Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 39268 besök totalt |
Fyra månader av träligheter. Bygones.
![]() Bland det bökigaste jag gjort, men oväntat lättvindigt: ![]() ![]() ![]() ![]() ...om jag skulle bygga bur i en 309 enbart för racing, vet jag exakt hur jag skulle göra layouten för buren... Men detta är alltså min egen lilla variant av "Mc Pherson-strävor". Tänk utanför lådan. Svårigheterna är överdrivna. Ta hål i grejer och styva upp åket... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Faen vilket pill det är med att förstärka och styva upp karossen! Speciellt om man kör med skrot-plåt som jag gör.
Nåväl, det blir nog riktigt bra i slutändan, men det går sakta även mellan motivationssvackorna... Men det händer ju lite ibland, med betoning på lite och ibland. ![]() Nedre dragstaget i fackverket är tillkapat förutom lite finsmide: ![]() ![]() ![]() ![]() ...har lite till att klura över, dock. De där hålen är inte lättningshål utan punktsvetshål för att få ordentlig samverkan mellan förstärkningsplåten och karossen. 12 mm hål krävs för att jag ska få till det med 2 mm förstärkning och 0.6-0.8 mm karossplåt bakom. Punktsvetsstansar brukar väl annars vara 6-8 mm genom karossplåt. För att säkra upp styrkan vid en eventuell sidosmäll och skapa en skiva/ett skott/a bulkhead mitt i bilen så förstärker/förstyvar jag karossen tvärs framför soppatanken. Mycket stål blir det, men det läggs under och bakom bilens tyngdpunkter både i höjdled och längsled. Med tanke på att jag ändå måste barlasta bilen, så är denna vikt ett lätt offer: ![]() ![]() om ni undrar vad de där gulaktiga grejerna är för nåt, så testar jag hur aggressiv bromsvätska är mot lacken egentligen. Lacken blir en del mer bortslipbar, men den ramlar inte bort av sig själv. om ni undrar varför jag inte lägger en hel bockad plåt isf tre segment så har det två förklaringar. Bockningsresursen var upptagen på ett pappersbruk och att man uppnår högre styvhet med lite tvärsömmar. Nu gäller det att pyssla ihop helheten och detaljerna. Torpedvägg, hjälpram, hjälpramsinfästningar.... Kanske det blir ett tokbiffigt fjäderbensstag t ex? ![]() Vad gäller lackborttagning får jag nog återkomma om ett par dar. Det fattas ett par kilo plåt på bilderna. Gissa var? ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
Lite bromskylningsmeck: ![]() ![]() ![]() Åsså dessa jämrans funderingar som man ägnar sig åt! ![]() ![]() ![]() ...som gör att en hel del investerade timmar får räknas som "sunk cost"... ![]() Monteringsmässigt verkar det dock som att buckla plåt är att föredra framför att gjuta armerad plast. Några GrpN karossförstärkningar i samverkan med buren punktade på plats: ![]() Kungligt verktyg: ![]() Sen kan det nog börja dra ihop sig till beställning av flimsigare fönster: ![]() ![]() ![]() Klart knotan ska ha smorning: ![]() Not ready to race ![]() ![]() Hittade förresten en liten fundering runt burförstärkning/hjälmkrossarstag: ![]() Hemskans vad det ska ta tid även mellan motivationssvackorna... Men nu ska jag "bara" göra klart för slutsvetning, så är det "bara" lite målning kvar... ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
![]() Glasfiberplastgjutningen är övergiven till förmån för grejer i vanlig karossplåt. För mig känns det enklare och nåt hekto extra lär inte spela så stor roll. Är nästan klar med passningsprototypen: Spindeln har en naturlig kanal in till skivcentrum. Har större area att tillgå på undersidan spindeln, men med en sådan anslutning blir applikationen mer sårbar. Börjar med att buckla och punkta till en botten: ![]() ...svetsa blint och utan handstöd är inte helt optimalt. I stället för att svetsa ihop röböjar så valde jag att förenkla konstruktionen och anlägga ett, typ, plenum med ett rakt ingående rör i stället: ![]() Går fritt från fjäderbenet om jag lägger till 3 mm på valda ställen, mätte jag mig fram till: ![]() Men mot fälgarna blir det lite tajt om man, som jag gjort hittills, optimerar på enkla utskärningar och bockningar: ![]() Så det fick bli lite urkapning (nu har jag så smått lärt mig att fokusera mobilkameran också, tydligen... ![]() ![]() ![]() Den skrafferade ytan ska ju bort och utgör det egentliga luftinsläppet på 30 x 55 mm, en reducering på 19% jämfört med en tvåtumsslang och ännu mindre jämfört med kopplingarna.: ![]() ...gavlar ska ju förstås till, men de har ingen större betydelse för inpassningen. "Halvmånen" i ovanstående bild kompletteras med en till halvmåne skruvad i spindeln, så det blir en heltäckande sköld och smått idiotsäker fixering. Det senare är viktigt eftersom man inte vill ha loss-nötta plåtbitar flygande runt i bromsarna. Nu är det så att jag inte har plats för mer än ca 50 mm tilluftsslang när jag kör med reglementsenliga 15"-fälgar. Kan ha två DI 50 mm för bromskylning, men jag får problem med paketeringen och jag undrar om det ger sån himmelsvid skillnad betänkt den inbyggda strypningen på 30 x 55 mm. Tror också att det räcker till eftersom dessa pyttebromsar faktiskt tjänat mig väl med bara 25 hk mindre och tjänat andra pug-rejsare med mer effekt utan trubbel. Placeringen och riktningen på slanganslutningen är något att tänka på. Idealet är förstås att "king pin" skär mitt i slangen ganska precis inbords stosen. Min stos ligger föröver och då gäller det att man ser till att slangen kan töja sig och/eller löpa fritt för att ta upp längdförändringen mellan stos och kaross. Det är för övrigt helt omöjligt att träffa helt rätt med en McPherson eftersom det sitter ett fjäderben i vägen. Konstruktionen i bilderna har bara till syfte att mätas upp och ev skäras sönder igen för att utgöra mall för det som ska få sin slutliga vila i bilen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Nja, brist på pengar och inspiration samt en del annat som kommit ivägen har gjort att det inte hänt så mycket. Lite småpill bara.
Men jag har skaffat nummerlappar och bokat startnummer! Bara en sån sak! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
Hehe. Ja jag känner till fenomenet. De har inte här så rackarns mycke med min 205a heller. Mer än att en jänkare rammlade före i kön till cashen. och nu smids de planer på Turbo. ![]() _________________ /Henke Westman Pugge 205 MI16 Audi A4 1,8 (Minus T) -96 |
||||
Det är väl dags att göra en uppdatering även om det inte hänt så mycket. Har inte mått så hundra på ett bra tag, men nu är det bättre och motivationen har så smått börjat återvända.
Har pillat till bakvagnsbussningar i POM / acetalplast: ![]() ...men har börjat fundera på om det egentligen är motiverat att ha "bussningar" i egentlig mening där de bakre ska sitta. Iaf på den här bilen som aldrig kommer att bli komfortorienterad igen. Kanske om man tjänar på det i regn... att ha vanliga GTI-bussningar om medstyrningen kanske är gynnsam då. Måste funderas på... slipvinklar, knän osv. Åsikter och funderingar är välkomna! ![]() Annars funderar jag på att svetsa en box i chassiet som de gröna linjerna på bilden: ![]() ...den går också helt upp till förstärkningsplåten för buren. "Bussningar" är fria i klassen så det är lugnt på den fronten. Nytt och fräscht ska det vara: ![]() ...det är extremt viktigt att ingenting i bromsarna kärvar eller flexar i onödan och jag hade ändå tänkt köpa utbytes i fram (och biltema i bak), när jag fick dessa utbytes-ok för bra pris (ca halva) över PSC-forumet plus huvudbromscylinder. :thumbup: Dags att fundera över på vilken höjd bilen ska stå över bakhjulen. Medan den fortfarande står på hjulen. Så jag tillverkade ett par ställbara dummydämpare av vantskruvar och lite skrot från jobbet: ![]() Här visas grundmätningarna, c-c fästskruvar på dämparen på x-axeln och avståndet mellan navcentrum och en fast punkt på skärmkanten på y-axeln: ![]() Dämparlängden är lika även på 205, men navcentrummåttet är annorlunda. Det varierar säkert mellan olika 309 också. Anpassning till en linjär ekvation ger MR = 1 / 2.3577 = 0.42 över hela mätningen. Men pga geometrin varierar MR över fjädringsvägen och därför har jag gjort en anpassning även till en andragradsekvation. Den ger egentligen inte så mkt bättre anpassning så att man kan säga att den är bättre. Men jag VET att det ska se ut ungefär så där, med en liten böj. om man deriverar andragradaren (då får man fram en funktion över lutningen i varje punkt) och tar 1 / derivatan får man fram nedanstående kurva över MR som funktion av dämparlängden (orange sammanbundna punkter): ![]() Dessutom har jag lagt in beräknat MR mellan varje två mätpunkter (blå punkter) och det går det ju inte dra några slutsatser från. Inte klockrena mätningar, men jag har inte hittat nåt bättre. Sambandet är riktigt gott och väl inom +/- 5% skulle jag anta. Ett annat konstaterande är att original islagsgummi börjar ta i någonstans strax under 275 mm dämparlängd. När jag sen drog ihop bakfjädringen till lagom höjd, eller kanske lite i högsta laget (eftersom det fanns gott om fjädringsväg kvar mot bumpstoppen) : ![]() ...upptäckte jag att däcket tog emot i bakkant av skärmen: ![]() ...tror inte att nedspänningen drar hjulet åt det hållet (?) och då börjar jag fundera på att flytta fram bakvagnen inom reglementet för att kunna gå lägre med mer fjädringsväg. Så jag började fundera så här: ![]() ..och uppenbarligen satte jag igång att savarva och borra dessutom. Jajustja... lyckades ju få ur bakrutan hel ur bakluckan på ett oväntat sätt. Jag trodde aldrig att det skulle gå och stod med skyddsglasögon och öronkåpor när jag jobbade. Värmepistol, kofot och huggmejsel, vad säger ni om det? ![]() Rutan är tåligare än man tror, men å andra sidan lyckas det väl inte om man gör "rätt". ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Visst är den läcker?
![]() ... måste ju pynta lite oxå. Med ett mässingslejon i fronten dessutom, kommer detta att gå fort! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Då har jag mätt lite på en lös framvagn. Började med att ställa min bil hyfsat plant och ta referensmått under med hjälp av domkraftsbalken (ibland, men bara ibland, är man glad åt smörjgropen):
![]() ...den där vinkeln på bärarmen gör bilen ganska hög, men det är så mycket jag kan dra ihop fjädringen: ![]() Jag pallade upp hjälpramen med muttrar på de punkter som hade samma höjd, monterade en tom spindel och ett avgasrör där fjäderbenet ska sitta för att kunna mäta vinklar samt styrningen: ![]() Ställde in på -3° camber och 3° caster och något som nog är i närheten av standardhöjd: ![]() ...med ögonmått nätt ser bärarmen och styrstaget rätt parallella ut. Ända "upp" på rejs-höjd (ca 7 cm sänkning, kan inte gå lägre, förklarar senare) ser det skapligt ut... Och det är klart att det ska göra det längderna är ungefär lika och jag hade hållt hjulvinklarna konstanta. Men när jag satt och grunnade insåg jag att det ju är castervinkeln som borde ge bump-steer. Det har jag inte tänkt på förut, men styrleden sjunker ju i förhållande till spindelleden! 7° caster: ![]() Mätte lite grovt hur mycket det avviker från parallellt som funktion av caster (mätlängd 220 mm): 2° - 1 mm (0.4 %) *runt originalvärde* 3° - 3 mm (1.4 %) 5° - 5 mm (2.3 %) 7° - 10 mm (4.5 %) Värt att tänka på kanske? Nånstans 5-7° caster blir det nog, och jag kan kompensera runt 5 mm inom reglementet. Men jag gissar att lite bump-steer är mindre kännbart på en hårdfjädrad bil med ganska små fjädringsrörelser än om man har sportfjädrar. Mindre än på 205:an blir det iaf. Centrum för främre bussningen befann sig ca 2 mm högre än för den bakre, vilker ger aningens "pro dive" om det stämmer. Spindelleden rör sig 0.75 mm bakåt på 47 mm uppfjädring vilket är 1.6%. Nu litar jag inte 100% på dessa mätningar och i vilken fall är det nog mindre än vad som märks i praktiken. Varför kan jag inte sänka mer då? Jo, det visade sig att det bara finns 4 cm fjädringsväg kvar tills spindelleden börja brytas vid den höjden. Det har jag inte heller tänkt på skulle vara en faktor. Ganska lärorikt att sitta och joxa under lite mer ordnade former! Att sänkning av tyngdpunkt är viktigare än att hålla bättre ordning på roll-center har två som jag litar på testat ut, så det är utgångsläget. Jämför förresten riktningarna på bulthålen i en ny bärarm: ![]() ...med vinklarna i chassits fästpunkter: ![]() ...jag gissar att det beror på att man vill säkra sig mot glapp och ha en förutsägbar compliance/eftergivlighet i bussningarna? En hel del mätningar och förpackningsfunderingar mm kvar. Men det underlättar helt klart att ha lite lösa subsystem att labba med. ![]() Något som bl a dessa bilar sett till att jag har: ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Har mätt och donat lite till:
![]() ![]() ![]() ...börjar på få lite småkoll på hjulvinklar, skrubb och trail nu. ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
![]() Brist på tid, pengar och fokusering har gjort att de inte hänt så mkt. Har skaffat lite grejer för att komma framåt: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ...Samt meckat litegrann, bla: ![]() ![]() ![]() Det mesta av det lilla jag gjort är inte så fotogeniskt, tyvärr. Mycket bröt med chassit för att få det bra inom reglementet och att få saker robusta och servicebara. Mest är det väl den här som knaprar av fritiden just nu: ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
Men du har det kvar i alla fall.. (Jag hittade dig när jag sökte på rollcenter och mcpherson i forumet för att kunna ställa en fråga i racetech). Det går sakta med Caprin också. _________________ Arne Lindgren |
||||
Re:
![]() Det lilla jag gjort i bilväg har tenderat att hamna på andras bilar på senare tid. Andra projekt utvecklar mig åtminstone som pinnsvetsare, vad jag nu har för nytta av det? ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 39268 besök totalt |