| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 9261 besök totalt |
|
Vet en E36 325 som är lite modifierad men inte klar....
Åker under 2 min på Anderstorp lätt, inte snygg, men billig och gatlegal.... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
|
Varför inte köra 968an? För det är väl smurfen vi snackar om? Att lägga 50k på bensin, körning och underhåll tycker jag låter som en utmärkt idé.
Att hålla en budget på 50k på en banbil tror jag bara är sånt man läser på internet om, men man klarar säkert första säsongen på det...
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Re:
Är motorn bara frisk från början så håller de bra. Men en bil med många mil på mätaren som gubbkörts (verkar vara förvånandsvärt vanligt) eller stått länge kan behöva lite översyn innan man ska pressa den till max. Med tanke på att man kan få en gen 1 ganska billigt så rymmer budgeten att man ser över maskinen. Kanske passar på att trimma också, den ger ju en ganska rejäl effektökning men ganska små ingrepp. Gen 2 med sugmotor brukar också gå att få för väldigt rimliga pengar, vill man däremot ha en med turbo så blir (allt) något dyrare. Kolla www.mazdatrix.com och www.racingbeat.com så kan du se exempel på eftermarknadsdelar och vad de kostar. Till generation 3 finns ännu mer prylar, speciellt från Japan, men då ligger man långt över den budget du är intresserad av. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Tack för alla svar.
Jag ska kolla upp gen1 wankel. Inom 50k skall inte själva driften rymmas utan "bara" själva bilen i rejsklart skick. Frontmotorporsche, merca 190, miata går bort då denna nya bil kanske inte är min egen personliga utan något annat. Skulle jag välja en bil att bygga åt mig själv låg nog 944 85b+ bra till. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Re:
Aha ... Som jag trodde alltså. Ska bli intressant. Lycka till! _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
|
Bakhjulsdrift är för dem som inte vågar åka riktigt fort där det svänger ,eller är blött, men ändå vill känna sig som racerförare.
Själv snurrar jag alltid bort mig numera i rwd man får ju fega så förb... in i böjarna och får farthämande bresladdar så fort man tänker gaspedal, skiiitbilar.. )
Ska det vara rwd så vill jag ha mittmotor, då går det att åka fort hela varvet runt. M.a.o. Det handlar nog mer om vad man kör in sig på, än att det ena är så mycket bättre eller sämre. Kanske du skulle fundera på en halvgammal Formel Ford? men inte så gammal så dne kan App-K klassas, för då drar priset uppåt igen. Mycket roligare att köra och så slipper man eländet med regplåtar, besiktnignar och annat onödigt... Eller som jag sade i min ungdom "När en bil är så slö att den får ha regplåt, är den ändå helt ointressant" Numera med en massa tvåtaktare i garaget, är det lite svårt att hävda den åsikten
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Varför inte köpa en M5 e34 och slänga ut allt som inte är av nytta. En bil med 3,6 liters motorn ligger i bra pris. Där har du både motor och ett bra chassi. Att bilen är byggt för att vara tung men ändå väghållning i är ju bara ett stort plus+++. Lättar du den får du allt överdimensionerat så det klarar hårda dagar på bana. Bra bromsar, bra motor, bra transmition. Ut med allt som inte nyttjas och i med två sportstolar och en skön ratt
Väghållningskittet och r-däcken finansierar du med hjälp utav "allt som inte är av nytta" Finns många entusiaster utav dessa bilar. Jag lovar dig, dem köper minsta lilla skruv.
MVH// David _________________ David Greiff Kallentoft |
||||
|
Re:
Stor och tung även i lättat skick _________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||||
|
Re:
1100kg är väl inte helt övertungt ändå för en sådan bil? 1100kg ska inte vara en omöjlighet. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Vidar Strand med sin 1400HK M5E34 har provat och jag har för mig den väger runt 1100kg. /R _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Verkligen inte!
Jag tror garanterat att 1200kg borde gå lätt att komma ner till. Sedan har du ju en bra diff och växellåda. -M5 E34 lättad till ca 1200kg - 35 000:- -3.6l 315hk -Stol+Ratt - Sälj av lite onödiga saker så finansierar du detta. -D2 coilovers ca 9000:- -Lite bromskylning Där borde det finnas körglädje per kr. Men smaken är som baken!
_________________ David Greiff Kallentoft |
||||
|
Re:
Hittar man en bil med fin inredning så kan man nog sälja den för ca 5000:- också samt massa andra detaljer som huv, bagage mm då man byter ut till glas/kolfiber diton. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Som sagt. Jag har så pass mycket e30 grejor......så du kan plocka det du vill ha...tillsammans med en rullande kaross , till paketpris.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag kan tipsa om en Gen 2 Rx-7 (FC) som ligger ute till VÄLDIGT bra pris på wankelregistret.se: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?thread_id=2673 Det finns mer eftermarknadsdelar till Rx-7 FD (Gen 3), men priserna till FC är betydligt bättre! T.ex. detta kompletta bussningkit: http://www.sfxperformance.com/parts/ENE1118101R.htm. FC finns med två olika chassin, Amerikanskt och Japanskt. USA chassit är mer komfort anpassat och därför inte lika lämpligt till banbygge. Enklast att se skillnad på detta är antalet hjulbultar, USA = 4st, Japan = 5st. Är själv tillsammans med två polare i startfasen med ett FC projekt: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?thread_id=1637. Dock är detta ett långtidsprojekt där 50k inte kommer räcka... /Levinsson _________________ Tobias Levinsson - olsfors (Borås) Mazda Rx-7 FD || |
||||
|
Utan att jag läst tråden tipsar jag att köpa en billig formula bil. Bilen är ändamålsenligt byggd från början och grejerna håller för racing. Bilarna är väldigt snabba med rätt förare. Delar verkar vara billiga också var jag hittills har sett (van diemen). Nackdelen är att du inte kan åka på alla banor samt att bilen måste dras på trailer. Detta är vad jag kom fram till när jag bestämde mig för att börja med racing. Jag har totalt betalat mindre än 50' kr och tror inte jag kliver över det nästa säsong (däck, broms, olja, etc... ej inräknat).
_________________ Andreas Andersson |
||||
|
Beemer
Sååååå, ni valde en 328 touring. Kul med en kombi. Nu har vi ju läst lite grann om vad ni har gjort med bilen i Automobil. Det vore kul för oss nööördar att få läsa lite mer om bilen på detta forum, om du orkar. Har ni planerat var årets bandebut sker? _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Åh ännu en BMW 3 serie trackday bil. så orginellt!
Tur att ni skriver om annat spännande tidningen också.
Mest pang för pengarna är helt klart förslaget med en halvgammal formelkärra, tex en Sen kent eller tidig Duratec FF. Men då får man leva utan någon blåvit prOpeller förståss... Har för övrigt följt diskussionen och haft ganska roligt åt fördomarna kring olika bilars drivsystems inverkan på körglädjen. Slutsatsen blir att en Cooper S är tråkig på banan(fwd) medan en Volvo 740 är ger körglädje (rwd) De som lever i tron att det är rwd eller fwd som är särskiljande för körglädjen, har kanske i själva verket en förhållandevis begränsad erfarenhet av banåka? I så fall kan man väl istället glädja åt att dessa har har mycket kul kvar att uppleva i banåkandets konst. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Bosse,
det fanns en massa trevliga och otrevliga alternativ och att det blev rwd framför fwd beror på att jag personligen föredrar det, inte för att det skulle vara bättre eller sämre (även om jag naturligtvis stenhårt hävdar det ur pajkastningssyfte ). Att det blev just en BMW är för att den är skapligt bra i originalutförande, snygg och det finns massor med delar. Dessutom var vår kravspec att den iaf initialt skall vara gatregistrerad och dessutom kunna frakta två redaxmedlemmar med kamerautrustning och fyra rejsdäck. Och utöver det vara driftsäker nog att ta oss till ringen utan huvudbry om andan skulle falla på. Denna "kompromiss" i kombination med en låg prislapp begränsade urvalet ganska mycket.
Mr C, jo, jag skulle kunna utveckla ganska mycket även om de flesta här har en god inblick i vad det innebär att förstöra en bil... Bilen rullar dagligen som min vinterpulka vilket medför att inget får göras som medför att bilen blir stående vilket är en liten utmaning i sig. Nu har den fått sig en vanlig service samt några bussningar bytta (skitjobb!). När detta gjordes märkte jag att spindellederna var dåliga vilka jag kommer att byta när jag byter fjäderbenen. Inredningen är numera ett minne blott och den bantningen har gjort stor skillnad kan jag lova, många kg blev det. Dessutom trycklutsmejslade jag bort säkert 10 kg asfaltmatta, har inte vägt spillrorna än, vilket är knappt halvvägs till vad jag skulle tro att halvburen kommer att väga. Två heldagar samt två kväller har ägnats åt att montera in stolar (Sparco Evo 2 Plus) vilket inte har gått helt smidigt samt bygga halvburen (Finess) vilket gått bättre. Eftersom bilen är en gatbil så har vi valt en halvbur men den går att komplettera till en "riktig" bur om vi skulle vilja och installationen är gjord i enlighet med SBF's regler. Och det går att plocka ur vilket är finemang med tanke på SBP. Nu ska insidan snyggas till med lite färg, aluminium och kabeluppsamlande innan det är dags att ge sig på det mekaniska med avseende på bromsar och hjulupphängningar. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Re:
Bra och bra, det beror väl på vad man jämför med? Dessutom känns just BMW onödigt dyr med en så begränsad budget. Sedan kan man alltid fundera på vad som säljer mest tidning, men det har ni säkert redan gjort Jag är böjd att hålla med Bosse i det lite trista valet av märke & modell.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Färdig banbil för 50k, vad ska man ha?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 9261 besök totalt |

