Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 45, 46, 47 >> 110 besök senaste veckan (649134 totalt) |
Tack för tipset med ambient pressure, men jag har givetvis kört bilen och jag har inte fåt mer laddtryck - bara när jag kopplar bort wastegaten men då blir det liiite väl mycket
_____________ Tillbaka till framtiden: Nordstadt-projektet har fått ny fart efter ett samtal med besiktnindsmannen från SFRo. Han tyckte att det vore bättre för mig som "nybörjare" att bygga på Boxstern. Jo längra jag fundera på det desto mer tycker jag om det. Det finns en hel del fördelar - måste jag inser (ibland fattar jag lite trög) Huvudstrukturen med balkarna fram och bak och "kardantunnel" kommer finnas kvar, endast trösklarna måste flyttas innåt. (skiss på en 987) Med ny motivation har jag byggd bort allt som satt kvar på karossen som dörrar, tank, ABS, huvudbromscylinder, skärmar, isolering och lite till.. Sen köpte jag en tigersåg - mycket roligt. Jag började med skärmen vänster bak. Den var definitiv skrot: Höger bak tog lite emot men efter några dagar kunde jag övertyga mig själv att det var ingenting att spara. Ytterlige några dagar senare kom jag fram till att även framrutan var skrot och rutramen inte värt att spara heller. En liten skiss: Speedster kallas det väl på Porschespråk Inget mer kapande nu, innan bubblan är avställd och nerplockad. _________________ |
||
Hur är det med axelavstånd? Är det lika som på bubblan?
Antar att den bortkapade vindruteramen bla ersätts med bur, eller? Hur ser SFRo på att kapa och svetsa i bärande konstruktioner, där du inte vet materialspec(som trösklarna du skriver)? |
||
Axelavstånd skiljer ~2cm. Ja vidrutan ersätts med bur. Jag har delar där jag kan provsvetsa och för de kritiska bitarna ber jag en proffs om hjälp. Det borde räcker. Som vånligt har det inte hänt mycket, då jag var utomlands i 2 veckor. Ett gyllene tillfälle att handla lite: En "ny" länkarm (en av de gammla hade lätt bananform) Balken fick ersättas också: och en uppsättning fina fälgar i 7x17 och 8,5x17: (fram 8.8kg bak ~9.5kg enl 944racing ) Såhär kan de ser ut på en bubbla (bilden snodd från bug@5speed) : Sista bankörning med dagens setup dvs. 1.8l turbo kommer vara på Kinnekulle 31/7. Sen väntar en lång bygguppehåll. _________________ |
||
Raport från Kinnekulle:
Ingen jakt på nya personliga varvrekord utan en "Träna halkkörning". Synd. Under semestern har jag flyttad in i min egen inhängd del i garaget. Dvs. inga stora framsteg med bygget. Viktigt just nu är val och beställning av chassit. Ett av original fjäderbenen är böjd och jag vill vara säker att hjulen hamnar på rätt plats när jag passar in karossen. Det blir en D2 kit. Anledning till detta är att man får en hel del justermöjligheter till ett vettigt pris, men det finns fortfarande några öppna frågor: 1. Topplagring fram: Porsches toplagringar har en skruv som hamnar utanför karosslinien på mitt bygge. Jag ser 2 lösningar: a) Dodge neon toplagringar med justermöjlighet för camber. + sitter inanför karossen - ingen möjlighet att justera caster. Enda möjlighet att justera caster genom att har 2 sett av hål och flytta hela toplagring ~15-20mm. Hur nogran är det ? räcker det eller vill man har 5mm steg ? b) Peugeot 206 toplagringar justerbar camber och caster + caster - väldigt stora. Bygger inte så långt ut som Porsches toplagringar, men det är bara marginellt. Det borde vara möjligt att flytta skruvarna så att det passar. Just nu lutar det åt b. 2. Mitt större problem ligger i val av fjäder bak (bilen skall användas på bana, men den kommer går mer på väg än på banan). Jag har mätt upp original fjädrana: De 2 vertikala streck visar ungfär hur långa fjädrarna är utan acc. eller broms. Johnny Rubber kör KW Competition med 80 fram och 120N/mm bak. (länk) D2 kitet har original 53 och 87N/mm. Egenfrekvensen ligger då på 2.2 och 2.6 i en 1200kg boxster/bubbla. Enligt min uppfattning skulle en 70-75N/mm fjäder bak vara mer lämpligt. åsikter, tips ???? _________________ |
||
Efter lite konkurentanalys kom jag fram till att 53/72 N/mm verkar vara en vettig sättning.
Mycket info på US-forums: renntech 987forum
_________________ |
||
Jag gissar på 550kg fram och 650kg bak.
ofjädrad vikt som en Porsche Boxster EDIT: alu spindlar och länkarmar, stora ventilerade skivor och 17"hjul. Kan det vara runt 30kg/hjul ? Alla mått, vinklar etc. som en Boxster. _________________ |
||
Monologen fortsätter med en klassisk kommentar. Det går ungefär som vånligt: Extremt sakta.
~3 veckors uppehåll nu, men sen skall jag bygga klart hjälpramen. Hjälpramen skall styva upp bottenplattan när jag skär bort trösklarna. "Kardantunneln" är öppet nertill så att trösklarna tar upp all vridmoment på karossen. Dessutom skall den byggas så att bottenplattan står på rätt höjd över marken. Jag vill gärna utgår från samma länkarmsgeometrie som på en original boxster när jag anpassar karossen. Två av fyra tvärbalkar provmonterad. Längsgående balkar ligger i föregrunden. _________________ |
||
Hej!
Jag tycker dina tankar ser sunda ut. Genom att behålla geometrier från Boxstern har du ett utgångsläge som är riktigt bra. Troligen kommer (ev.) problem inte att ligga på chassisidan till en början och då borde alla de varianterna räknat fram fungera bra. Generellt är det svårare att gå mot mjukare än hårdare, så att börja "mjukt" är bra. |
||
Mistänkte att du tycker om originalgeometri - Kristoffer:n som jag jobbade ihop med för några år sedan snackade mycket chassis.
Betyder det att jag borde börjar ännu mjukare ? 45 och 62 N/mm skulle ger ~2 och 2.2Hz. 53/72 känns på nåt set "mer lagom" _________________ |
||
Vet inte om du sett denna.
http://www.bugster.at/default_new.ht Deras affärside är att ta chassit från en boxter och para ihop med en 1303 kaross. Riktigt snygga byggen dom fått ihop tycker jag. Hoppas du får ihop din till liknande klass _________________ Henrik Sundberg VW typ 1 -71 TIC bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul |
||
Ja, det hoppas jag med. Lite skillnader blir det: - Jag vill inte bredda framhuven som de har gjort. - Jag använder typ 4 luftinsläpp. Boxster luftinsläpp passar inte - tycker jag. - Som jag skrev tidigare vill jag har boxster chassit på originalhöjd. Jag mistänker att "de" har sänkt chassit. (Det var redan 2 andra som tippsade om sidan, men tack ändå) _________________ |
||
Ditt bygge är mycket fräscht och gillas av mig skarpt.
Ett luftintag som jag kommer kopiera och bygga vidare på en dag på någon av mina bilar är detta. Mycket snyggt gjort. Skulle bara ha gjort det innanför lite "färdigare". _________________ Fredrik Reichel |
||
Det där var en riktig snygg lösning.
Jag skall köra "Nordstadt original". Har precis köpt de här: Tack för allt beröm. Jag är inte riktig säkert om jag tycker bygget är fräscht, men jag hoppas att det blir det. _________________ |
||
Hej
Kul bygge du håller på med. Tog mej tid och läste lite ... Själv kör jag med "tunga" hjulupphängningar: 944T skivor 16" med R-däck. Coilovern jag fram kör med har 225lbs/inch i fjäderkonstant. Är i hårdaste laget när vägen är guppig, man på bana skulle det bli bra. Hoppas det kan ge dej vägledning. |
||
225lbs/inch = 40N/mm med en lättare framvagn. Då verkar 53 fortfarnde OK. Tack för tipset.
Självklart har jag läst din tråd med, men jag är lite låt att skriva svar. Jag undrade över en sak: vad är det för offset på dina BBS fälgar ? Jag letar efter några oldschool 16" porsche fälgar med stor offset till R-däcken. _________________ |
||
ET 11 fram och 15 bak. Altså till de äldre modellerna. Enda jag kan tänka mej är någon äldre 3-delad fälg som går att bygga om till nyare offset. Liknande Tumbas (här på forumet) RS fälgar.
|
||
Snart står bilen på egna hjul (3")
Lite research... Nu vet jag hur tröskeln ser ut inifrån, men jag vet fortfarande inte riktig hur jag skall skarva ihop den nya och den gammla tröskeln. Förhoppningsvis blir allt enklare när folkan står bredvid och jag kan mäta och jämföra direkt. _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 45, 46, 47 >> 110 besök senaste veckan (649134 totalt) |