Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Vilket material till splitter? | 4 besök senaste veckan (6342 totalt) |
Tjena!
Tänkte bygga en splitter till min nya front på rejsbilen. Vad ska man göra den i för material? Plastar man upp den eller sågar man ut den i lämplig plywood skiva eller hur gör man? Den ska ju inte väga nåt, men samtidigt hålla för en del. Kolfiber känns dyrt. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
såg i nya Clas ohlsson-katalogen att de har mindre ark i plexiglas som var böjbart vid låg värme, kan det vara något för dig?
Annars finns det annan plast som kan lämpa sig, om man inte vill hålla på och slabba med glasfiber/polyester själv alltså. _________________ Erik Holmén |
||
Fomplyfa är rätt vanligt, klarar fukt, och slitage, finns på bygghandeln.
12mm är vanligast, men finns även tunnare. Dock ifall splittern skall ha någon funktion så måste den klara en belastning kring 50-150kg beroende på utformning. väger väl mera än kolfiber, men vikten är ju lågt placerad. splittern är förmodligen den del av karossen som tar mest stryk på en bana. (när man kör av/på saker) Själv kör jag med 12mm skiva som är köpt som 1200x60, den går ca 50mm bakom oljetråget på en alfa75 och sticker ut 100mm framför spoilern. uppkapad så framhjulen går fria. jag inbillar mig att den minskar understyrningen en smula i snabba kurvor. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Säger bara plywood det är förhållandevis lätt & enormt stryktåligt & som bonus billigt
lätt att bearbeta. Min splitter till bilen ser ut såhär den väger ca 8kg Bilen var lite låg så det tog i en del denna dag Detta håller den galant för kolla 2:13 in i klippet då jag lyckas studsa över curbsen i chikanen på mantorp. När jag går över curbsen ligger den & hoppas på splitten "stryktålig" http://www.youtube.com/watch?v=vpa-C _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Jag kan rekommendera vagnsbult undertill (kupolformade skallar, fästs med mutter) . lägre cw värde.
Dom ev. bultar man skall måste skruva loss neråt bör vara försänkta i träet och med invändig torx eller insex. annars har man efter några avåkningar inga bultskallar längre, då lossnar kanske splitterna... /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Fick byta några utsatta vagnsbultar på gelleråsen tidigare i år då den tog i rätt styggt i ojämnheterna. Bygger man riktiga fästen så kan man stå på splitten där framme. Min sticker ut ca 14cm & sitter i 7 fästen ( 3 gafflar i framvagnbalken, 4 st innanför fronten & 2 st framför fronten) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Här finns lita att läsa https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pd _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Nybörjarsvängåkaforum Vilket material till splitter? | 4 besök senaste veckan (6342 totalt) |