Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad krävs av en E30 för att bli som en org M3?
1175 besök totalt
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007

Trådstartare

om vi tar en BMW E30 i helt original utförande och en BMW M3 E36 3.2l och jämför dessa, hur mycket krävs det utav E30n för att bli likvärdig eller snabbare som en M3? M3 är helt original fast med R-däck.

Likvärdig, då menar jag enbart varvtider och på svenska banor.

Vad säger ni? Tänk er en E30 med 250-300hk och ca 400nm mot org M20B25 på 170hk, hur mycket gör det på själva tiderna?

Lätta satan är inget alternativ för min frågeställning, ta bort saker är ok men inte byta mot glasfiber osv.

Kanske en konstig frågeställning men enligt mig intressant. Om tråden ligger fel, vänligen flytta.

Mvh

Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Vad krävs av en E30 för att bli som en org M3?

pelko skrev:
om vi tar en BMW E30 i helt original utförande och en BMW M3 E36 3.2l och jämför dessa, hur mycket krävs det utav E30n för att bli likvärdig eller snabbare som en M3? M3 är helt original fast med R-däck.

Likvärdig, då menar jag enbart varvtider och på svenska banor.

Vad säger ni? Tänk er en E30 med 250-300hk och ca 400nm mot org M20B25 på 170hk, hur mycket gör det på själva tiderna?

Lätta satan är inget alternativ för min frågeställning, ta bort saker är ok men inte byta mot glasfiber osv.

Kanske en konstig frågeställning men enligt mig intressant. Om tråden ligger fel, vänligen flytta.

Mvh

Det är ju olika på olika banor.
På krokiga banor som kinnekulle,knutan & även gelleråsen betalar sig lätt bil rätt bra.

På anderstorp & mantorp är det effekt man behöver gärna mycket

Säg att med lite lättning så får du ner E30in till 1100kg fulltankad med förare
ser du sen till att fixa till väghållningen & med 250hk + tror jag det blir svårt
för E36:an även på anderstorps långraka

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag körde Superstage på R-däck, 1100kg full tank med förare och ca 180 hk. Bästa tid blev 1:31.87 och det är ett par sekunder snabbare än Gullabos körningar med M3 E36 och gatdäck.

Har du bara skapliga väghållningsprylar och däck tror jag också du kommer långt med 250 hk.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag låser upp den igen och hoppas ni kan vrida över diskussionen på mer allmänna ordalag än att bara röra just ett specifikt märke.

Vingåker
Här sen Maj 2006

321 hk/1500 kg tjänstevikt ger 250 hk på en 1200 kg bil.
Då har man liknande acceleration och med rätt prylar bättre väghållning och bromsar... thumbs up

1175 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande