Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad väger en rolig motor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (41148 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Någon som vet nån hemsida eller sitter inne på mercedes motorkoder? (och vikter för den delen)

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Mikael Arnberg skrev:
ojay skrev:
Ungefär vad väger en MC-motor?

( Jag drömmer om två MC-fyror, R1 kanske, ihopsatta till en V8. 300 hk @ 10000 rpm... )


En R1-motor väger 62 kg, en Hayabusa 81 kg. Om det är med eller utan förgasare vet jag inte, men växellådan m.m. inkluderas ju.


ok, bort med växellådan då. Hmm uppskattning på R1: 40kg x 2 + 20 kg extra marginal. 100 kg v8 då. Trevligt trevligt!

_________________
William Ekström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det är inte aldeles enkelt att säga vikten på en motor. Det är t,ex vatten i systemet.
Ska man räkna ALLT vatten, eller bara det som är i motorn? Man blir trots allt tvungen att använda mer vatten till en stor motor. Så även om man vet vikten på motorn, så är detta inte allt.
El, brukar inte ingå som motor, och till el räkans sånt som generator och förgasare.
Svänghjul kan väl anses som motordel. Med ledning av följande lista kunde jag säga att min motor väger
277 kilo.
Det gör 32 kilo per liter slagvolym. Eller 2,52 hkr per kilo motor.




om Mc Laren väger 260, så är det inte långt ifrån. M
Men 750 mm lång, 650 hög och 700 bred.

Det går dock att få ner vikten med 50 kilo med aluminiumblock, samt öka cylindervolymen med 1,7 liter inom den ramen. Då får vi 227 kilo motor och 22 kilo motor per liter slagvolym. Eller ca, 4 hkr per kilo motor.
En Hayabusa på 81 kilo å 150 hkr blir 1,85 kilo motor per hkr.

Så här kan man hålla på och jämföra. Hemin kan verka lastbilsvarianten, men jämför man med effekt, slagvolym å vikt så blir det inte avskräckande ändå.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Både förvånad och inte förvånad över att inte Rover/Buick-V8:an dykt upp, men den är väl inte så rolig. Som vanligt har jag inte riktigt torrt på fötterna, men jag läste en artikel nånstans (förmodligen CCC) där nån dåre satt i en sån motor i en M3E30 och påstår sig tjäna vikt mot originalmotorn (2.3 l, gjutjärnsblock, lm-topp?). Siffrorna fanns där, men jag hittar bara inte tidningen.

Man drar ju inte ur så mkt effekt ur Rover-V8:an, 280-300 hk verkar normalt. Men det finns ju å andra sidan en hel trimningsindustri i UK för dessa motorer.

Låter bra gör ju dessa motorer iaf.

Synd att man är färgad av sitt märkesval och hämmad av sin ekonomi. Se http://www.sodemo.com/uk/index.htm . Ouppnåeliga drömmar.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



ojay skrev:
Mikael Arnberg skrev:
ojay skrev:
Ungefär vad väger en MC-motor?

( Jag drömmer om två MC-fyror, R1 kanske, ihopsatta till en V8. 300 hk @ 10000 rpm... )


En R1-motor väger 62 kg, en Hayabusa 81 kg. Om det är med eller utan förgasare vet jag inte, men växellådan m.m. inkluderas ju.


ok, bort med växellådan då. Hmm uppskattning på R1: 40kg x 2 + 20 kg extra marginal. 100 kg v8 då. Trevligt trevligt!


Det går inte att ta bort växellådan vad jag vet. Om man nu inte gjuter ett nytt block. Men det kanske är det du tänker.

Du är inte ensam om att drömma om en MC-V8:a. Jag började skissa på en i CAD men slutade när jag började tänka på kostnaderna.

Det finns dock andra som är rikare än jag.
* Motopower Firehawk RST 2.0 73 kg, £14,000
* Cyclone Power Y40R 2.0 73 kg, £14,000
* Maxym Radical 2.6 134 kg inkl. växellåda

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Här är en site med många motorer och vad dom väger.
http://www.team.net/sol/tech/engine.html
En rätt kul motor kan man bygga på Ford 302, med aluminiumtoppar.
Den kommer ner på 190 kilo. Och är väl av en av dom minsta V åttorna över huvud taget.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Mikael Arnberg skrev:
ojay skrev:
Mikael Arnberg skrev:
ojay skrev:
Ungefär vad väger en MC-motor?

( Jag drömmer om två MC-fyror, R1 kanske, ihopsatta till en V8. 300 hk @ 10000 rpm... )


En R1-motor väger 62 kg, en Hayabusa 81 kg. Om det är med eller utan förgasare vet jag inte, men växellådan m.m. inkluderas ju.


ok, bort med växellådan då. Hmm uppskattning på R1: 40kg x 2 + 20 kg extra marginal. 100 kg v8 då. Trevligt trevligt!


Det går inte att ta bort växellådan vad jag vet. Om man nu inte gjuter ett nytt block. Men det kanske är det du tänker.


Jo nytt block tänkte jag på. Borde gå att få väldigt starkt och bra genom att svetsa i stål.

_________________
William Ekström
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



Två MC-motorer monterade i vinkel - någon?



Vikt 73 kilo :woot:

Max effekt 302 hk @ 10000 rpm
Max vrid 226 Nm @ 8500 rpm

Läs mer här: http://www.cyclonepowerltd.co.uk/products.htm

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Mats Friberg skrev:
Två MC-motorer monterade i vinkel - någon?



Vikt 73 kilo :woot:

Max effekt 302 hk @ 10000 rpm
Max vrid 226 Nm @ 8500 rpm

Läs mer här: http://www.cyclonepowerltd.co.uk/products.htm


Jag har något emot stora biffiga V8'or...
Varför kan inte alla V8'or se ut sådär? Väcker klara ha-begär för att underdriva lite
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Den lilla söta V8 skulle jag kunna tänka mig att våldta 95an med thumbs up

ps Magnus får man vissa porr på denna sida????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



fuling skrev:
Den lilla söta V8 skulle jag kunna tänka mig att våldta 95an med thumbs up

ps Magnus får man vissa porr på denna sida????


Hmm... jag trodde bilporr var OK på Rejsa, men jag kanske töjde för mycket på gränserna

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Hmm...vad hette den där 750-kubikars MC med V8:a som fanns på 60-talet nu igen? Den hade himla mysigt ljud...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Vad var det där för stor och tung V8:a? Varvar dessutom bara 10000rpm... Fjolligt

Det här börjar likna nånting, över 200hk och 52kg med låda...
Vore nåt att sätta i en hundkoja.
Varvar dessutom mer än en F1 bil

http://www.22000rpm.com/index2.html

_________________
Jonas Edling
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Mats Friberg skrev:
Två MC-motorer monterade i vinkel - någon?

Vikt 73 kilo :woot:

Max effekt 302 hk @ 10000 rpm
Max vrid 226 Nm @ 8500 rpm

Läs mer här: http://www.cyclonepowerltd.co.uk/products.htm


Det var en "söt" liten rackare ;-)

Hittade den här....http://www.speedyracing.ch/dfr21.htm

_________________
Pelle Persson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag har något emot stora biffiga V8'or...
Varför kan inte alla V8'or se ut sådär? Väcker klara ha-begär för att underdriva lite [/quote]

Ser oerhört mulligt ut. Bortsett från utseedndet. Vad som är intressant är.
Hur många kubikcentimeter per tidsenhet motorn producerar, varvtal*slagvolym, ställt mot dess vikt ock storlek.
(Turbo t,ex ger ju oavkortat fysisk utbyggnad av motorn).

Den här motorn var ju inte överdrivet smal, 550 mm, ställt mot Ford 302ans 500mm.
I Fords reservdelskatalog är den rödlinjad vid 9500 rpm! För homologiseringen till trans am.
Jag har frågat efter lite övriga data på hoj åttan, ska bli kul å se.


Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460




_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kommer bilder från mässan inom ett par dagar.
v-8 2000cc 68-72kg 320hk std och ca 450 med moderat trimning
byggd på 2st yamaha r1-motorer.

eller!

v8 2600cc 79-86kg std 360hk och ca 500hk med moderat trimning
byggd på 2st hayabusa-motorer.

fanns ca 5-6st olika fabrikat på block med vevar till små v8:or


pssssst fredrik. när får vi åka med motorer från andra tillverkare i vår speedster kl1. thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dude skrev:
kommer bilder från mässan inom ett par dagar.
v-8 2000cc 68-72kg 320hk std och ca 450 med moderat trimning
byggd på 2st yamaha r1-motorer.

eller!

v8 2600cc 79-86kg std 360hk och ca 500hk med moderat trimning
byggd på 2st hayabusa-motorer.

fanns ca 5-6st olika fabrikat på block med vevar till små v8:or


pssssst fredrik. när får vi åka med motorer från andra tillverkare i vår speedster kl1. thumbs up


När ni bestämmer för att åka i Kl.4

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fredrik! du är lika humorlös som en engelsman

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



dude skrev:
kommer bilder från mässan inom ett par dagar.
v-8 2000cc 68-72kg 320hk std och ca 450 med moderat trimning
byggd på 2st yamaha r1-motorer.

eller!

v8 2600cc 79-86kg std 360hk och ca 500hk med moderat trimning
byggd på 2st hayabusa-motorer.

fanns ca 5-6st olika fabrikat på block med vevar till små v8:or


pssssst fredrik. när får vi åka med motorer från andra tillverkare i vår speedster kl1. thumbs up


Vilken då mässa??? Det bara måste jag se.
Göran malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Göran Malmberg skrev:
dude skrev:
kommer bilder från mässan inom ett par dagar.
v-8 2000cc 68-72kg 320hk std och ca 450 med moderat trimning
byggd på 2st yamaha r1-motorer.

eller!

v8 2600cc 79-86kg std 360hk och ca 500hk med moderat trimning
byggd på 2st hayabusa-motorer.

fanns ca 5-6st olika fabrikat på block med vevar till små v8:or


pssssst fredrik. när får vi åka med motorer från andra tillverkare i vår speedster kl1. thumbs up


Vilken då mässa??? Det bara måste jag se.
Göran malmberg


Autosport mässan i England.... allt om bilsport thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad väger en rolig motor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (41148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande