Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (22843 totalt) |
Hej! Lägger upp en liten tråd om min fiat 126 som jag håller på att stoppa i en R1 motor!
Tanken är att prova på lite bankörning o lite allmänt bus bara.. Ska inte bli nåt dunderseriöst bygge utan bygger mest för byggandets skull och för att få en lite skojig bil! Här kommer några bilder på bygget! Har väldigt många bilder men har inte tid att ladda upp alla här för tillfället! utgångsobjektet! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Tack så mycket! Det uppskattas! ![]() MVH/Jon |
||||||||
Inte seriöst? Detta projekt kommer säkert balla ut som dom flesta verka göra här inne...
![]() Vänta bara tills du ska byta alla lösa karosdelat till glasfiber/kolfiber... ![]() Skönt bygge! ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||||
Ne jag har ju inga erfarenheter av nåt liknande bygge iaf! ![]() ![]() Tack tack! ![]() MVH/Jon |
||||||||
Tack ska du ha! Ja många är på mig om att jag ska besikta den som "amatörbyggt fordon" men jag vet inte om det är möjligt.. Det faller ju redan på effekt/kg men det går ju att ändra på(strypa motorn tex)jag har fått för mig att för att göra detta så krävs papper på allt material man har använt överallt och det är inget som jag har.. har byggt av vanligt bonnstål och det som har funnits tillgängligt.. Dock så tycker jag personligen att jag har överdimesionerat en hel del här o var.. Men det kanske inte SFRo tycker.. Vad tror ni? Är det värt ringa ut en SFRo nisse som kommer o tittar på den eller kommer man bli bemött med ett "trodde du på det själv, din klåpare?" ![]() MVH/Jon |
||||||||
Ring SFRo, dom brukar väl inte vara omöjliga med tanke hur många häftiga amatörbyggda bilar som redan finns godkända! ![]() ![]() Hur många hästar är motorn på original? 152? Isåfall kan bilen väga max c:a 760kg inkl full tank och förare som amatörbygge om jag inte har räknat helt fel. Edit: MIN c:a 760kg ska det vara så klart... ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||
Så fort det drar igång med bakvagnsbygget så kommer det uppdateras med bilder! Har inte hänt så mycket skoj för tillfället, lite blästring osv, inte så kul o se foto på! ![]()
Det kan ju vara värt ett försök! ![]() ![]() MVH/Jon |
||||||||
Man behöver inte mygla, det är tillåtet att montera vikter inför sfro. Bara de är monterade för att sitta kvar och inte fästa med buntband ![]() _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||||
Fränt!
Antar att du sett den vita 126'an från oskarshamn: http://www.youtube.com/watch?v=FIMOB _________________ Mikael S |
||||||||
Roligt bygge!
Men ska inte Torsendiffen ligga i oljebad? Tänkte du bara kapsla in den i en "burk" och fylla på med olja? I så fall borde man kanske ha lite kylflänsar på burken. Kommer den från Audi V8 bakaxel? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Ja då är ju det ett alternativ! Men kommer ju bli endel vikter om man ska vikta upp den 200kg! ![]()
Jo den har jag sett! Skojig som fasiken men tyvärr är ju svansmotorn kvar! Kan ju säga att konceptet med svansmotor på fiat 126 funkar inte lika bra som på porsche när det ska gasas i kurvorna! ![]()
Stämmer bra det! Kommer från Audi V8! Här var det en som var uppmärksam! ![]() Gjorde på detta vis: ![]() ![]() MVH/Jon |
||||||||
Hej Jon! Även om den inte har blöt koppling är det friktion mellan spiralkuggarna som får den att överföra moment från ena till andra hjulet. Dessutom fungerar den även som vanlig diff och behöver smörjning därefter. Därför skulle jag åtminstone fylla "burken" med samma sorts olja som Audi föreskriver. Fett kanske fungerar på drivknutar men dreven är lite mer krävande. Annars är det en utmärkt idé med Torsendiff! Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Hej! Jo precis, smörjning ska det ju ha! Jag har inte så stor erfarenhet med att jämföra oljors smörjförmåga jämfört med fett men iaf så har jag fått berättat för mig av dom som har provat, jag citerar ur mejlet från MRIDE byggaren "Diffen funkar otroligt bra! Jag körde med litium fett "high pressure SKF grease (orange märkning)" och vad jag har förstått så har han avverkat några 100mil med sin? Längre än vad jag kommer köra hur som helst! ![]() MVH/Jon |
||||||||
Coolt projekt!
Här är ett liknande till salu: http://www.blocket.se/goteborg/Fiat_126_med_kawa_zx12r_motor_23765775.htm?ca=23_11&w=3 _________________ Anders Olsson |
||||||||
Detta rejsa bygge kommer upp på näthinnan.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Ja se där! Den kostade ju en vacker slant, med tanke på hur väl genomfört motorkonverteringen var! ![]()
oj det var några sidor i den tråden! Blir en del o bläddra igenom! ![]() Edit: Såg ju nu att det var MRIDE-mickes tråd om hans Lancia bygge! Han tipsade mig om hemsidan om den bilen när jag sa att jag byggde R1 Fiat! Men inte visste jag att han hade en projekt tråd! Ska bli intressant o titta lite! MVH/Jon |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (22843 totalt) |