|
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Trådstartare

14 Sep 2009 11:16
anderstorp
hemmadomare igen.
domaren skall granska arrangemanget objektivt.
kan det bli det med en hemmadomare????
_________________ stoffe kristoffersson
Här sen Nov 2002

14 Sep 2009 11:46
Re: anderstorp
| motvalls_kärring skrev: | hemmadomare igen.
kan det bli det med en hemmadomare???? |
Visserligen säger SBF reglemente att domaren ska inte komma från samma klubb som arrangören, men hallo, i verkligheten med tanke på seriens upplägg och hur alla ändå känner varandra i den här branschen...
vilket problem ställer det till med? näe inte ett dugg skillnad mot om domaren hade tagits upp från Hyllinge MS istället......
lägg ner energin på något positivt istället för att klaga på allt och alla....... t.ex anmäl dig som frivillig flaggvakt åt ERC , det behöver dom nog säkert och då gör du något positivt istället.....
|
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Trådstartare

14 Sep 2009 19:44
Re: anderstorp
| Fredrik - SLC skrev: | | motvalls_kärring skrev: | hemmadomare igen.
kan det bli det med en hemmadomare???? |
Visserligen säger SBF reglemente att domaren ska inte komma från samma klubb som arrangören, men hallo, i verkligheten med tanke på seriens upplägg och hur alla ändå känner varandra i den här branschen...
vilket problem ställer det till med? näe inte ett dugg skillnad mot om domaren hade tagits upp från Hyllinge MS istället......
lägg ner energin på något positivt istället för att klaga på allt och alla....... t.ex anmäl dig som frivillig flaggvakt åt ERC , det behöver dom nog säkert och då gör du något positivt istället..... |
har varit funktionär på mer än 200 tävlingar genom åren. allt från enklaste tävlingen till SM, EM, VM nivå.
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

14 Sep 2009 20:28
innan du säger hemma domare igen så bör du kolla klubbtillhörigheten där vederbörande har sin licens. Förklara gärna vad du menar med igen. Om jag inte är fel ute så är det så att domaren ifråga har sin licens i falkenberg. Och är det det Sturup du gnäller om med ditt igen så har den domaren sin licens i Trelleborg och det var Svedala mk som körde tävlingen. Och är det något att skryta om att du gjort 200 genom åren. Jag har gjort nästan 40 dagar i år och har ett antal arrangemang kvar i år.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Trådstartare

14 Sep 2009 21:54
Re:
| Björnes skrev: | | innan du säger hemma domare igen så bör du kolla klubbtillhörigheten där vederbörande har sin licens. Förklara gärna vad du menar med igen. Om jag inte är fel ute så är det så att domaren ifråga har sin licens i falkenberg. Och är det det Sturup du gnäller om med ditt igen så har den domaren sin licens i Trelleborg och det var Svedala mk som körde tävlingen. Och är det något att skryta om att du gjort 200 genom åren. Jag har gjort nästan 40 dagar i år och har ett antal arrangemang kvar i år. |
har ingen anledning av att skryta.
bara besvarar fredrik som tycker jag skulle prova på som funktionär.
Här sen Nov 2002

14 Sep 2009 22:17
Re:
| motvalls_kärring skrev: | | Björnes skrev: | | innan du säger hemma domare igen så bör du kolla klubbtillhörigheten där vederbörande har sin licens. Förklara gärna vad du menar med igen. Om jag inte är fel ute så är det så att domaren ifråga har sin licens i falkenberg. Och är det det Sturup du gnäller om med ditt igen så har den domaren sin licens i Trelleborg och det var Svedala mk som körde tävlingen. Och är det något att skryta om att du gjort 200 genom åren. Jag har gjort nästan 40 dagar i år och har ett antal arrangemang kvar i år. |
har ingen anledning av att skryta.
bara besvarar fredrik som tycker jag skulle prova på som funktionär. |
sa inget om att du skulle prova..... har förstått sen tidigare att du jobbat förr inom motorsporten.... sa bara att jobba mera och hjälp till positivt istället för att "påpeka" futtigheter som tydligen ändå inte stämde.....
Motorsporten behöver totalt sett folk som ställer upp och hjälper till...... alla arrangemang som jag gör behöver såna eldsjälar och förmodar att det är likadant för ERC, MSLS mfl serier......
|
Micke Olsson
Karlskrona
Här sen Maj 2008

16 Sep 2009 22:47
|
Henrik Malmros
Falkenberg
Här sen Nov 2007

21 Sep 2009 07:34
Re:
Många fina bilder. Stort Tack
_________________ Henrik Malmros
Kör Toyota Mr2 #8 i ER-cup
|
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005

25 Sep 2009 12:42
Känner inte ofta att jag håller med Fredrik, men nu så.
Han har helt rätt.
Mycket av problematiken med motorsportarrangemang idag är samma som med publiken: Intresset vacklar.
Det är svårt att hitta tillräckligt många funktionärer. Många gånger tvingas arrangörerna ta folk som normalt platsar som parkeringsvakter och använda dessa som flaggvakter.
Hur många gånger har man inte hört på förarmötet att "Postering 3 & 5 bemannas inte i dag". Likadant är det med Tävlingsledningen. Men nu börjar det tydligen komma in lite nytt folk. Och då"får man ha lite överseende och ge dem ett par rejs att komma in i det.
Själv brukar jag gå till tävlingsledaren efter rejset och berätta vad jag ansåg vara bra och dåligt.
_________________ /En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
|
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

25 Sep 2009 17:58
Re:
| Svalle skrev: | Känner inte ofta att jag håller med Fredrik, men nu så.
Han har helt rätt.
Mycket av problematiken med motorsportarrangemang idag är samma som med publiken: Intresset vacklar.
Det är svårt att hitta tillräckligt många funktionärer. Många gånger tvingas arrangörerna ta folk som normalt platsar som parkeringsvakter och använda dessa som flaggvakter.
Hur många gånger har man inte hört på förarmötet att "Postering 3 & 5 bemannas inte i dag". Likadant är det med Tävlingsledningen. Men nu börjar det tydligen komma in lite nytt folk. Och då"får man ha lite överseende och ge dem ett par rejs att komma in i det.
Själv brukar jag gå till tävlingsledaren efter rejset och berätta vad jag ansåg vara bra och dåligt. |
Just det med funktionärer som inte riktigt ha koll på läget ha jag själv blivit drabbad av, inte på Anderstorp utan en annan bana i detta landet.
Åkte in i en däckstrave med min superkart och stutsade ut på banan igen, med en banan full med dela som följd. Funktionärerna nöjde sig med att vinka gulflagg. Så den som talade om för tävlingsledningen vad som hänt va bärgaren, som frågade om jag varit i muren. På bilder ha jag sett hur jag hade halva kroppen utanför stolen. Hade gummi från mitt egna hjul i nacken.
Hade det inte stått en dam bakom och kollat på mig med skräck i blicken hade jag av ren elakhet lagt mig ner bakom amco räcket.
Hade dessa funktionärer visat lite intresse av att titta hur det är med mig och sprungit mot mig hade jag självklart hjälpt dom med en tumme upp så dom hade kunnat ta det lugnare.
Ursäkta trådkapningen.
Vad ska man göra för att locka folk till att bli funktionärer?
om man löser problemet med flaggposteringarna så kommer också intresset öka för att stiga i grader och därmed får vi bättre tävlingsledning. Helt plötsligen skapar man konkurens.
_________________ Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

25 Sep 2009 19:53
Re:
| Superkart skrev: | Ursäkta trådkapningen.
om man löser problemet med flaggposteringarna så kommer också intresset öka för att stiga i grader och därmed får vi bättre tävlingsledning. Helt plötsligen skapar man konkurens. | Drömläget är ju att få till uttagningar av funktionärer som till F1 på Silverstone (där fick ju klubbar skicka de bästa de hade osv).
Men här hemma gäller det nog att få upp intresset för att göra funktionärandet så bra som möjligt, skapa nån stolthet i det. Att SSKs funktionärer är de som dyker upp överallt kan ju inte ses som ett gott tecken (inget ont om personerna, med det tyder på viss brist).
Man kanske ska rekrytera bland Kommunernas miljökontor eller hos grannarna
Sen hade ju funktionärsträningar (kanske tävlingar också) inte skadad (genomgång och debreifing vid varje tillfälle iaf).
|
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

26 Sep 2009 09:18
Re:
| Niklas Falk skrev: | | Superkart skrev: | Ursäkta trådkapningen.
om man löser problemet med flaggposteringarna så kommer också intresset öka för att stiga i grader och därmed får vi bättre tävlingsledning. Helt plötsligen skapar man konkurens. | Drömläget är ju att få till uttagningar av funktionärer som till F1 på Silverstone (där fick ju klubbar skicka de bästa de hade osv).
Men här hemma gäller det nog att få upp intresset för att göra funktionärandet så bra som möjligt, skapa nån stolthet i det. Att SSKs funktionärer är de som dyker upp överallt kan ju inte ses som ett gott tecken (inget ont om personerna, med det tyder på viss brist).
Sen hade ju funktionärsträningar (kanske tävlingar också) inte skadad (genomgång och debreifing vid varje tillfälle iaf). |
Kvantitet skulle säkert skapa en kvalitet som vi alla sträva efter.
Utomlands är funktionärerna anställda. Utan att startavgifterna är högre än här hemma i sverige. En ekvation som är svår...
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

26 Sep 2009 09:53
Re:
| Superkart skrev: | | Niklas Falk skrev: | | Superkart skrev: | Ursäkta trådkapningen.
Sen hade ju funktionärsträningar (kanske tävlingar också) inte skadad (genomgång och debreifing vid varje tillfälle iaf). |
Utomlands är funktionärerna anställda. Utan att startavgifterna är högre än här hemma i sverige. En ekvation som är svår... |
Ja frågan är ju vart alla pengarna tar vägen?
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

26 Sep 2009 10:04
Re:
| Björnes skrev: | | Superkart skrev: | | Niklas Falk skrev: | | Superkart skrev: | Ursäkta trådkapningen.
Utomlands är funktionärerna anställda. Utan att startavgifterna är högre än här hemma i sverige. En ekvation som är svår... |
Ja frågan är ju vart alla pengarna tar vägen? |
Ja, jag kan inte se var dom hamna på svenska banor...
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

26 Sep 2009 10:42
Re:
| Superkart skrev: | | Björnes skrev: | | Superkart skrev: | | Niklas Falk skrev: | | Superkart skrev: | Ursäkta trådkapningen.
Ja frågan är ju vart alla pengarna tar vägen? |
Ja, jag kan inte se var dom hamna på svenska banor... |
Ja inte på Funkisarna i alla fall som i bästa fall får en halvtaskig matlåda och lite kaffe för en hel dags arbete. Tidigare delade man ut en påse Frukt och godis på knutstorp men den drogs in för den var för dyr.
Titta i banbolagens fickor så är nog sannolikheten störst att hitta kulor.
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005

27 Sep 2009 12:43
Jo. Men är svaret verkligen pengar?
Jag tror att man som Niklas antyder skall vårda funktionärerna bättre. En gemensam debriefing och lite bättre mat och godis på banan.
I vårt team avlönar vi t.ex. ingen. Men mekarna skall inte behöva köpa något med till helgen.
Deras favoritgodis står på bordet när de kliver på bussen och på vägen hem är de delaktiga i diskussioner om förbättringar.
På så sätt har de alltid en vilja att hjälpa till med bilen och följa med ut igen.
_________________ /En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
|
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005

27 Sep 2009 17:21
Vissa är väldigt bra på att se till att funktionärerna har det bra, oftast beror det på bakgrunden för den funktionärsansvarige. När vi arrangerar BMWSC/BMW Cup bjuds det alltid på mat och fika till funktionärerna plus en viss ersättning. Och jag vet att flera klubbar har det likadant. Men jag har även hört skräckexempel på hur funktionärer kan bli behandlade. Jag stod igår och lyssnade på Peter Linden (MC) under funktionärsmötet på Mantorp inför STCC, och han hade bara positiva saker att säga om MK Scandia, och hur deras funktionärer jobbar, och en av anledningarna att de jobbar så bra beror mycket på att när de kommer till banan bjuds det på frukost,lunch,fikakasse fylld med frukt,godis,kakor,dricka,kaffe m.m.
_________________ olof Johansson
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

27 Sep 2009 18:10
Det är inte alla gånger BMWSC/BMW Cup har tillräckligt mycket folk på sina arrangemang heller trots mycket trevligt gäng och bra förutsättningar, kanske då beroende på att man inte sköter allt själva.
Så frågan är ändock inte om pengar eller inte. Vi är dåliga på nyrekrytering och ungdomen i dag har många måsten och har inte ideellt arbete med sig i ryggsäcken, men jag tror inte pengar löser det.
Sedan har det bygdts upp en kultur av mer eller mindre illegal racing som bedrivs på gator och industriområden företrädesvis på kvällar och nätter. Detta med kvällar och att polisen kan komma är en del av totalupplevelsen. Att det blivit så hänger mycket samman med att myndigheterna inte kan släppa på sina strikta regler runt våra anläggningar och låta oss köra på kvällar och med andra utgångspunkter.
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

27 Sep 2009 18:57
Re:
| Björnes skrev: | Det är inte alla gånger BMWSC/BMW Cup har tillräckligt mycket folk på sina arrangemang heller trots mycket trevligt gäng och bra förutsättningar, kanske då beroende på att man inte sköter allt själva.
Så frågan är ändock inte om pengar eller inte. Vi är dåliga på nyrekrytering och ungdomen i dag har många måsten och har inte ideellt arbete med sig i ryggsäcken, men jag tror inte pengar löser det.
Sedan har det bygdts upp en kultur av mer eller mindre illegal racing som bedrivs på gator och industriområden företrädesvis på kvällar och nätter. Detta med kvällar och att polisen kan komma är en del av totalupplevelsen. Att det blivit så hänger mycket samman med att myndigheterna inte kan släppa på sina strikta regler runt våra anläggningar och låta oss köra på kvällar och med andra utgångspunkter. |
håller med dig helt och hållet..... det handlar inte om pengarna (ja så länge ingen har råd att betala marknadsmässiga löner som är jämförbart med annat arbete, och det HAR INGET svenskt motorarrangemang) och inte heller är det frågan om någon godispåse eller frukt. (såna grejjer gör nog dom allra flesta arrangörerna idag, liksom att nästan alla betalar ALLA kostnader för sina funktionärer som rese-ersättning och tillhandahåller boende osv) för då handlar det mest om vem kan ta flest funktionärer av någon annan typ...
utan frågeställningen är precis som Björn Andersson skriver, hur lockar vi in generationen som hellre sitter framför datorn eller engagerar sig i såna arrangemang som dom illlegala streetracing mfl saker.
|
kalle_kula
City of Göteborg
Här sen Mar 2009

27 Sep 2009 21:25
Re:
| Fredrik - SLC skrev: | | Björnes skrev: | Det är inte alla gånger BMWSC/BMW Cup har tillräckligt mycket folk på sina arrangemang heller trots mycket trevligt gäng och bra förutsättningar, kanske då beroende på att man inte sköter allt själva.
Sedan har det bygdts upp en kultur av mer eller mindre illegal racing som bedrivs på gator och industriområden företrädesvis på kvällar och nätter. Detta med kvällar och att polisen kan komma är en del av totalupplevelsen. Att det blivit så hänger mycket samman med att myndigheterna inte kan släppa på sina strikta regler runt våra anläggningar och låta oss köra på kvällar och med andra utgångspunkter. |
håller med dig helt och hållet..... det handlar inte om pengarna (ja så länge ingen har råd att betala marknadsmässiga löner som är jämförbart med annat arbete, och det HAR INGET svenskt motorarrangemang) och inte heller är det frågan om någon godispåse eller frukt. (såna grejjer gör nog dom allra flesta arrangörerna idag, liksom att nästan alla betalar ALLA kostnader för sina funktionärer som rese-ersättning och tillhandahåller boende osv) för då handlar det mest om vem kan ta flest funktionärer av någon annan typ...
utan frågeställningen är precis som Björn Andersson skriver, hur lockar vi in generationen som hellre sitter framför datorn eller engagerar sig i såna arrangemang som dom illlegala streetracing mfl saker. |
betalar alla ut reseersättning...oj då har jag missat något
_________________ Nils Olsson
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

27 Sep 2009 22:41
Re:
| kalle_kula skrev: | | Fredrik - SLC skrev: | | Björnes skrev: | Det är inte alla gånger BMWSC/BMW Cup har tillräckligt mycket folk på sina arrangemang heller trots mycket trevligt gäng och bra förutsättningar, kanske då beroende på att man inte sköter allt själva.
utan frågeställningen är precis som Björn Andersson skriver, hur lockar vi in generationen som hellre sitter framför datorn eller engagerar sig i såna arrangemang som dom illlegala streetracing mfl saker. |
betalar alla ut reseersättning...oj då har jag missat något |
Skrev att nästan alla gör det....... SLC gör det iaf + en litet dagtraktamente till samtliga flaggvakter , och har gjort dom senaste 17åren iaf..... Och den infon jag fått, så gör dom flesta andra det med.
|
|