| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Planerad bana i arlanda?
|
<< 1, 2 5192 besök totalt |
|
Re:
Jag vill minnas nån skröna om en pippifågel som störde mätningarna hos en klagande så det inte gick att få några mätvärden...
Men även om det är dödstyst så hindrar inte det klagomål. |
||||
|
Re:
Länsstyrelsen har järnkoll på landnings och starttider när de ska mäta olika bullerkällor. Det är stora problem på grund av det på sviestad, som ligger just i start/inflygningszonen till saab. Men håller tummarna för detta oavsett
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Jag sitter på massvis med info och har sett skisser på banan men får inte yttra mig..
Är god vän med han som startat/håller i hela projektet. Men kan dementera att banan kommer att byggas men sen vad den kommer att användas till låter jag vara osagt. Den kommer bli riktigt fin iaf! |
||||
|
Re:
Vi är fler som har info, men tyvärr ha inte för mycket förhoppningar när det gäller något för motorsport. |
||||
|
Re:
Visst är det så.. här finns det lite att läsa iaf för den nyfikne: http://www.arlandastad.se/arlandasta Citerar ur Arlandastad-Motor_Town.pdf: " Testbanan är därför ytterst lämpad att användas vid event, utbildning och nybilslanseringar etc. Testbanan blir ca 2.6 km och beräknas att stå färdig Q1 2010." |
||||
|
om man nu ändå bygger en bana så verkar det ju vara klokt att inte använda den till motorsport. Inte.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
beror väl på vad man har för intresse och mål med området. Som jag förstått det.... så är ingen av berörda personer några motorsports-entusiaster och det byggs för att tjänas pengar på det. och det är både enklare och billigare att strunta i motorsporten som bara fördyrar hela byggnationen. tyvärr men sant. banan är specialanpassad för den fasta hyresgästen som dom har, och den specialanpassningen gör att det går inte att använda banan till någon sorts motorsport överhuvudtaget. Som jag förstått det. |
||||
|
Blir kul när man offentliggör mera info om projektet. Det sera lovande ut iaf.
Hur mycket tid/plats det blri för allmänhetens fria åkning kan man ju alltid fundera på. En sådan satsning måste ju givetvis bygga på en rent kommerisell efterfrågan för att bära sig. För våra racebanor är idag alla icke motorsportrelaterad verksamhet betydligt viktigare för ekonomin i våra hobbyövnignar, tyvärr. Eller kanske det är tur att det är så, det hade nog inte direkt varit billigare om racing och trackdays var huvudintäkterna.Pr4ecis osm Fredrik säger gör motosportanpassn ing itne en anläggnign billigare precis. Beträffande miljöprovning och bullerregler är det helt korrekt som flera är inne på, att varje "störning" mäts och beaktas för sig. Det problemet har man strax norr om Fjollträsk också. Att motorsporten inte nödvändigtvis står i centrum kan ju dessutom få opinionkänsliga politiker att inte sätta sig helt på tvären. Håller tumamrna och så får vi se vad det kan je oss hobbyister på lite sikt. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Planerad bana i arlanda?
|
<< 1, 2 5192 besök totalt |