Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2995 totalt) |
Hjälmen får väl vara integral även i täckt racing? men viktkravet, är det 800? måste fortfarande uppnås.
Har jag gjort som tolkning ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
||||||
Väger verkligen den extra plastbiten för hakan så mycket? Var det inte nån i STCC som körde med integral? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
300 g har jag för mig, 800 g för den öppna G6 och 1100 g för integralhjälmen G10. 800 g för en öppen hjälm är väldigt lite det också, och det är väl lite tveksamt hur bra de där G6-hjälmarna skyddar egentligen. För de är väl inte heller FIA-gokända? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Efter att STCC struntat i SBFs påbud om lätta hjälmar så har den inofficiella tolkningen blivit att det är ok med FIA godkända integral-hjälmar när man åker på internationell licens.... för dom har ju mycket starkare nackar
![]() Problemet är Folkrace som har/hade problem med många whiplash skador efter sina konstiga rullningar som dom får när dom kör på grushögarna vid innerkurvorna..... Och då vart det panikregler som gällde alla inom bilsporten även där man inte har bekymmer egentligen..... men efterlevnaden urholkas som sagt med STCC i spetsen.... |
||||||
Eftersom vi redan är OT, hur är det med "race" hjälmen? Enl. dalhems så är den "godkänd för folkrace" men övrig verksamhet nämns inte
![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Fortfarande över 800g iofs ![]() om du kan montera in en hörselsnäcka och mikrofon på under 60g så kanske? Hur definieras "interkom" eg.? Måste interkomen vara org. i hjälmen? och varför ska GT vara så svårt att hitta på SBFs hemsida ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Nä, det här har ju diskuterats förr.... ![]() ![]() Jag är själv lite anti-Peltor, kanske mest för att den sitter så otroligt illa på mitt huvud. ![]() om jag, rent hypotetiskt, skulle använda en annan hjälm som inte ger mig hjärntumör, t.ex en öppen Bell MAG-5, på en nationell tävling och med normal Svensk licens, hur kontrollerar arrangören att den (inte) uppfyller villkoren? Finns det någon som går runt och väger hjälmar, eller? Hur gör ni i SLC, Fredrik S? _________________ -- |
||||||
Var tvungen att göra en google sökning för att hitta GT Reglerna
Tydligen så får man inte eftermontera en"egen" interkom på en hjälm som inte är godkänd för det _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Måste ju vara godkänt med snäcka i örat och strupmikrofon... eller? _________________ /Arne Lindgren |
||||||
i gokart får hjälmen inte väga över 1100g, om man är under 18.. annars verkar det vara fritt
men borde inte hjälmen få väga 1100g ifall man har nackkrage?... mina erfarenheter av nack-kragen är att den är helt underbar. Fångar upp hjälmen direkt, så man slipper få ont i nacken. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||
Hmm man kanske får ha extern intercom utr? men isf så får man ändå en maxvikt på hjälmen på 800g. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Nej, vad jag vet så är det bara "Race" och "Peltor" hjälmarna som är godkända av SBF |
||||||
Jag gjorde en ordentlig undersökning av detta när jag skaffade min Arai, som väger drygt 1400g. Inga problem att få använda i tex Radical eller Seven, men jag var ju rätt säker på att jag skulle köra täckta bilar framöver också, så jag gjorde alltså en grundlig koll.
Är inte särskilt lockad att köra öppen hjälm, med tanke på glaskross, lösa objekt etc som kan tränga in i kupén och i ansiktet även sittandes i en täckt bil. Hellre stel i nacken än fördärvat ansikte. Nåväl, till saken. SBF har en lucka i GT6 rörande personlig utrustning, avsnitt hjälmar. 1. SBF förutsätter att alla som åker öppen bil har integralhjälm (vilket borde vara absolut vanligast nuförtiden). I linje med detta förutsätter SBF dessutom att alla som åker täckt bil kör med jethjälm (och anger maxvikter för dessa). 2. Vad SBF inte gör i GT6 är att ange vilka regler som gäller för integralhjälm i täckt bil (eller jethjälm i öppen bil om man nu vill prova det). 3. I botten av SBF-reglerna gäller att när SBF inte har specificerat några lokala (i Sverige) bestämmelser är det per automatik FIA som är nästa regelinstans, eftersom vi som licensierade förare skrivit på att följa FIA:s regler, samt ev nationella kompletteringar till dessa (dvs de anpassningar SBF gör). FIA:s hjälmregler säger att du måste köra med en hjälm som uppfyller vissa standarder, t ex snart utgående Snell SA95 eller nyare Snell SA2000. Finns fler standards som är ok (B.S.I, AFNOR, C.E.E./E.E.C mfl). I verkligheten innebär detta att du kan köra med vilken hjälm du vill, så länge den uppfyller giltig FIA-standard och att du befinner dig i SBF:s regellucka (dvs integralhjälm i täckt bil eller jethjälm i öppen bil). Hit, men inte längre är allt frid och fröjd, sen tar Sverige över med godtycket hos varje enskild individ i frågan om detta gäller även för förare med nationell licens. Här finns en gråzon om vem man lyder under, SBF, tävlingsarrangören eller FIA? Detta gör att många förare väljer att skaffa internationell licens, följer FIA:s regler rakt av (där SBF inte uttryckligen beslutat annat) och slipper diskussioner. För egen del anser jag de 1400:- extra pengarna det kostar att inneha internationell licens (+ ett antal hundra kronor för en läkarundersökning) är ett billigt pris att betala för att slippa "tjötet" och kunna ta på mig en av marknadens säkraste hjälmar även när jag åker i en bil med tak. Vad gäller intercom så innefattar det begreppet ofta radio, vilket vanligtvis sitter monterad i bilen. Hörsnäckor och mikrofon är inga som helst problem att montera, så länge hjälmen är certifierad för att utrustas med sådana(!), samt att totalvikten inte överskrider 1500g. EDIT: Som tillägg till det Fredrik skriver nedan, FIA har listat vilka hjälmstandarder som gäller. Har inte sett någon MC-hjälm hittills som uppfyller bilhjälmsstandard. Men så har jag inte letat på ett år heller... ![]() "If you have a 10-dollar head, buy a 10-dollar helmet." EDIT: Varför syns inte bilden nedan med IE, men med Netscape?? ![]() |
||||||
Sorry - Intergralhjä'lm e det .. DRIVER e märket _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Har också en fråga om hjälmar.
Vad gäller för en vanlig banträff, typ arrangemang av BMWSC? _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2995 totalt) |