Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gatbil - vad är de???
4 besök senaste veckan (1525 totalt)
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Gatbil - vad är de???

Efter att ha sett de diskuteras i alla möjliga forum så kanske de är dags att vi försöker definera en gatbil.
Bara för kul givetvis...
Själv tycker jag att en gatbil ska vara besiktningsbar utan allt för mycke jobb (typ byta motor), den ska gå att åka på semester med utan att man är helt knäckt efter 10mil (har tex AC kvar i min). Stereo är ju rätt schysst! och de där med att ta sig över fartgupp kan ju va en vettig definition, där ja bor går de inte fara långt om man inte skulle klara de fast de inte är några tillverkade gupp

Speak up bröder å systrar!

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003

Re: Gatbil - vad är de???

Använd sökfunktionen så kan du sitta hela dagen och läsa vad folk tycker definerar en "gatbil" resp. "banbil".

plutten skrev:
Efter att ha sett de diskuteras i alla möjliga forum så kanske de är dags att vi försöker definera en gatbil.
Bara för kul givetvis...
Själv tycker jag att en gatbil ska vara besiktningsbar utan allt för mycke jobb (typ byta motor), den ska gå att åka på semester med utan att man är helt knäckt efter 10mil (har tex AC kvar i min). Stereo är ju rätt schysst! och de där med att ta sig över fartgupp kan ju va en vettig definition, där ja bor går de inte fara långt om man inte skulle klara de fast de inte är några tillverkade gupp

Speak up bröder å systrar!

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fartguppssäker och fixar en flygande besiktning

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tycker egentligen att frågeställningen är lite ointressant för oss, detta är ju ett banåkaforum...

Rice and shine
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Lars Falk skrev:
Tycker egentligen att frågeställningen är lite ointressant för oss, detta är ju ett banåkaforum...

Typisk gatbil.

Kalmar
Här sen Okt 2005

Re:

Lars Falk skrev:

& rent procentuellt, hur många är renodlade banbilar.....alltså att dom inte körs med på gata

Tycker själv det är en mycket intressant fråga då den diskuteras ständigt & mycket, men vart kan man dra en generell gräns? Alla anser ju att gränsen ligger på olika nivåer.... Själv tycker jag att bilen skall vara besiktningbar utan att man senare ska vara rädd för att åka dit i en flygande besiktning ute på vägen! Jag skall kunna köra till & från evenemang, någorlunda bekvämt & dessutom lasta in annat folk & packning om jag så önskar!

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Själv tycker jag att bilen skall vara besiktningbar utan att man senare ska vara rädd för att åka dit i en flygande besiktning ute på vägen!

Ja , det håller JAG med om thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

...ett chassinummer som är i trafik och inte har körförbud...

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Komfort är något vi alla har helt olika premisser på.

Jag ser inga problem med att ha en helt rensad och toklättad kaross med banspec chassie och "lite för mycket hk" som gatbil, en del andra mår psykiskt dåligt bara av tanken....

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

inte för att vara tråkig men gatbilsdiskussionen är verkligen meningslös. Alla har ju sina gränser för vad man vill kalla gatbil, det finns ju inte heller något "reglemente" så ingen definition är fel...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Magnus Thomé skrev:
- Allmänt banåkaforum
Här platsar en del generella banåkabilfrågor som kanske inte platsar i racetech tex.

Så skriver forumägaren själv i forumreglerna.

Det finns gott om andra lämpliga mer allmänna bilforum att diskutera frågan vad en 'gatbil' är. IMHo behövs inte ett till Zatzy.

zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Re:

steffe skrev:
Fartguppssäker och fixar en flygande besiktning

Håller med. Bara namnet "gatbil" antyder ju att det är en bil som är tänkt att användas på gatan och då är det ju lite dumt om den inte klarar en flygande besiktning..

Men, vissa hävdar ju att bilen är en gatbil så länge man kan köra den utan att riskera fängelsestraff.

Mellan två banåkabilar..
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Maxx skrev:
Magnus Thomé skrev:
- Allmänt banåkaforum
Här platsar en del generella banåkabilfrågor som kanske inte platsar i racetech tex.

Så skriver forumägaren själv i forumreglerna.

Det finns gott om andra lämpliga mer allmänna bilforum att diskutera frågan av vad den 'gatbil' är. IMHo behövs inte ett till Zatzy.

Exakt så är det

AxelT

Här sen Jun 2009

oavsett tycker jag att frågan är ganska enkelt besvarad.

En gatbil kan och får köras på gata. Punkt. Kan din bil inte köra över ett farthinder eller en trottoarkant så är det inte en gatbil.

Gatbil - vad är de???
4 besök senaste veckan (1525 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande