| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Bilarna vänder sig! ETCC.
|
1369 besök totalt |
|
Har problem med att bilarna vänder sig under hårda inbromsningar !
Har provat bromsbalansen, bromsat på olika sätt mm. Har hi kommit runt detta problem? och hur har ni gjort? Rätt som det är så kastar bara bilen till, fins inte en schans i världen att rädda situationen > ! Börjar bli lite trist .
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Re: Bilarna vänder sig! ETCC.
Brukar vara bromsbalansen.... vilket förhållande kör du med? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
Tror jag har provat allt. Kan väll vara allt från 50/50 till 60/40 eller nått sån.
Testade även lite med att ändra hjulvinklarna bak i går. Men utan resultat. Vad kör ni med för balans? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
50/50 är alldeles för mkt fram! 60/40 oxo antagligen, det kräver en försiktig bromsfot! Kolla oxo så att din bromspedal är följsam, gå in i inställningsmenyn för kontroller och kolla så att stapeln för bromsen rör sig jämnt och fint som du rör foten. _________________ Pär Hylander |
||
|
Testade lite nu när jag kom hem.
Det blev nog lite bättre sedan jag följt era råd. Iaktog att det är vid nerväxlingarna som bilen börjar bli orolig, den vill sticka ått något håll o detta slutar oftast med en retursladd som slutar med en snurrning !
Har inte ni samma problem? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
om man inte är riktigt bra på att bromsa så skall man nog ha rätt så mycket fram, detta kan du ju ändra när du är ute och kör så det är ju bara att flytta hursomhelst tills det känns bra.
Sen i Launcher progget så kan man slå på "Auto Blip" eller nåt, då ger bilen lite mellangas vid nedväxligarna, det borde ju hjälpa, speciellt om du kör BMW. _________________ Christian Waltgård |
||
|
Jag brukar göra så att jag pumpar lite på bromsen vid växlingarna i kraftiga nerbromsningar. Och du ska ALDRIG växla ner på höga varv, motorbromsen ä farlig i ETCC, vänta istället tills varvet har lagt sig lite innan du lyfter lite lätt på bromsen och växlar ner. Att låsa däcken så lite som möjligt är ett måste.
_________________ MVH Björn Klang Alfa Romeo GTV - 85 |
||
Isf borde ju framfjädringen på ytterhjulet bottna vissa kurvor, vilket isf rimligen gör att framänden tar ett momentant steg utåt i kurvan. Det går rätt lätt att se m h a telemetridelen av programmet. _________________ Pär Hylander |
||
|
Hmmm det där med mellangas låter ju som en bra medicin
!
Men om man kan fixa med inställningarna så att bilen ger lite mellangas vid nerväxlingarna so borde det ju bli lite stadigare. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
De finns en metod till som jag använder vid riktigt svåra inbromsningar. Du bromsar ner till den farten du ska ta kurvan med och precis bara några meter innan du kommer in i kurvan växlar du ner, du ligger med andra ord kvar på växeln du hade innan kurvan tills precis innan du ska gå in i kurvan.
De kommer att kännas mysko (tycker iaf jag) fast de fungerar väldigt bra faktiskt. _________________ mvh Viktor Pousette |
||
Ska inte spela betydelse om man satt bromsbalansen rätt, det är inte bromsarna som är begränsande utan däcken. _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Racingsimulatorer
|
1369 besök totalt |