Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
6:48 på ringen, klå det om ni kan!
<<   1, 2, 3
9123 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Tomas L skrev:
... dock med slicks... ...ungefär lika mycket gatbil som rakframåkarna som har 7 sekunders "gatbilar".

Fast denna är med (E)-märkta gatdäck och i det registreringsbesiktigade standardutförande du kan handla den i. Viss skillnad tycker jag nog om man jämför med ombyggda bilar som kräver tur eller fiffel för att lirka genom en kontrollbesiktning eller referenser till bilar som 'i princip är likadan som en annan bil som en del har registreringsbesiktigat'.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

2fast4u skrev:
Tomas L skrev:
... dock med slicks... ...ungefär lika mycket gatbil som rakframåkarna som har 7 sekunders "gatbilar".

Fast denna är med (E)-märkta gatdäck och i det registreringsbesiktigade standardutförande du kan handla den i. Viss skillnad tycker jag nog om man jämför med ombyggda bilar som kräver tur eller fiffel för att lirka genom en kontrollbesiktning eller referenser till bilar som 'i princip är likadan som en annan bil som en del har registreringsbesiktigat'.

Egentligen har jag inte någon bestämd åsikt om detta, jag försöker mest påvisa det fåniga i begreppet gatbil.
Är en gatgodkänd Porsche 962 en gatbil?
Att de privat ombyggda bilarna kräver tur och fiffel för att gå igenom svensk bilprovning har väl mest att göra med regelverket. En biltillverkare skulle antagligen kunna tillverka en liknande bil och få den godkänd (i alla fall i vissa länder) och en privatperson skulle inte få en Radicalliknande bil godkänd utan att fiffla med effektuppgifterna.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Nu kommer jag här med en udda tanke om saken.
Jag ve inte vad "gatlegal" spelar för roll. Min bil får jag åka med pga att det gjordes ett misstag vid importen och man skrev Grupp 5 i papperna istället för GT-5. Så det va bara å hämta fabrikspapper för effekten i Hemin så va den saken klar med spårvidder å däckdimensioner å bur. Men den e ingen hitt å åka me på stan, fast de GÅR ju. Så då kan man välja om man bara ska titta på att den e reggad eller pga omständigheterna ändå inte är en rättvis jämförelse med andra gatbilar. Eller så är det orättvist å köra på de däcken jag gör även om jag kör till banan, vilket i sig inte är några problem.
Det kan ju i sig förefalla lite status att man kör bilen till banan, men jag tycker det är ett mindre bra förfarande. Jag har själv blivit stående och fått låna släp i byn utanför Mantorp och det blev två vändor Mantorp extra den helgen. De va inte bilen som var dålig utan jag som tappa kontrollen.
oavsett under vilka förutsättningar bilen byggts så är det konstruktionen som sådan som sätter begränsningarna för bilen. Ena dan så går Vipern fort på Ringen å då jublar en grupp, då kommer Corvette dit å åker lite fortare så jublar en annan grupp. Det har ju en viss charm det hela, men det är till syvende och sist bara en fråga om teknik och förare. Att bilarna går precis så fort som dom gör är med andra ord självklart med tanke på hur dom är byggda, eftersom dom måste vara byggda på ett sätt som gör det möjligt. Därför, om jag inte kan se det själv, vill jag veta hur tanken bakom bilens konstruktion är, vilket är viktigare än märket eller om den är gatlegal. Då e de en kick om jag blir överaskad av en snitsig lösning, men för den som kom på det va det nog bara en naturlig vidareutveckling.
Göran

Eskilstuna
Här sen Aug 2006

Re: 6:48 på ringen, klå det om ni kan!

2fast4u skrev:
Nu har alla ringrävar ett nytt mål att jaga

Radical klippte sitt gamla rekord med en gatlegal SR8LM igår. Dom startade hemifrån i England, körde hela vägen dit och satte varvrekordet med samma däck som dom kört dit på.

http://www.radicalsportscars.com/

Lite fortare då 6:11.13 =) detta är varvrekordet och inget annat.
http://www.youtube.com/watch?v=gkhVnv80_lc&hl=sv

Mvh Douglas

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

dole skrev:

Mvh Douglas

Nu börjar det se skysst ut, när körde det där?
Göran

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tjosan!

Finns det några snabbare tider satta av nån rapp formelbil eller är 6:11.13 absoluta varvrekordet?

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:
dole skrev:

Mvh Douglas

Nu börjar det se skysst ut, när körde det där?
Göran

På träningen inför 1000km loppet 1983.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

2fast4u skrev:
Tjosan!

Finns det några snabbare tider satta av nån rapp formelbil eller är 6:11.13 absoluta varvrekordet?

Det är det absoluta varvrekordet, finns inga snabbare tider loggade oavsett biltyp

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

2fast4u skrev:

Radical klippte sitt gamla rekord med en gatlegal SR8LM igår. Dom startade hemifrån i England, körde hela vägen dit och satte varvrekordet med samma däck som dom kört dit på.

En jämförelse...

Sen kan man undra om Göran Kropp va att betrakta som en vanlig godkänd människa som cycklade sig själv till Mount Everest innan han klättrade upp. Till o med utan konstgjord andning med kompressor.
Göran

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Han var inte vanlig. Jag har träffat honom.

Fast godkänd var han thumbs up

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Göran Malmberg skrev:
2fast4u skrev:

En jämförelse...

Sen kan man undra om Göran Kropp va att betrakta som en vanlig godkänd människa som cycklade sig själv till Mount Everest innan han klättrade upp. Till o med utan konstgjord andning med kompressor.
Göran

Det finns ju alltid de som driver gränserna till de yttersta & flyttar fram gränsen för vad som är möjligt
Göran Kropp var en av dessa en annan är ola Skinnarmo. Detta gäller ju även bilar vissa tillverkare driver
det till det yttersta & flyttar fram fränsen av vad som är möjligt.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Det är "jakten" som är den ultimata utmaningen

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Mats Thur skrev:
2fast4u skrev:
Tjosan!

Det är det absoluta varvrekordet, finns inga snabbare tider loggade oavsett biltyp
"Varvrekord" kan det väl inte vara om det var träning

Snabbaste varv möjligen

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Niklas Falk skrev:
Mats Thur skrev:
2fast4u skrev:
Tjosan!

"Varvrekord" kan det väl inte vara om det var träning

Snabbaste varv möjligen

Helt rätt thumbs up
6.18 nånting var det väl han körde på tävlingen och 6.11.13 på kvalet

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Mats Thur skrev:

Ändå är inte bilen överdrivet hästkrafts stinn, dryga 600. De e de ju många som har men inte kommer i närheten av sådana tider. Okay föraren, men det säger ändå lite om det övriga med bilen. Inte att förglömma att det är ett tag sedan, sånt imponerar på mig.
Göran

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Göran Malmberg skrev:
Mats Thur skrev:

Ändå är inte bilen överdrivet hästkrafts stinn, dryga 600. De e de ju många som har men inte kommer i närheten av sådana tider. Okay föraren, men det säger ändå lite om det övriga med bilen. Inte att förglömma att det är ett tag sedan, sånt imponerar på mig.
Göran

Grupp C-bilarna hade väl ganska mycket ground effect, men om det var till någon nytta på den guppiga Nordslingan kan man ju fråga sig. De flesta körde inte ner i doseringen i Karussellen eftersom det hade slagit sönder undersidan på bilarna.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Re:

Sörpan skrev:
Göran Malmberg skrev:
Mats Thur skrev:

Göran

Grupp C-bilarna hade väl ganska mycket ground effect, men om det var till någon nytta på den guppiga Nordslingan kan man ju fråga sig. De flesta körde inte ner i doseringen i Karussellen eftersom det hade slagit sönder undersidan på bilarna.

Venturitunnlar var stora som man kunde krypa in i. Har väl aldrig funnts racerbilar med mer marktryck än Grupp C. Och med en medelhastighet på strax över 200 så aktiverades nog en hel del ground effect...trots den skumpiga banan

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

superMOG skrev:

Venturitunnlar var stora som man kunde krypa in i. Har väl aldrig funnts racerbilar med mer marktryck än Grupp C. Och med en medelhastighet på strax över 200 så aktiverades nog en hel del ground effect...trots den skumpiga banan

Klart att man ska kunna krypa in i venturitunneln!!!

Göran

6:48 på ringen, klå det om ni kan!
<<   1, 2, 3
9123 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande