| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 (Skrotad)
|
51 besök senaste veckan (191694 totalt) |
|
Re:
Hehe jo det har faktiskt funderats åt det hållet mycket volym är ju alltid trevlig gött med mycket vrid & i detta fallet hyfsade effekt. Fördelen med denna mot V8:an är 60 graderers cylindervinkel vilket ger lättare montering. Skippar man orginalinsugningsröret blir hela motorpaketet "litet" & smidigt. Problemet är att hitta vettig växellåda till det hela. som inte väger 1ton eller kostar multum. Men en ZF320 låda & adapter borde funka Som svängjul lättad automatkrans & med stålplatta för kopplingen Men men vi får se hur det blir ideer finns i alla fall
V12 är ju faktiskt inte så tung som man kan tro bara ett par kilo med än V8:an _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
|
||
|
Re:
Inte så stora skillnader man kan tro på Följande vikter på Longblock M42B18=103 kg M20B25=121kg +18kg M52B28=120kg +17kg M62B44=142kg +39kg M73B54=146kg +43kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Farligt javisst för alla M3:or
8 eller 12 cyl blir det fast en 12:a skulle ju var fräckast
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Fördelen med V8 är att du får ju bak tyngdpunkten jämfört med en sexa.
Sen finns det ju växellådor också att få tag i. V8-an är ju mekaniskt sett en mycket bättre motor än V12-an också. Men men, det har ju gjorts förr att det stoppats V12 i E30, det stod t.ex ett sånt bygge inne på fordonsprogrammet när jag gick flygmekaniker i Linköping för 10 år sedan. |
||
|
Re:
Har för mig du nämnt lite om V12:ans nackdelar tidigare. Tänkte ev använda mig av en M73B54 i min E30 De fördelar jag hittat är hyfsat lätt väger bara några kilo mer än M62B44 Liten vinkel mellan 60 grader mellan cylindrarna Med egna insugningsrör kan den bli liten & "compact" Hyfsat med vrid Trim är inte så intressant på motorn men lite kan man nog putsa då litereffekten är tämligen låg ca 60 hk/L Motorn ska flyttas ca 30 cm bakåt om man jämnför med orginalmotorns bakre punkt vid torpedvägger _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Jo tanken är ju att åka bmw motor Men nya cheva motorerna i alu är ju helt klart fina & smidiga _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Vill man åka med BMWSC är man tyvärr mer eller mindre tvungen att ha en BMW-motor under locket. Nu måste man ju såklart inte åka på deras tillställningar men ett lika välorganiserat och seriöst alternativ finns inte Nu pratar jag dock enbart gatbilskörning, bra tävlingsserier finns det.
Fanns det vettiga alternativ för gatbilsåkat skulle inte min BMW ha en märkestrogen motor
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
|
Då har änligen förberedelsera för att passera nålsögat börjat.
In i garaget redan börjat plocka bort lite
Det mesta av fronten borta
Besiktnings motorn blir sista gången den ska i sen blir det ombyggt fordon
||
|
Lilla listan för att återställa bilen i skick för nålsögat
med lite tur kanske den slinker igen
Ta bort stripening på rutan Klart Demontera splitter & splitterfästen Klart Byta till orginal stolar Montera bälten Klart Montera orginal instrumentering Byta motor & växelåda Höja bilen fram Demontera gps antennen Klart Demontera kamerafästen Klart Montera katalysator Montera täckplåt över soppapumpar Montera bakre dörrsidor Montera vänster helljus Höja rattstången _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
|
||
|
Lite småskruvande på kvällskvisten.
Lyft ur motor,växellåda & avgassystem. Motor på väg ur
Här får de stå & vänta tills den hamnar i 323:an
Tomt undrar om man skulle ta & testa Japp de ska man
V8 på väg i för första gången för att se hur illa det är med platsen
Lite trångt blev det med med stora kapen & släggan sen så ska det nog lösa sig