Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 147177 besök totalt |
Tack för det, Rickard. Det var lite olika målpunkter på de olika loggarna. För att få Thed i fas med Puppan fick jag klippa bort några meter. Sedan när jag skrev summeringen för de olika varven hade jag glömt bort det. Men nu har jag editerat upp det så att det är rätt.
När får jag ditt varv? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||
Fast det är också lätt att se hur omodernt det är att åka med flintapinne _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Ja visst men det står sec låda på önske listan och då är det godnatt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Jag antar att det du som är vimsig i pannkakan då det står 1,28,8 i Peor: inlägg (om det inte är redigerat)
_________________ /Petter Ledin |
||||||
Redigerar
Jag var tydligen lite sen med inlägget och det hade redigerats medens jag skrev. Så jag får ta av hatten för dig Rickard
_________________ /Petter Ledin |
||||||
Pilluta dig.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Hej,
Här finns en logg från i måndags när jag och bror var på Mantorp och körde. http://www.ederacing.se/temp/M3_Mant Visste inte vilket format som gällde så jag exportera loggen till .txt Bilen är en BMW M3 e30 med 225/45 R17 R-däck. /Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
jag kör med DL1 logg från Race Technology. Den kör nått eget format tror jag. Filerna heter .run Kan exportera till matlab filer också, .m och .mat /Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
Är det nån som har vikten på de tre bilarna ovan?
Sen hade det ju varit kul och se Thed i Puppans Porsche. Kanske hade han varit snabbare än Puppan själv?? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Min väger 1350kg Ser det som självklart att Thed B skulle vara snabbare, frågan är bara hur mycket! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
1350 är det fulltankad med förare ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
vad va det för tid då..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Samma vikt här1350kg tom _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
1:28.20 men målet var/är 1:27.någonting.. _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
Vad har ni för vikt/effekt förhållande på den bilen? |
||||||
sista vägningen visade 1149kg och effekten ligger runt 300. _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
Den med ca halvtank utan mig! Den väger 1300 med plastdörrar, 3/4tank.. Det som drar upp vikten på bilen är buren som väger 75Kg /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
Kul analys av bilar som är olika snabba runt Mantorp!
Det spelar såklart roll hur mycket av bilens potential som föraren kan utnyttja men världens bästa förare kör inte en JTCC bil under 1.30 på Mantorp då det inte är fysisk möjligt. I vilken världsdel varvtiderna hamnar sätts av vikt/effekt, luftmotstånd och viktfördelning kontra däcksbredden. Downforce är en ännu större spelare men de flesta bilar vi åker runt i har inte speciellt mycket sådan. Sen är det klart att chassie, hjulvinklar och bra bromsar spelar viss roll för varvtiden men i vilken världsdel man hamnar är redan bestämt av förutsättningarna ovan. Det är självklart att mer effekt gör bilen snabbare runt banan, likaså lättare bil och bredare däck. Det är inte speciellt svårt att lösa för de flesta utan frågan är mest hur mycket pengar och tid man är villig att lägga. Det är också lika självklat att ett fjäderbensstag har försumbar effekt på varvtiden, likaså jättebromsar om orginal redan klarar jobbet, ett eftermarknadschassie behöver inte göra bilen snabbare om det har fel fjäderbalans eller kassa dämpare. De flesta hobbyförare här inne kan köra under 1.25 på Mantorp i en bil som har prestandan som krävs för det (typ Richards Gt2:a). Karske inte på första försöket som en proffsförare kan göra men med lite träning så går det. Sen kommer ett proffs alltid vara lite snabbare... _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
En Radical måste ändå vara en av de mest prisvärda bilarna att åka snabbt runt mantorp med de åkte under 1,15 på mantorp i helgen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
min väger 1390 med mig i och lite soppa och förmodligen max 300hk _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 147177 besök totalt |