| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
|
1, 2, 3, 4 >> 9261 besök totalt |
|
Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
Behöver lite input. Om man ska bygga sig en leksak för främst slalom med lite övrigt bannötande, vad ska man börja med om budgeten är 50000? Planen är: 1. bilinköp 2. ut med ALLT som väger, även sådant som måste kapas bort som inte har en förstyvande funktion 3. i med enkel bur, stol, bälte och ratt 4. dit med skapliga coilovers och r-däck på originalfälgar Kraven är att bilen ska vara liten och lätt, dvs kunna prestera bra utan allför dyra modifieringar. Det ska vara en populär modell (=gott om eftermarknadsdelar) och den ska vara bakhjulsdriven. Det får inte vara en frontmotorporsche eller merca e-klass. Den bör vara av en erkänt driftsäker modell och det ska vara en "gör det själv"-bil, dvs relativt lättskruvad. Den färdiga bilen måste vara gatlegal men inga som helst hänsyn tages till komfort, användbarhet utanför banan, återställbarhet med mera. Vill heller ej köpa en färdigbyggd bil. Min första tanke var en BMW E30 318is även om 325:an lockar fast jag egentligen inte vill ha så mycket vikt i nosen. Eller finns det någon kul alfa? Kom med förslag (eller skarpa annonstips), allt av intresse! Mvh, Magnus _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Alfa modell 75 2.0ts eller värre finns till 3.0. Billigt se vår 5papp+ bil
Den kostade ca:30.000:- inkl. allt och då menar jag allt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
http://www.blocket.se/orebro/Alfa_Ro |
||||
|
Re:
5papp+ = 5000+ betyder då plus 30 000:-?
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
|
Björnes
5papp+ betyder att grundbilen ska kosta 5.000:- läs reglementet!! finns på www.slc.se Det är inte folkrace vi åker.
Jag köpte full bur och ny glasfiber sparcostol med öronlappar, frisk fjädring (fanns på hyllan), nytt bälte, fönsternät, renoverade bromsarna, plastrutor i dörrarna, kolade över resten osv. Då blir slutnotan där. Fattas ett par rör i bågen (vart inte ditsatta ligger i garaget), huvudbrytare enligt FIA och godkänd kat så uppfyller den att åka alla SBF race bilen klassar in i tex. ER cuppen .
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Leta rätt på en billig Clio Sport så är du hemma sen, hyggligt modern bil och väldigt mycket prestanda för pengarna!
http://www.blocket.se/ostergotland/R Här har du en för 40
|
||||
|
|
||||
|
Även om jag gillar E30 så för 50000:- så hade jag valt en E36 325 tidig 90-talare.
325i ca 20000:- D2 chassi ca 10000:- dämpare,fjädrar & topplager fram & bak ett par billiga beg 17" för r-däcken 2000:- R-däck ca 8000:- stag tilll krängaren fram & m3 20mm krängare bak ca 1000:- Bromskylning fram ca 500:- Carbotech Xp10 fram ca 2000:- Sitta still stol ca 5000:- ink sidomontage 6-p bälte ca 1800:- Blev starx över 50K Sen kan man ju hitta mycket beg Lättar man redigt så blir ju bilen pigg. Kika i brosans tråd då jag tagit alla modefieringarna ovan därifrån https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Varför en E36 325 isf en E30 318is? Utan att ha synat någon av dessa speciellt noggrant så är väl E36:an rätt mycket tyngre, eller är jag ute och cyklar.
Lättningen kommer att bestå i att allt löst och/eller onödigt tas bort. Huv och lucka blir garanterat i någon form av oexotisk plast, kanske även dörrar, flyglar med mera. 5 rutor ersättes med lexan eller motsvarande. Motorn kommer inte att trimmas, däremot kan det bli aktuellt med byte av avgassystem för att spara vikt (originalklumpar kan vara löjligt tunga). Finns det AC åker den ur. Motivera gärna era förslag samt uppskatta slutvikten på ekipaget efter lättningen - ger mig lite mer kött på benen. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Re:
Han låter mest avundsjuk
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
|
Re:
Jo E36:an är tyngre helt rätt men de senaste E30 börjar bli rätt gamla vid det här laget & rostiga. 2 dörrars E30 tomkaross ca 200kg 2 dörrars E36 ca 320 kg Jag & brosan kör hyfsat jämt. Vikterna är ink förare & full tank Min 318is -90 970kg 167 hk (M20 motor) 5,8 kg/hk Brosans 325 -93 1320kg 199hk 6,6 kg/hk Nu har jag bättre viktet effekt men fel växellåda & slutväxel. Min är snabbare framförallt när det svänger med bättre slutväxel även upp till 130-140 km/h sen spelar hans extra 32hk in På båda bilarna är det bromsade hästar på samma bänk. Vill du åka lätt E30 kika på min https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lämpligt recept på lätt E30 är en E30 urlättad till ca 940-960kg med en M52B28 (E36 328 motor) denna motor är lätt & ger med små & billiga ingrepp ca 220 hk. Har kört min med E36 323 motor på ca 190hk då var det riktigt trevlig att köra & snabb 0-402m 13,5 sec Angående slutvikt på lättningen ligger min i närheten av vad man kan lätta ur en E30 för rimliga pengar. Målet för min E30 är under 1000kg med bur & Bmw v8. Brosans E36 finns det mycket kvar att plocka på skulle gissa att han kan komma ner på ca 1200 -1250 kg om han går lika långt i lättningen som min dock ink bur i hans fall. Slutsatsen blir att en E36 väger runt en 200kg mer än E30 men har ca 20-30 hk(325) om man inte trimmar motorn. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
+1 på den |
||||
|
Re:
Va? Nej! Eller, jo, kanske...
Men jag tog ingen notis om att bilen du nämnde skulle vara en Miata, det framgick liksom inte. 318is är inte dumt det heller. |
||||
|
Re:
Högerstyrt får man på köpet. Tex: http://www.pistonheads.com/sales/117 |
||||
|
Re:
Problemet blir att han får backa för att bilen skall bli bakhjulsdriven, själv tror jag att man kan få en framhjulsdriven bil lättare och inte alls tråkigare om syftet är att åka fort på bana och inte åka på tvären. kolla i stcc _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
|
Re:
Men ibland vill man ha känsla och inte bara rå speed. Att köra med samma däckdimension runt om med liknande slitage kan också vara en liten fördel (svårt (men inte omöjligt) att få till med rensad FWD som i en del fall lika gärna kan ha kundvagnshjul där bak). |
||||
|
Re:
om jag inte har fel så var det biljard med RWD i sista racet.
Så man har ingen känsla om man kör FWD och bygger man en ban bil så är det väl farten man vill ha ? iaf jag,jag har super roligt i min lilla grävling,då många bilar nästan väger det dubbla, tror inte min bil skulle vara så rolig om jag skulle lägga in 2 fulla oljefat för att komma upp i normalviktig gti bil
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
|
Re:
Att det finns lätta och hurtiga FWD är det inget snack om, man får ju skärpa sig lite när Renault Junior tränar samtidigt. Ibland är känslan viktigare än rå prestanda, det brukar heta så när man inte hänger med längre
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
|
1, 2, 3, 4 >> 9261 besök totalt |
