Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (41148 totalt) |
ok, bort med växellådan då. Hmm uppskattning på R1: 40kg x 2 + 20 kg extra marginal. 100 kg v8 då. Trevligt trevligt! _________________ William Ekström |
||||||||
Det är inte aldeles enkelt att säga vikten på en motor. Det är t,ex vatten i systemet.
Ska man räkna ALLT vatten, eller bara det som är i motorn? Man blir trots allt tvungen att använda mer vatten till en stor motor. Så även om man vet vikten på motorn, så är detta inte allt. El, brukar inte ingå som motor, och till el räkans sånt som generator och förgasare. Svänghjul kan väl anses som motordel. Med ledning av följande lista kunde jag säga att min motor väger 277 kilo. Det gör 32 kilo per liter slagvolym. Eller 2,52 hkr per kilo motor. ![]() om Mc Laren väger 260, så är det inte långt ifrån. M Men 750 mm lång, 650 hög och 700 bred. Det går dock att få ner vikten med 50 kilo med aluminiumblock, samt öka cylindervolymen med 1,7 liter inom den ramen. Då får vi 227 kilo motor och 22 kilo motor per liter slagvolym. Eller ca, 4 hkr per kilo motor. En Hayabusa på 81 kilo å 150 hkr blir 1,85 kilo motor per hkr. Så här kan man hålla på och jämföra. Hemin kan verka lastbilsvarianten, men jämför man med effekt, slagvolym å vikt så blir det inte avskräckande ändå. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Både förvånad och inte förvånad över att inte Rover/Buick-V8:an dykt upp, men den är väl inte så rolig. Som vanligt har jag inte riktigt torrt på fötterna, men jag läste en artikel nånstans (förmodligen CCC) där nån dåre satt i en sån motor i en M3E30 och påstår sig tjäna vikt mot originalmotorn (2.3 l, gjutjärnsblock, lm-topp?). Siffrorna fanns där, men jag hittar bara inte tidningen.
Man drar ju inte ur så mkt effekt ur Rover-V8:an, 280-300 hk verkar normalt. Men det finns ju å andra sidan en hel trimningsindustri i UK för dessa motorer. Låter bra gör ju dessa motorer iaf. Synd att man är färgad av sitt märkesval och hämmad av sin ekonomi. Se http://www.sodemo.com/uk/index.htm . Ouppnåeliga drömmar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Det går inte att ta bort växellådan vad jag vet. Om man nu inte gjuter ett nytt block. Men det kanske är det du tänker. Du är inte ensam om att drömma om en MC-V8:a. Jag började skissa på en i CAD men slutade när jag började tänka på kostnaderna. Det finns dock andra som är rikare än jag. * Motopower Firehawk RST 2.0 73 kg, £14,000 * Cyclone Power Y40R 2.0 73 kg, £14,000 * Maxym Radical 2.6 134 kg inkl. växellåda _________________ Mikael Arnberg |
||||||||
Här är en site med många motorer och vad dom väger.
http://www.team.net/sol/tech/engine. En rätt kul motor kan man bygga på Ford 302, med aluminiumtoppar. Den kommer ner på 190 kilo. Och är väl av en av dom minsta V åttorna över huvud taget. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Jo nytt block tänkte jag på. Borde gå att få väldigt starkt och bra genom att svetsa i stål. _________________ William Ekström |
||||||||
Två MC-motorer monterade i vinkel - någon?
![]() Vikt 73 kilo :woot: Max effekt 302 hk @ 10000 rpm Max vrid 226 Nm @ 8500 rpm Läs mer här: http://www.cyclonepowerltd.co.uk/pro _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
Jag har något emot stora biffiga V8'or... Varför kan inte alla V8'or se ut sådär? Väcker klara ha-begär för att underdriva lite ![]() |
||||||||
Hmm... jag trodde bilporr var OK på Rejsa, men jag kanske töjde för mycket på gränserna ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
Vad var det där för stor och tung V8:a? Varvar dessutom bara 10000rpm... Fjolligt
![]() Det här börjar likna nånting, över 200hk och 52kg med låda... Vore nåt att sätta i en hundkoja. Varvar dessutom mer än en F1 bil ![]() http://www.22000rpm.com/index2.html _________________ Jonas Edling |
||||||||
Det var en "söt" liten rackare ;-) Hittade den här....http://www.speedyracing.ch/dfr21.htm ![]() _________________ Pelle Persson |
||||||||
Jag har något emot stora biffiga V8'or...
Varför kan inte alla V8'or se ut sådär? Väcker klara ha-begär för att underdriva lite ![]() Ser oerhört mulligt ut. Bortsett från utseedndet. Vad som är intressant är. Hur många kubikcentimeter per tidsenhet motorn producerar, varvtal*slagvolym, ställt mot dess vikt ock storlek. (Turbo t,ex ger ju oavkortat fysisk utbyggnad av motorn). Den här motorn var ju inte överdrivet smal, 550 mm, ställt mot Ford 302ans 500mm. I Fords reservdelskatalog är den rödlinjad vid 9500 rpm! För homologiseringen till trans am. Jag har frågat efter lite övriga data på hoj åttan, ska bli kul å se. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
kommer bilder från mässan inom ett par dagar.
v-8 2000cc 68-72kg 320hk std och ca 450 med moderat trimning ![]() byggd på 2st yamaha r1-motorer. eller! v8 2600cc 79-86kg std 360hk och ca 500hk med moderat trimning ![]() byggd på 2st hayabusa-motorer. fanns ca 5-6st olika fabrikat på block med vevar till små v8:or pssssst fredrik. när får vi åka med motorer från andra tillverkare i vår speedster kl1. ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
När ni bestämmer för att åka i Kl.4 ![]() |
||||||||
Vilken då mässa??? Det bara måste jag se. Göran malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Autosport mässan i England.... allt om bilsport ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (41148 totalt) |