| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Abarthwannabe...
|
2981 besök totalt |
|
Abarthwannabe...
Här är det så lungt så jag tänkte jag slänger in en bild på min bruksräser: Autobianchi A112e av 1977 års modell med 48 vilda hästar och 4-petad låda (något högljudd i hastigheter över 70 km/t, låter som man kör i 140 )
Trimmad med svartmattlackad huv å Abarth aluminiumfälgar, dessutom sparsamt dekaltrimmad och en Biltemasänkning i fram (en sämre lösning får man nog leta efter, sänkningen syns knappt och fjädringen slår igenom vid varje gupp... Don't try this at home. Någon som vet var man köper en riktig sänkningssats?) Inga konkreta planer finns men mycket idéer om trimmning och förädling, får se hur långt jag kommer... Fin e han iallafall och i princip rostfri, och ja det är originallack på den, cool kulör. Mvh Erik
_________________ Erik Wiggström |
|
Schysst 112a!
Det finns en del trimgrejor till dom, har inga länkar nu, men det finns firmor i Holland och Tyskland som säljer delar om du googlar lite. Hör av dig om du ska sälja nån gång!
_________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
|
Snygg! Testa att kapa fjädrarna (eller originalfjädrarna) några varv (2-4). De blir hårdare och bilen blir lägre.
Se till att montera dropstops/fångremmar bara så inte fjädrarna trillar ur. Vi monterade kapade Saab 96-fjädrar på Hånglian (ca: 8-9 gånger hårdare jämfört med original) och det gjorde susen för körbarheten. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jörgen Eriksson |
|
Borde fortfarande gå att hitta lite rester från lady cup tiden om du annonserar lite här och på liknande sidor.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|
Ahaa, det finns de facto folk som glider igenom denna oansenliga plats (abarthtråden alltså...) i den stora World Wide Weben
Tack för tipsen om sänkning, jag har en reservdelsbil (Lancia A112 från 1985) som jag hade tänkt ta framfjädrarna ifrån för kapning men samtidigt vore det schysst med en riktig sänkningssats som också löser problemet med bladfjädern i bak... Börjar bli ohemuliska priser på gamla grejor till såna här också, och denna Italienska Kvalitetsvagn är tänkt som en strikt budgetvagn... Angånde trimmning av motor så hade jag funderingar, varför inte hälla i en Moto guzzi elr Ducati twin... Ljudet, vridet, känslan... VAKNA! Budgeten, hälla i osv...
Som sagt, vi får se hur d blir, jag har ju en del annan skrot som jag måste ta reda på...
Cockpit. Mvh Erik
_________________ Erik Wiggström |
|
Tjena Erik,
Verkligen störtskön bil. Färgen och stuket är helrätt! Jag har grejat med en 124 Spider som jag Abarth-stylat lite. När jag höll på med det sprang jag på en uppsättning Cromodora magnesiumfälgar som jag tänkte skulle komma till användning. Det har de inte gjort och jag tänkte höra om du är intresserad av dem? De är lite mer tidsenliga än de fälgar du har på bilen nu. Var vanliga som tillbehörsfälg på 124 Coupé och andra FIAT. Se: http://www.histowheels.com/Cromodora De är kompletta med de ganska ovanliga kåporna, även om kåporna kanske inte till passar din bil. Hör av dig om du är intresserad. emil.aberg@gmail.com Leverans till Sthlm kan ordnas. Pris? Några hundringar kanske? _________________ Emil Åberg FIAT 124 Spider "Abarth" / SAAB 96-62 / SAAB 9000 Aero / Renault Dauphine -62 (Fruns) |
|
_________________ Pontus Bergström |
![]() |
Allmänt banåkaforum
Abarthwannabe...
|
2981 besök totalt |

