Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Hur optimerar man rattens inställningar för simulator?
1062 besök totalt
Unitarded
Tyresö
Här sen Aug 2007

Trådstartare

Detta kanske är en lite svår fråga efter som olika spel ställs in på olika sätt, men hur optimerar man ratten för, tex Gtr-evo, så att körkännslan blir så verklig som möjligt. Hur stark ska tex force feedback vara, och så vidare, och så vidare..? Finns det några "grunder" för hur ratten ska vara inställd för att få det bästa ut av den?

Umeå
Här sen Okt 2007

Force feedback skiljer beroende på vilken ratt du har. Samt vilka preferenser. Det går ju att argumentera för att man knappt ska ha någon force feedback alls bara centreringskraft då den mesta information får man via baken i riktig racing också.

Alternativet är ju att man känner om man kör över kerbs i riktig racing så ska man kanske känna det i simracing också. Inget är väl rätt eller fel.

Annars gällande absoluta sanningar. Kör alltid med 50 % på styrningen. Det är linjärt i alla ISI simmar vad jag vet i alla fall. rekommenderar nog 50 % på gasen också. På bromsen däremot om du har mjuka pedaler kan det va värt att experimentera ända ner till 0 i sensitivity. Speed sensitivity ska va avslagen helt meningslöst. Vågar inte säga om det är 0 eller 100 % i EVo men det märker du när du testar. Då får du mer precision i början och mindre i slutet. Man tenderar lätt att trycka ner för hårt på broms pedalen då det är så svårt få någon känsla så det brukar fungera bra för min del. Med mina styva CSP kör jag 50 % även där dock.

Annars gällande force feedback styrka var snäll mot din kropp. Kör inte force feedback som får armar skuldror att värka i en vecka efter ett race. Jag gillar stark force feedback men jag brukar få tona ner det mer och mer ju tröttare jag blir. Blir ju samma motstånd i slutändan ändå

Nu kör jag ju med Fanatec GT 3 RS ratten med G25an kunde jag alltsom oftast köra 100 % force feedback och det var rätt lagom för den även om man ibland önskade mer motstånd. G25 så kan det va värt att testa både "low" och "high" på ex.

1062 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande