Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra varvtider på Mantorp, Anderstorp och Falkenberg
4072 besök totalt
airwalk
Linköping
Här sen Okt 2006

Trådstartare

Hej!

Jag tänkte köpa en seven nu som ersättning för Imprezan. Bara så jag kan jämföra med "vanliga" bilar, finns de nån som har en ungefär tid för t.ex en Super Seven jämfört eller/och en lite banpreppad BMW M3 E36 t.ex på Anderstorp/Mantorp eller Falkenberg?

Jag vill bara få känsla för vad är möjligt på dessa banor och se vad skiljer.

Tack!

Mini 1975
E36 BMW Coupé- SÅLD
Subaru Impreza Spec C - SÅLD
Subaru Impreza STi 555 - SÅLD
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Sevens är ju ingen konst, det är ju bara att läsa på Mylaps.com
Anledningen är att rena tävlingssevens inte skiljer sig mycket från baåkapreppning.
Sen är du ju bara att välja nivå själv, allt från anorektisk med under 100hk till kraftigare rör med 250+hk, tiderna skiljer lite, men inte så mycket som man kan tro.

För E36 M3 är det lite knepigare eftersom tävlingsresultat sällan finns från "lite banpreppad" spec. Men det finns väl rätt gott om "loggnörderi" på Mantorp med flera M3exempel.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Snabba preppade M3E36 ligger på strax under 1.30 på mantorp (gatbil) på r-däck

E36:or som går i bmw cup på slicks ligger på låga 1.24 tider

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
airwalk
Linköping
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Re:

Tack för svar!

Anledning jag frågar är att den bil har ungefär 420HK och är väldigt bra byggt, men gör anderstorp på ungefär 1:53 och falkenberg på 52.8, om jag kollar upp dessa tider så verkar dom inte alls så imponerande med tanke på HK/vikt för en Seven. De finns E30 M3:or som gör Anderstorp lika snabbt.

Jag provkörde en Caterham R400 igår kväll att jämföra med och effekten var självklart mycket mindre, men körkänsla och väghållning var "out of this world" verkligen.

Så frågan är då om det är att effekten i bilen är för mycket för Tiger kittet, eller om man måste lägga ner lite tid/pengar på att få väghållning att funka bättre på den.

Mini 1975
E36 BMW Coupé- SÅLD
Subaru Impreza Spec C - SÅLD
Subaru Impreza STi 555 - SÅLD
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

E36:an som kör 1.24 på mantorp den gör 1.42 tider på anderstorp

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Citat:
Anledning jag frågar är att den bil har ungefär 420HK och är väldigt bra byggt, men gör anderstorp på ungefär 1:53 och falkenberg på 52.8

Citat:
Så frågan är då om det är att effekten i bilen är för mycket för Tiger kittet, eller om man måste lägga ner lite tid/pengar på att få väghållning att funka bättre på den.

Mitt personbästa Falkenberg med en Miata med ~140 hk/ ~1030 kg och bra chassi ligger på 52.9. Så jag tror slantar på chassi/lättning vs pulver ger mest på varvtider. Men sen har säkert effekt-talibanerna andra åsikter om vad som är roligast

chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006

Ja man bör ju köra under 1.50 på Anderstorp om man skall tycka att det går riktigt fort...
Vi kör 2.01 med en Gammal Golf 88a med ca 150hk och några bekanta åker 1.57 med E36 325 som inte är såå mycket moddad och för övrigt är värd ca 10000kr.

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

airwalk skrev:
Anledning jag frågar är att den bil har ungefär 420HK och är väldigt bra byggt, men gör anderstorp på ungefär 1:53 och falkenberg på 52.8, om jag kollar upp dessa tider så verkar dom inte alls så imponerande med tanke på HK/vikt för en Seven. De finns E30 M3:or som gör Anderstorp lika snabbt.

Jag provkörde en Caterham R400 igår kväll att jämföra med och effekten var självklart mycket mindre, men körkänsla och väghållning var "out of this world" verkligen.

Det går att få en rörhög att gå precis hur dåligt som helst, extremt mycket motor är ju inte det första att tänka på

Mantorp 2008: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=828267
Anderstorp 2009: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1273446
Falkenberg i helgen: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1316950
1,2,3 är sevens (Granfors i Westfield, Falck i Lotus och Almqvist i Caterham)
Samtligt ovan är på R-däck i begränsad bredd (men flugviktarna behöver inte mer, de får inte temp i de de använder nu).

wankel seven
köping
Här sen Nov 2005

var o körde på mantorp i måndags, de blev nytt PB 1,23,18

allt e till salu

wankel seven

4072 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande