Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94 'M3 GTR', ska säljas
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31828 besök totalt
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu har jag tittat lite på vevhusventilationen, och fick en liten tankeställare faktiskt..
Det är ingen olja i luftslangen från oljeseparatorn, den är helt torr!
Dvs måste ju oljan ha kommit från något annat ställe, och det enda jag kan tänka mig är olje-dräneringen för plenum.
orsaken till det är väl lite osäker.. antingen tryck i vevhus/motor så det gått upp bakvägen, eller för dålig drenäring ner till tråget så det går upp i insuget istället.
Nu ska jag försöka lista ut någon lösning på detta.. (kanske söka lite på nätet också)
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Måte lägga upp en bild till som jag gillar


EDIT: nu fick den bli profilbild också!
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Har inte hänt så mycket med bilen senaste dagarna..
Jag har beställt ny slang till vevhusvent (spruken), växellådskuddar, packbox till lådan, och hardy-skiva, så förhoppningsvis kommer dom till BMW Grästorp imorgon..
Körning på Kullen är bokat till lördag, så då måste det vara ihop igen!
Justerade returen bak till 'slappaste' läget så bilen ska vara snäll i bakvagnen över tv-krönet, jag satte min fd M3:a i räcket där en gång.. ...det kanske berodde mest regn i kombiation med blanka r-däck, men minnet finns kvar..

Angående vevhusventen har jag bestämt mig för följande:
Dra en separat slang från plenum som dränerar ner i en burk eller dylikt, och slangen från separatprn får gå ner i tråget som vanligt.
Detta blir en liten 'interimlösning' för att se hur det beter sig. Kommer det inget i flaskan så får det nog vara så i fortsättningen också.

Har en liten fundering på att lägga temp-givare i diff o växellåda ocgh en switch som väljer vilken som visas på oljetemp-mätaren i instrumentet.. Lite nördigt kanske, men hade varit roligt att ha lite koll på temperaturerna.. Fick tag på schema för bilen idag, så nu har man lite koll på inkoppling.
Men det får nog bli ett vinterprojekt!
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Delarna hade kommit idag, och nu har jag börjat greja lite igen!
Bytte packboxen på växellådan idag, det var lite tråkigt.. medbringaren satt som fan på utgående axel, så det blev några försök innan jag fick loss den med en avdragare till slut.
Gummikuddarna och hardyskivan är också monterade. Såg att den gamla hardyskivan var monterad fel jämfört med bmw's instruktioner, vet inte om det kan ha gjort att den blivit så dålig.
Avgassystemet ska monteras, och sedan ska insuget på. Vevhusventilationen är också på plats nu, återstår bara att få plats med en burk för eventuell olja från plenum.
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu är allting ihop igen! Körde en sväng idag och det verkar ok.
Nu sitter det en cola-flaska som samlar upp eventuell olja från plenum.
Har vibrationer från bromsarna vid hård inbromsning, verkar inte som dom är skeva, antagligen har dom varit för varma när vi gått in i depån för byte, då brukar det ju kunna bli konstigheter i ytan på dom som gör att det friktionen mellan belägg och skiva varierar.. Inga sprickor eller dylikt i skivorna, så vi kör med dom på kullen på lördag, så får vi se om det 'går till sig'. Kullen borde ju vara lite snällare på bromsarna än långa anderstorp också.
Citera
FiddeTheRocker

Här sen Mar 2007
Inlägg: 129



Fega ni ur idag?
Jag gick och letade i depån. Många M3:or fanns det men inte eran??

_________________
Fredrik Andersson

Volvo 760 T5 -83
Bubbla -65
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Ja, det sket sig...
Hörde att arrangemanget var bra! Synd att man missade, nu är det nog avställning och vinterdvala som gäller..
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu ligger det väldigt nära till hands att jag beställer ett clubsport-kit till bilen och slänger på det innan vi ställer undan den, så är det gjort till våren. Var på Forza och diskuterade idag. Fick bra pris också!
Hade tänkt ta krängare också, men fick rådet att börja med chassikitet och byta krängarna senare.
Verkar som många kör med CS-kitet och är nöjda.
Det var skillnad på fjäderdiameter fram mellan 3,2 och 3,0, någon som vet vad detta beror på?
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005
Inlägg: 465



Får man fråga ungefär vad ett sådant paket kostar?

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Jag vet inte om vårt pris är 'officiellt', men vad jag kollat på nätet så ligger dom mellan 18-20tkr.
Hade vi varit tvugna att betala riktpris så hade jag nog tittat närmare på andra alternativ, men som det är nu så tror jag detta är prisvärt även om man jämför med andra tillverkare.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Rallyfinnen skrev:

Det var skillnad på fjäderdiameter fram mellan 3,2 och 3,0, någon som vet vad detta beror på?


3,2:an har mindre övre fjädertallrik då den har mer caster och camber så det inte tar i tornet.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Då kanske man skulle beställa kitet till 3,2:an för att få mera justermån??
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Rallyfinnen skrev:
Då kanske man skulle beställa kitet till 3,2:an för att få mera justermån??


Jag tog det kittet av precis den anledningen, tror även att jag har två övre fjädertallrikar liggande till 3,2.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Jaa.., så är det ju på dessa, fjädertallriken är lös, och får bytas isåfall!
Dom verkar dessutom vara rätt billiga (även om jag har gammal prislista till ETK så ger det en indikation), så det kan det ju vara värt! Då får det bli ett kit med dom mindre fjädrarna alltså!!
Tur att det finns kunnigt folk på forumet så det blir 'rätt från början'!
Tack för tipset Niklas! thumbs up
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Hej.

Jag kör med pss9 cs (tror att det är det du menar) på min bil och det fungerar jättebra men jag tycker att fjädrarna är för mjuka. Bytte till racefjädrar i somras och det gjorde verkligen skillnad så mitt råd är att testa andra fjädrar innan du byter krängare.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Ja, Bilstein PSS9 CS, jag har en tendens att slarva med långa krångliga beteckningar

Jag har läst din tråd (och några till om m3) och har sett att flera föredrar hårdare fjädrar, så jag har det med i bakhuvdet.. Ska försöka hitta en grundsetup som funkar för GTR, ringen, och på vägen till och från dom ställena.. Med tanke på det sista har jag tom. funderat på att sätta i en radio
Tanken jag hade med krängarna var att enkelt kunna justera balansen i bilen och minimera krängning. Den kränger som en liten eka i storm som det är nu..
Vet att CS-kitet hjälper upp detta, men är tveksam till att det räcker. Men, det är nog smart att ta ett steg i taget och känna efter vad man tror är nästa grej att ändra, fjädrar eller krängare.

Visst var det du kardanaxel som hade gjort egna luftstyrningar till bromsarna också? PM:a gärna ett (bra ) pris på dom, det kan nog bli aktuellt framöver.
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Re:

Rallyfinnen skrev:
Ja, Bilstein PSS9 CS, jag har en tendens att slarva med långa krångliga beteckningar

Jag har läst din tråd (och några till om m3) och har sett att flera föredrar hårdare fjädrar, så jag har det med i bakhuvdet.. Ska försöka hitta en grundsetup som funkar för GTR, ringen, och på vägen till och från dom ställena.. Med tanke på det sista har jag tom. funderat på att sätta i en radio
Tanken jag hade med krängarna var att enkelt kunna justera balansen i bilen och minimera krängning. Den kränger som en liten eka i storm som det är nu..
Vet att CS-kitet hjälper upp detta, men är tveksam till att det räcker. Men, det är nog smart att ta ett steg i taget och känna efter vad man tror är nästa grej att ändra, fjädrar eller krängare.

Visst var det du kardanaxel som hade gjort egna luftstyrningar till bromsarna också? PM:a gärna ett (bra ) pris på dom, det kan nog bli aktuellt framöver.


om du lättar bilen så pass mycket som jag gjorde med min förra bil (e36 m3:a) så behövs inte hårdare fjädrar förrän den dagen bilen skall gå på slicks.. Har haft fler kunniga förare (proffs) som vidimerat att fjädrarna i CS-kitet var riktigt bra till en ca 1200 kg bil m R-däck..)

M v h

// Johan
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Bra med lite mer input!
Ja, bilen är bara 'lat-lättad' nu, dvs det som är lätt att skruva loss är bortplockat. Har inte skrapat asfaltmatta underredsmassa odyl, och har inte heller köpt (eller tänkt köpa) kolfibergrejer odyl..

Tanken är att göra ändamålsenliga ändringar som gör bilen snabbare, roligare att köra eller mer tillförlitlig för en vettig peng. Tom. säkerheten är längre ner på prioriteringslistan..

Är bilen stenhård i sättningen så blir den nog lite stirrig när det regnar också, vi kan inte välja vädret när vi kör gtr, på ringen kan man dricka en öl istället om det regnar
Vet inte vad den väger, men skulle uppskatta att den är bantad med minst 100kg, kanske vi klarar oss med medföljande fjädrar ändå.. Vi har redan kört på slicks, men inte fått dom att fungera lika bra som när vi körde på dom fantastiska Bridgestone r-däcken (kommer inte ihåg beteckningen nu).

CS-kitet är beställt på Forza nu, men leveranstiden är minst en månad! Tur att man inte väntade till veckan innan rejs!
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu har vi lyckats få till det så vi kan låna fyrhjulsvåg när det behövs också!
Annars ganska lungt i väntan på leverans..
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu har kitet anlänt till Forza, får nog bli en sväng dit imorgon tor jag
Förvånansvärt snabb leverans med tanke på att dom trodde det skulle ta minst en månad när jag beställde!
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083



Trevligt!!!
Hoppas du blir nöjd..
Ja det är ett MYCKET bra ställe att handla på...
Blivit rätt många besök där under sin 17åriga bilkarriär
Ska nog dit snart igen

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94 'M3 GTR', ska säljas
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31828 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande