg med gasen eller rädd för fart, båda bra förutsättningar för att börja köra fort på Ringen. Orutinen på just nordslingan lyste dock självfallet igenom, dels med avseende på spårval och dels genom det bland nybörjare så vanliga fenomenet att det brukar gå väldigt fort in i kurvan men mindre fort ut ur densamma. I princip överkörde han bilen och fick därmed inte till det beryktade flytet som ska infinna sig vid bankörning. Bilen är dock så snäll och välavstämd att det aldrig ledde till några problem, men jag skulle ljuga om jag påstod att det var en ren njutning att åka med. Det var det nämligen inte riktigt...

Men förutsättningarna fanns där och då Johan visade sig vara den perfekte eleven som verkligen helt prestigelöst ville lära sig, lyssnade noggrant och försökte omsätta precis det jag ville att han skulle göra gjordes stora framsteg väldigt snabbt. Sena turn-ins, ofta för sena, ersattes av tidigare turn-in. Stålmannenattacken med full gas så länge som möjligt fram till kurvan ersattes av tidigare inbromsningar för att hinna med att växla klart och koncentrera sig på kurvförloppet. Korta hårda inbromsningar ersattes av aningen längre mjuka bromssmekningar. På 2 ynka varv hade den gode Johan ändrat sin körstil radikalt och även om spåren och flytet inte var där började man redan skymta vad som komma skulle.

Efter de inledande försöken fick jag den otroliga förmånen att själv provköra bilen (stort tack för det!), dels för att visa spårval och dels för att visa hur mycket fart man faktiskt kan ta med sig genom vissa partier. Tempot var ganska beskedligt, men jag överraskades ändock av hur otroligt fint den lilla bilen bet sig fast i kurvorna, hur alert den styrde in och vilket bett det var i bromsarna! Den är inget effektmonster, men "rolighetsfaktorn" är väldigt hög. Eller som Johan sa: "Du hade ett väldigt brett leende när du klev ur bilen!"

Redan varvet efter det märktes en markant skillnad i Johans körning, tveksamheter byttes ut mot distinkta rörelser och han satte sig på bilen bestämt och visade vart den skulle ta vägen men var samtidigt tillräckligt mjuk och följsam för att den skulle kunna göra det han bad bilen om.

Johan har ju öst beröm över mig i sin berättelse och förvisso är det sant att hans körning inte hade utvecklats i den rasanta takt den gjorde utan mig, men hur bra läraren än är måste eleven också visa god klass för att resultatet ska bli bra. Och resultatet blev bra, redan den första kvällen efter 5 egna varv och ett passagerarvarv med mig så hade helt enorma framsteg gjorts och det får definitivt tillskrivas Johan. Med lyhördhet, prestigelöshet, vilja och koncentration omsatte han teori i praktik och lyckades ändra sin körstil och spårval totalt, respekt! thumbs up

Efter den första kvällen fortsatte det i samma stil resten av vistelsen och det gick inte bara fort, det gick oerhört mycket mer kontrollerat och säkert också. Så Johan (och Tobbe och Martin!), stort tack för det trevliga sällskapet under er fantastiska vistelse här, många skratt kommer jag att behålla som minne och jag hoppas naturligtvis få träffa dig och er här igen nästa år. Då kör vi igång fas 2 av utbildningen, bäva månne månget effektstint hästkraftsmonster!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Nu när Johans fantastiska reseberättelse nästan är klar tänkte jag summera mina intryck....


WOW Christian!! Jag förstår nu varför du kallas Dr Eick, tanken med att kontakta dig var det vi pratade om flera gånger, att lära känna nya rejsaianer och dylikt, det fanns ingen baktanke men nu blev det som det blev och gissa om jag är glad för det och på flera plan!! Stort tack för att du tog initiativet till det hela.

Du tog dig an mig och min körning som en sann Dr. Och jag må säga att du har en skön taktik med din avslappnade lugna approach. Det var skitskoj att känna att man utvecklades på relativt kort tid

Även din sammanställning så här efteråt är guld värd och gissa om jag läst den ett flertal gånger. Utöver att jag hade en kanonbra vecka där nere så vill jag påstå att du Christian, etsat dig fast i huvudet på mig, det var riktigt skoj att lära känna dig och jag räknar ner dagarna till nästa gång man kommer ner. Fas II låter högintressant med allt vad det nu innebär.

Igår natt satt jag och pillade lite med ett projekt du skapat med ett par vänner, jag tyckte det var riktigt skoj att pilla lite med detta, resultatet är ganska intressant. Det tog några timmar i anspråk utan originalmallarna, det hade kanse varit ännu roligare att lägga alla mina varv mot varandra och då kunna se utvecklingen med vmax/vmin i dom olika partierna. Det enda som jag klantade till var att inte lägga mig rätt i "högen" rent tidsmässigt då det kanske varit lite lättare att läsa av.

Det jag pratar om hittas här: www.bimmer.se/nurburgring/ringcharts/2009

Det blir en riktigt modemdödare att lägga i tråden så nyfikna få snällt klicka på länken, kommentarer hade varit SKITSKOJ att få från er alla.

Jag skall även försöka mig på att runda av reseberättelsen med lite smått och gott, synd inte dygnet har fler timmar...

Än en gång ett stort tack för DR. EICKS insats thumbs up


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Fantastiskt bra fart i flera partier såsom T13 - Hocheichen, Fuchsröhre - AF, Hohe Acht - Brünnchen. thumbs up Verkligen en respektabelt snabb inlärningskurva du visat prov på Johan

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147



Riktigt bra jobbat Johan! Jag måste ner!

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Johan går bara omkring med ett litet smil på läpparna efter Nürburgringturen. Jag mötte honom i helgen och kunde se smilet sitta där thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
om ungefär 29370000 sekunder går nästa resa dit igen sekunder Du är givetvis välkommen att åka med, försök ta med den där M5 snubben till polare du har oxå


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



johan sjöström skrev:
om ungefär 29370000 sekunder går nästa resa dit igen


Tur att miniräknaren var nära till hands
om ett knappt år alltså

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147



johan sjöström skrev:
om ungefär 29370000 sekunder går nästa resa dit igen sekunder Du är givetvis välkommen att åka med, försök ta med den där M5 snubben till polare du har oxå



Jag tror jag ska försöka köra ner där en helg innan vintern kommer om jag hinner fast då blir det inte med e36:an

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 177, 178, 179   >>
11 besök idag (865260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande