Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmregler (splittad tråd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2995 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Hjälmen får väl vara integral även i täckt racing? men viktkravet, är det 800? måste fortfarande uppnås.

Har jag gjort som tolkning

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Finns ingen integral-hjälm som klarar SBFs viktkrav för täckta bilar.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Finns ingen integral-hjälm som klarar SBFs viktkrav för täckta bilar.....


Väger verkligen den extra plastbiten för hakan så mycket?
Var det inte nån i STCC som körde med integral?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om man har internationell licens så får man väl köra med integralhjälm?
Tveksamt dock om man får köra med en G10:a, då jag har för mig att den inte är godkänd av FIA, eller?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Eric Josefsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Finns ingen integral-hjälm som klarar SBFs viktkrav för täckta bilar.....


Väger verkligen den extra plastbiten för hakan så mycket?
Var det inte nån i STCC som körde med integral?

300 g har jag för mig, 800 g för den öppna G6 och 1100 g för integralhjälmen G10.
800 g för en öppen hjälm är väldigt lite det också, och det är väl lite tveksamt hur bra de där G6-hjälmarna skyddar egentligen. För de är väl inte heller FIA-gokända?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Efter att STCC struntat i SBFs påbud om lätta hjälmar så har den inofficiella tolkningen blivit att det är ok med FIA godkända integral-hjälmar när man åker på internationell licens.... för dom har ju mycket starkare nackar

Problemet är Folkrace som har/hade problem med många whiplash skador efter sina konstiga rullningar som dom får när dom kör på grushögarna vid innerkurvorna..... Och då vart det panikregler som gällde alla inom bilsporten även där man inte har bekymmer egentligen..... men efterlevnaden urholkas som sagt med STCC i spetsen....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om man är pratsam så får man tydligen även starkare nacke, eftersom man tillåter drygt 900 g om man ha komradio monterad i hjälmen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Eftersom vi redan är OT, hur är det med "race" hjälmen? Enl. dalhems så är den "godkänd för folkrace" men övrig verksamhet nämns inte

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Eric Josefsson skrev:
Eftersom vi redan är OT, hur är det med "race" hjälmen? Enl. dalhems så är den "godkänd för folkrace" men övrig verksamhet nämns inte


Jag har åkt massa tävlingar med min iaf & ingen har klagat
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Fredrik..

jag har en KOLFIBERHJÄLM för MC - väger in på 890 gram.. denna borde ju vara OK till biltävling i sverige va ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



KristianAE86 skrev:
Fredrik..

jag har en KOLFIBERHJÄLM för MC - väger in på 890 gram.. denna borde ju vara OK till biltävling i sverige va ?


Öppen eller intergral?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Fredrik..

jag har en KOLFIBERHJÄLM för MC - väger in på 890 gram.. denna borde ju vara OK till biltävling i sverige va ?


Fortfarande över 800g iofs
om du kan montera in en hörselsnäcka och mikrofon på under 60g så kanske? Hur definieras "interkom" eg.? Måste interkomen vara org. i hjälmen?

och varför ska GT vara så svårt att hitta på SBFs hemsida

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Fredrik - SLC skrev:
Finns ingen integral-hjälm som klarar SBFs viktkrav för täckta bilar.....


Nä, det här har ju diskuterats förr.... thumbs down thumbs down
Jag är själv lite anti-Peltor, kanske mest för att den sitter så otroligt illa på mitt huvud.

om jag, rent hypotetiskt, skulle använda en annan hjälm som inte ger mig hjärntumör, t.ex en öppen
Bell MAG-5, på en nationell tävling och med normal Svensk licens, hur kontrollerar arrangören att den
(inte) uppfyller villkoren? Finns det någon som går runt och väger hjälmar, eller?

Hur gör ni i SLC, Fredrik S?

_________________
--
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Var tvungen att göra en google sökning för att hitta GT Reglerna

Tydligen så får man inte eftermontera en"egen" interkom på en hjälm som inte är godkänd för det

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Eric Josefsson skrev:
Var tvungen att göra en google sökning för att hitta GT Reglerna

Tydligen så får man inte eftermontera en"egen" interkom på en hjälm som inte är godkänd för det


Måste ju vara godkänt med snäcka i örat och strupmikrofon... eller?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



i gokart får hjälmen inte väga över 1100g, om man är under 18.. annars verkar det vara fritt

men borde inte hjälmen få väga 1100g ifall man har nackkrage?... mina erfarenheter av nack-kragen är att den är helt underbar. Fångar upp hjälmen direkt, så man slipper få ont i nacken.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Arne skrev:
Eric Josefsson skrev:
Var tvungen att göra en google sökning för att hitta GT Reglerna

Tydligen så får man inte eftermontera en"egen" interkom på en hjälm som inte är godkänd för det


Måste ju vara godkänt med snäcka i örat och strupmikrofon... eller?


GT regler skrev:
"Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabriken vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras från ursprungscertifikatet."


Hmm man kanske får ha extern intercom utr? men isf så får man ändå en maxvikt på hjälmen på 800g.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



KristianAE86 skrev:
Fredrik..

jag har en KOLFIBERHJÄLM för MC - väger in på 890 gram.. denna borde ju vara OK till biltävling i sverige va ?


Nej, vad jag vet så är det bara "Race" och "Peltor" hjälmarna som är godkända av SBF

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Jag gjorde en ordentlig undersökning av detta när jag skaffade min Arai, som väger drygt 1400g. Inga problem att få använda i tex Radical eller Seven, men jag var ju rätt säker på att jag skulle köra täckta bilar framöver också, så jag gjorde alltså en grundlig koll.

Är inte särskilt lockad att köra öppen hjälm, med tanke på glaskross, lösa objekt etc som kan tränga in i kupén och i ansiktet även sittandes i en täckt bil. Hellre stel i nacken än fördärvat ansikte. Nåväl, till saken.


SBF har en lucka i GT6 rörande personlig utrustning, avsnitt hjälmar.

1. SBF förutsätter att alla som åker öppen bil har integralhjälm (vilket borde vara absolut vanligast nuförtiden). I linje med detta förutsätter SBF dessutom att alla som åker täckt bil kör med jethjälm (och anger maxvikter för dessa).

2. Vad SBF inte gör i GT6 är att ange vilka regler som gäller för integralhjälm i täckt bil (eller jethjälm i öppen bil om man nu vill prova det).

3. I botten av SBF-reglerna gäller att när SBF inte har specificerat några lokala (i Sverige) bestämmelser är det per automatik FIA som är nästa regelinstans, eftersom vi som licensierade förare skrivit på att följa FIA:s regler, samt ev nationella kompletteringar till dessa (dvs de anpassningar SBF gör).

FIA:s hjälmregler säger att du måste köra med en hjälm som uppfyller vissa standarder, t ex snart utgående Snell SA95 eller nyare Snell SA2000. Finns fler standards som är ok (B.S.I, AFNOR, C.E.E./E.E.C mfl). I verkligheten innebär detta att du kan köra med vilken hjälm du vill, så länge den uppfyller giltig FIA-standard och att du befinner dig i SBF:s regellucka (dvs integralhjälm i täckt bil eller jethjälm i öppen bil).

Hit, men inte längre är allt frid och fröjd, sen tar Sverige över med godtycket hos varje enskild individ i frågan om detta gäller även för förare med nationell licens. Här finns en gråzon om vem man lyder under, SBF, tävlingsarrangören eller FIA? Detta gör att många förare väljer att skaffa internationell licens, följer FIA:s regler rakt av (där SBF inte uttryckligen beslutat annat) och slipper diskussioner.

För egen del anser jag de 1400:- extra pengarna det kostar att inneha internationell licens (+ ett antal hundra kronor för en läkarundersökning) är ett billigt pris att betala för att slippa "tjötet" och kunna ta på mig en av marknadens säkraste hjälmar även när jag åker i en bil med tak.


Vad gäller intercom så innefattar det begreppet ofta radio, vilket vanligtvis sitter monterad i bilen. Hörsnäckor och mikrofon är inga som helst problem att montera, så länge hjälmen är certifierad för att utrustas med sådana(!), samt att totalvikten inte överskrider 1500g.

EDIT: Som tillägg till det Fredrik skriver nedan, FIA har listat vilka hjälmstandarder som gäller. Har inte sett någon MC-hjälm hittills som uppfyller bilhjälmsstandard. Men så har jag inte letat på ett år heller... DS

"If you have a 10-dollar head, buy a 10-dollar helmet."

EDIT: Varför syns inte bilden nedan med IE, men med Netscape??

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



super7 skrev:
KristianAE86 skrev:
Fredrik..

jag har en KOLFIBERHJÄLM för MC - väger in på 890 gram.. denna borde ju vara OK till biltävling i sverige va ?


Öppen eller intergral?


Sorry - Intergralhjä'lm e det
.. DRIVER e märket

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Har också en fråga om hjälmar.

Vad gäller för en vanlig banträff, typ arrangemang av BMWSC?

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmregler (splittad tråd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande