Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 9144 besök totalt |
Tråden handlade, från början om.....hur funkar detta.
Det är inte en tråd för att bestämma om bilen är bra eller ej. Jag och säkert många med mej.....tyckter det var en intresant frågestännling. När jag orkar och har tid....ska jag läsa igenom era inlägg helt och hållet.. Känn er välkommna att ska pa en egen tråd....där man kan reda ut om blien är bra och prisvärd. Det kan bli en mycket intresant tråd. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Jag gissar att det är Formula Studentracingbil ni kör? _________________ /Nicke Lindgren |
||||
Man gör en konstruktion med ledning av de förutsättningar som gäller. Om man bara tittar på en A-arm så kan den se mer eller mindre rätt gjord ut med sina leder, men beroende på hela den övriga geometrin så kan en A-arm få belastningar som är mer eller mindre stora och i olika riktningar. Om man har grepp över alla parametrar och förstår hur man kan möblera om i belastningarna så kan man självfallet göra det enkelt för sig och ha krafter som inte riktigt skär mitt i rör eller leder. Kanske på grund av kostnader eller enkelhet.
Det jag tycker är otäckt är när tillverkare, särskilt av kit car:s inte verkar ha koll på detta. I stället siktar man in sig på balla billet fräsningar i tid och otid för att det SER tekniskt och säljmässigt riktigt ut. Särskilt ingenjörsmässigt vackert blir det inte. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Det var precis det jag pekade på i mitt första inlägg bara mindre utvecklat.. Det var bara en simpel observation från min sida som sedan spårade verkar det som... Och varför ska jag behöva presentera mig och bevisa vad jag kan för att kunna skriva nånting? Kan man bevisa att man har rätt så tycker jag att det inte är fel att kommentera något. Sen är jag fullt medveten om att det mesta i en hjulupphänging till en racebil är ofta en stor kompromiss. Men i dett fall handlar det inte om att prioritera styvhet mot VSAL eller ic förändring mot camberkurva t.ex... Det är enkel teori inom mekanik och maskinkonstruktion inga konstigheter. _________________ Martin Ljung |
||||
Re:
Man vill ju ha dämparen jobba så mycket som möjligt för att få en så mjuk linje som möjligt = större känslighet. Jo man justerar förspänningen på helperspringen för just justera dropet! Just bilen på dom bilderna har ingen helperspring dock men många som sätter dit de så inte fjädern kantrar. Men hade man inte haft en helperspring så justerar man inte förspänningen utan bara så att båda dämparna hamnar i samma längd mest för att kolvarna ska vara på samma plats i dämparen så inte den ena är jätte långt upp och den andra långt ner. Visst kanske inte är exakt rätt att säga att man justerar förspänningen på helperspringen men har inget annat bättre ord för tillfället du får gärna föreslå ett. _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Re: Radicals Nik Link
Det är ett camberkorrigeringssystem. _________________ Peter Boström |
||||
Nej, det är snarare ett krängningshämmarsystem, (vilket iofs påverkar cambern indirekt eftersom liten krängning ger liten fjädringsrörelse vilket medför liten camberändring) Röret som går mellan hö och vä sida är krängningshämmar-fjädern. Styvheten ändras genom att byta rör (annan tjocklek) Länkaget till dämparen gör (som sagts tidigare) att dämparen rör sig mer än bärarmen vilket kan ha sina fördelar _________________ Johan Lekås |
||||
Nu har pushrodsen en lutning som växlar ned rodsens rörelse mot hjulets. En uppväxling via vippan är därför påkallad, då hamnar man närmare 1:1 i Mr. För formelbilar brukar detta vara lagomt med tanke på kolvareorna som används i dämparna. Högre utväxling ger proportionellt lägre vinster. Vi kan sluta os till att detsamma gäller i de flesta racingsammanhang. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
på första bilden kan man se att krängaren kan ha fler lägen beroende på hur den kopplas till pushroden, där den undre länken ansluter. här e förresten lite om justerbar camber http://horsepowersports.com/oncamber
men ang att länkarna får skjuvspänning mer eller mindre om leden sitter vertikalt eller horisontellt kommer man inte ifrån. skjuvkraften från bromsning leder till att det knäcks antingen i de utbytbara, på bilden horisontella lederna eller som någon ritade på de annars vertikala som sitter på spindeln. eller? _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 9144 besök totalt |