Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -69 "rally" edition | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (60642 totalt) |
Jaha..
Efter att ha satt ihop en Westfield, kört den ett par sommrar och sedan sålt den så kände jag för att pillra med något lite annorlunda. Den här gången ville jag ha en bil med tak över huvudet och som går att köra året runt. När jag körde runt med Westfielden så märkte jag även hur begränsat det är med möjlighet till asfaltskörning här i norra sverige, så målet är en lite mer "all-round" bil. Impulsköpte en Volvo 142 från -69 då jag råkade ta livet av min 745 efter en "specialsträcka" Efter några månaders körning med den totalt sopsluta B20 motorn bestämde jag mig för att plocka i motorn från den kraschade 745an. Motorn kollades igenom lite lätt, visade sig vara i nyskick trots 40000 mil. Sen hängde jag på ett förgasarinsug och satte i en vanlig fördelare. Allt för att göra motorbytet så snabbt som möjligt. Körde in bilen i garaget på fredag efter jobbet, var färdig med allt på söndag eftermiddag. På måndag fick jag hem gaswiren som glömdes bort i planeringen, men sen var det bara att köra! Dålig bild på motorbytet men, en bild är alltid en bild Sen blev det is på sjöarna. Så 16" v70 fälgar köptes in och smalnades ner till lämplig dimension. Begagnade däck köptes av en kompis som kör rally. Fälgarna fick lite ny färg oxå! och monterade på bilen blev det såhär fint. Nu blev det riktigt roligt att åka med bilen! trots att den är helt std bortsett från den slöa B230 motorn. Då jag har lite kontakter i motorbranschen fick jag tag på rätt mycket bra delar för att bygga en ny motor så jag bestämde mig för att göra det! Motorspecen ser ut som följande, med prislista bara för att få en fingervisning om vad det var för budget på motorbygget. Motorblock: B23A 70tal.. hämtmotor som hade legat under tak i 10år. Gratis Vevaxel: Gammal strokervev från förr, 90mm slagläng, lagd på hyllan pga ev. sprickbildning. Gratis Vevstakar: Porsche 928 hade lustigt nog lämpliga mått för just den här motorn. 600:- Kolvar: Arias, smidda kolvar, 96,75mm. Legat på hyllan i 15 år pga feltillverkning. Gratis. Kolvbulgar: B23, kolvarna fick anpassas då porsche-stakarna hade rätt lillända. Gratis (såklart) Kolvringar: Total seal, begagnade från en rasad rallymotor med samma borrmått. Gratis Topplock (pust!): 530 från -90tal. Gratis, förra ägaren behövde bara samtliga pinnbultar. Ventiler till toppen: 46mm insug hade jag liggandes, 38mm avgas köptes (700:- kanske) Kamaxel: Specialslipad av GL racing. Kostade lite arbetsbyte då vi har lite samarbete. Ventilfjädrar: Hittade några i en låda från en B20-topp, 60kg stängd 120kg fullt öppen, Gratis. Retainers, underläggsbrickor, laschcaps: Låg oxå å skräpade i lådor på verkstan, Gratis. Justerbart kamdrev: Billigare modell, köptes beganat i klump-köp, billigt iaf. Insug: Hemmagjort i vanlig plåt å rörböjar, kostnad 800:- kanske? Insprutning: VEMS, hade liggande sen tidigare westfield-bygge. Spridare: Nya Siemens 630?cc.. ~2000:- typ. Extraktorrör: Timo, för storvolymare och anpassat för 140 kaross. 3500:-? Hela motorbygget är som sagt ett budgetbygge, men sugmotor ska det vara iaf! Vevstakarna tex fick jag svarva om utvändigt vid storändan. Samt kapa till lite för att få frigång i motorblocket, jämför höger och vänster. Topplocket portades skapligt många timmar, med lite hål här å där som följd av för ivrigt filande Insuget blev ju väldigt diskret och fint Nej, det rymms inte i bilen. Nu när bromsningarna är färdiga så vet jag vilken längd jag vill ha på runnersarna, så slangarna ska ersättas med böjar, troligvis får alltihopa en något mer tilltalande färg oxå Grymt tight och fint extractorrör! helt klart prisvärt... Nedre halvan av insuget med spridare och omgjord original fuelrail. Kolvarna, som var gratis av en anledning. Dom var lite tunna i taket... Chansade och satte ihop allt först men, det gick såklart hål i dom vid bänkkörning... Nåja, lite svets gjorde susen Motorn är nu bromsad och färdig att hänga ner i bilen! Hela motorbygget i detalj finns att läsa på Sävarturbo om man vill, jag orkar inte dra allt igen, men fråga gärna om det är nån fundering! Bilen avyttrades iallafall som bruksbil, jag skaffade mig en ny 745 istället. Den står nu och väntar på att få rullas in i garaget för lite Makeover! Komplett bur är beställd från Finess! Nya stolar ligger på posten och väntar Ny fuel-cell, nya bränslerör och en massa blå-röda kopplingar ligger på posten och väntar. Nytt hängande pedalställ från Tilton med bakåt-monterade cylindrar ligger och väntar! Hydraulisk handbroms med stående spak från stylingfirma ligger och väntar. Bromsarna runtom är totalt skräp. Så nya bromsar från biltema ligger och väntar oxå! Fram blir det 240 4kolvs-ok för ventilerad skiva, 288mm skivor från 740 Bak blir det standard, fast nytt å fräsht. Extra framvagn och bakvagn är inhandlad, så kan jag tillverka nya bussningar, fixa med bromsar och bara byta ut hela paketet när det är dags. Bilen är helt ur-rensad invändigt nu i väntan på bur-svetsning. Sen blir det bara instrumentbrädan som hittar tillbaka.. Fick även tag på dom eftertraktade Volvo Rallye instrumenten! lycka hittar dessvärre ingen bild just nu. Såfort jag får in bilen i nya garaget ska jag ta lite bilder på allt som händer! |
||||
Detta ska följas
Älskar 142or med "krom grillen" Hade en sån nått år med sparco stolar , 4p , helt utrensad o oljesörplande B20 och har aldrig haft roligare bruksbil _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Hittade en bild på mina älskade Rallye instrument!
Mina stolar dök upp på bussgods oxå! Säga vad man vill om billiga stolar men.. 2200:- för två stolar, kompletta med justerbara underreden och infästningar är så billigt så jag vet inte vad! Dom duger nog gott till den här bilen hur som helst Småkuddarna sitter med kardborre, så man kan flytta runt dom.. Huvlås! Hittade dom på rea.. 39:- per par lika bra att köpa två då... Rattnav Inköpt på samma ställe som huvlåsen och stolarna, rea altså.. 399:- för ett "snap-off" är ju gratis :P Funkar det inte kan jag ju svetsa ihop det och ha som spacer.. men det känns helt ok! Handbroms! Ännu mer bling-varning.. får svetsa lite på den och måla med hammarlack så känns det bättre.. oljekylare. Har en Opel original wåffla med termostat.. ska bara skaffa en ny mutter till den med volvons filtergänga! Elfläkt. Den största jag hittade.. 16" Då jag ska justera till bilen lite så jag kan använda volvo 740 kylare så köpte jag en fläkt som passar den kylaren. original 140 kylare i mässing måste väga minst 5ggr så mycket som 740ins plast/alu.. Sen hittade jag en bild på fjolårets extraljusmontering oxå.. Hälften av diodlamporna som ska vara oförstörbara har gått sönder (benen skakar av) så jag skiter i det här med porrlyse i dom.. |
||||
Kul att någon gillar bilen iaf
Kommer lite mer bilder på bilen sen när jag får hem den till garaget som sagt. Den kommer säkert byggas lite eftersom, målet är att kunna köra så mycket som möjligt med bilen! Så den ska inte stå på pallbockar onödigt länge för att vänta på plastrutor eller nått annat skit som man kan göra sen.. Nä, nu ska den bara ihop så fort som möjligt så man får utvärdera lite och sen bygga om den eftersom. Funderar lite hur jag ska göra med bakaxeln... det finns ju några alternativ. Standard, öppen diff. Gratis, men sjukt tråkigt. Standrad, svetsad diff, Gratis, förmodligen lika tråkigt då jag tänkte köra fort i kurvorna och inte bara drifta... Standard med "detroit locker" kostar 3500:- typ? men jag tror inte alls att den typen av diff är lämplig för rally och is. Standard med Torsen diff, kostar 6500:- för en eftermarknadsdiff, känns lockande men är det någon som åker rally med Torsen? Standard med Lamelldiff, kostar 8000:- för diffen, det är ju beprövat men samtidigt dyrast. Sen kan man ju alltid byta till en helt annan axel oxå men, det är ju skönt med en volvo-axel då den förmodligen håller för ändamålet och reservaxlar finns överallt.... |
||||
Hittade en liten filmsnutt från bromsningen av motorn oxå!
Vill verkligen höra den råma igen... fast jag vill höra den när jag sitter bakom ratten i bilen http://media.savarturbo.se/mats/gust |
||||
Kul att det är fler som gillar en gammal skabbig volvo..
Nog för att man borde meka med bilen inför vintersäsongen nu men, jag snubblade på några fälgar på blocket som var till rätt pris och dessutom i samma kommun som jag bor i! Helt vanliga volvo v70 16" plåtfälgar.. Men vänder man centrumet på fälgen får man rätt offset och ett ganska ballt utseende. Blir perfekt till sommardäcken nästa år! Så nu har jag tre uppsättningar sånnahär 16" plåtfälgar.. Standard, 7" bredd Smalnade till isdäcken, 5,5" bredd Breddade (ej centrumvända) till 8 och 8,5" bredd. (köpte dessa tidigare men dom är svåra att få plats med, tar i överallt när det fjädrar ihop. Det blir nån typ av fälguppsättning till grusdäck oxå, verkar vara vanligast med däck i 15" och jag har ett jäkla lager på 15" plåtfälgar.. fast det skulle va roligt med några balla alu-fälgar oxå |
||||
Nästa helg tänkte jag åka och hämta bilen!
Men innan dess måste garaget göras klart. Hela golvet är täckt av klinkers, typ 15x15mm.. Jag håller på att bila bort all den skiten och ska måla golvet grått istället. Väggarna och taket får sig en sväng vitfärg oxå, eventuellt med den klassiska "garage-stripningen" blått eller rött på nedre halvan av väggen. På grund av platsbrist så målar jag en del först, bär sen över allt skit och fixar resten... Så litet garage men ändå så mycket saker. |
||||
Tuffa plåtfälgar . En sänkning och silverfärgade fina plåtisar är riktigt fint på en "hundförti".
Jag har Volvo 140-axel på min och kör med en aussie locker (köpt härifrån: http://www.bakaxel.se/diffsparrar.ht Sen finns det ju locker-diffen för 6000 spänn också, men det känns som lite overkill om man inte har riktigt mycket kräm i spisen. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Vi har torsen diffen från bakaxel.se, funkar klockers, och har inte gjort oss besvikna. gick på runt 6-8K Minns inte riktigt. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Nja, nån sänkning är det nog inte tal om, man kan ju fastna på stubbar då Men det kan ju va kul att ha en uppsättning fjädrar till om man ska kriga på asfalt nån gång! Jag tror säkert aussie-lockern rä grymt bra om man ska drifta och sladda! Men frågan är om den är så rolig när det gäller att köra fort i kurvor? Får för mig att den är gaska "on-eller-off"... Ni som kör Torsen diffen från bakaxel.se... Vad har ni bilen till, är det en tävlingsbil eller? |
||||
Jag måste komma o kika på 140in! vi är ju nästan grannar
Bromsfilmen funkar inte för mig!? och du måste ju skryta lite om motorn.. hur många pållar blev det till slut? Lycka till _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Jodå! Nästa helg borde jag ju ha bilen här oxå... Jag är för stunden installerad i en källarlokal som farsan har sen tidigare. Men vi håller på att leta ett bättre garage! kommer ihåg att du var ute efter nått.. så vi får se Jasså funkar inte filmen, det var märkligt? nån annan som har problem att se den? Eller är det nån annan som får den att funka? Jag ser den med VLC utan bekymmer.. Motorn ja.. Hm. utan att överdriva så kan man väl säga att den lämnar 240 hästar. Vridet blev runt 280NM, platt och trevlig kurva som inte dippar utan håller i ända till varvstoppen mellan 4000 och 6500 är det helt platt.. Egentligen skulle jag behöva mer tid i bänken med motorn, särskilt nu när bänken har uppdaterats med ännu bättre vattentillförsel. Men det tar vi sen nån gång, nu ska den ner i bilen! |
||||
Fick filmen att fungera! skit bakom tangenterna....
Jo garage skulle vara fint, men jag kommer att vara bortrest hela nov, och dec så det blir inte aktuellt förrän till nästa år. Hör av mig på några veckor så man kan göra garagebesök! _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Då jag fortfarande inte har nån bil i garaget så händer det inte så mycket med bilen heller..
Det har väl ramlat in lite mer delar på posten iofs.. Men jag har lagt ner lite energi på att få garaget en smula trevligare iaf! Typ såhär såg det ut i början, när klinkersgolvet var bortbilat på 2/3 av ytan. Redo för vägg och takmålning... Här är det målat ett varv, börjar bli ljusare. Två varv färg på väggar och tak, det får duga. Har även lagt på nån typ av primer på golvet här. och färg på golvet, första varvet.. Färgen täcker sjukt dåligt. Här är det målat tre varv, hade gärna sluppit måla en sväng till men jag är rädd att jag måste det ändå. Sen var jag på biltema en sväng och shoppade på mig den obligatoriska utrustningen därifrån Köpte även på mig en till B23 i grannbyn för ynka 300:- Perfekt att den hade motorvärmare oxå, det saknar jag i riktiga motorn och en ny kostar närmare 1000:- |
||||
Du är välkommen Anton!
Happ happ.. 2/3 av garaget är färdigmålat som sagt.. Packade upp ett par nya arbetsbänkar å började skruva upp lite saker på väggarna.. Så nu är det bara att bära bort skräpet från tredjedelen som är kvar och få färg på vägg/golv där med.. Tänk så stor skillnad det blir med lite färg Annan vinkel. Väldigt prisvärda arbetsbänkar från Verktygsboden! Tyvärr något dryga att skruva ihop... Har hämtat lite prylar till bilen oxå! Här en ny bränsletank, skönt att inte oroa sig för att hoppa sönder originaltanken... Samt en låda med sånnahär bling-kopplingar till hela bränslesystemet. Jag är svårt allergisk mot slang å slangklammer så det känns värt vartenda öre.. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -69 "rally" edition | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (60642 totalt) |