Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Bygge av banbil, Tips, Råd och Allmän info | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (19188 totalt) |
Tackar och tar till mig allt ni skriver
Just nu är det svårt att bestäma sig, beror lite på vad "banken" säger. Lutar ju antingen åt en M3 e36 som banpreppas för att köras med originalmotor. Ny byggs vid sidan om efterhand. Eller en 325 e36 som turbokonverteras och banpreppas. M3: Bättre drivlina. Utseendet klart. Bililigare i starten men dyrare under längre sikt då ny motor ska i ändå. 325: Totalt sätt ett bättre alternativ men kommer kosta mycket pengar på en gång. Det är så läget ser ut för tillfället. Någon e46 känns lite väl dyra tyvärr, även om jag gärna skulle vilja ha en :P (grymt snygga) Färdig bil ska inte heller köpas då jag vill bygga själv, lära mig mer och ha en mycket underhållande fritidssysselsättning nu under vintern:) Angående priser på motorn så kan jag tänka mig att det varierar mycket beroende på vart man köper delarna, vilka kontakter man har, hur mycket man kan göra själv etc. Så jag förstår att ni anger olika. Det är bara bra att få lite fler synvinklar på det hela för att så småningom skapa sig en egen PS. Någon som kan svara på coiloverfrågan? _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||
Ett bra val är en redan banpreppad M3 E36 brukar gå att få för runt 100k
Väljer du 325 spåret hade i alla fall jag börjat med en 328 då får man "5-vx M3 låda på köpet" Gjort iordning allt på bilen utom motorn som jag ekonomitrimmat med följande M50 insug M3 grenrör M20 svänghjul Avgasystem chip Då ger motorn 230-240 hk Sen hade jag lagt en sommar på att åka träffar & får rutin sen till kommande år byggt mej en motor _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Så en orginal drivlina på en 325a har inga problem med 400-450 HK? Bara en nyfiken som frågar mot bättre vetande. Diff, axlar, låda osv. Eller gäller det att ha ett 10-pack av dem på hyllan för när de går?
En M3 borde väl ha kraftigare doningar eller? Som sagt inte så hemma på BMW _________________ Robert Pettersson |
||
M3 E36 3.0 har samma slutväxel storlek(188) som 325 växelådan är kraftigare M3 E36 3.2 har kraftigare slutväxel (210) 3.2 har kraftigare 6-vx låda _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Som sagt tror jag att du eventuellt kommer tjäna in pengarna du lägger på en M3a just därför att jag tror att det kommer ge överlägset minst krångel. Som vi alla vet innebär trim bara ökade risker för diverse ras och annat tråkigt, dessutom är M3an byggd för hårdkörning.
_________________ Axel Tanner |
||
Nej, 321 hk räcker inte. Kör redan snabbare bilar idag så mer måste till
Att trimmade motorer krånglar räknar jag med, sen beror det på hur man bygger och vilken kunnskap man besitter, jag räknar med att detta projekt kommer ta stor del av min fritid, genom plugg och mek. Men har man ett starkt intresse för bilar ser jag inte skruvandet och läsandet som något problem. Tänker man bara igenom allt man gör innan så kan man undvika mycket problem. Dessutom har jag sedan länge velat ha en bmw turbo. Jag får helt enkelt bygga bilen för att undvika problem. Eftersom jag ändå kommer byta motor, bromsar, dämpare, krängare, inredning så tar jag ju bort allt utom låda och drivlina som jag betalar extra för. Så därför känns inte en M3 lika bra med tanke på priset. Att betala 40k+ för att det ska stå M3 i regbeviset känns inte nödvändigt. Då kör jag hellre med liten motor nästa år och bygger en ny så fort det finns tid och pengar. om ett par timmar åker jag och köper en 325 -92 (100 mil bort :P). Sen börjar moddningen Ett nytt garage måste bara fixas först :P _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||
Det blev jag inte... Bilen va skit. Repig och rostig på sina ställen, massa bluff i annons och över telefon mm, trots att han var trevlig, tillmötesgående och förtroendeingivande. Bilen var inte ens värd hälften av vad som begärdes. 30 mil till Arlanda, flyg för 1200... Sen samma resa hem igen. Var ju lagom glad på killen.
Han va dessutom fräck och sa att han kunde dra av en tusing för att däcket hade gått sönder, "nätet i har släppt så det är lite obalans..." Bilen hoppade och studsade i 20 km/h, fälgen slog 2-3 cm. Problemet kom idag när jag skulle provköra den. Helt slut, allt var småfel på. Han vägrade erkänna att han ljugit i annonsen och på telefon trots att jag visade exakt vad som skrivits. Hjärndöd människa, han visste dessutom att jag åkte ca 100 mil för att hämta bilen som jag trodde var ett mycket fint exemplar. Är fortfarande lite uppe i varv så får ursäkta om det inte riktigt begrips. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||
Lider med dig!!!
Finns allt för många sådana säljare... En kollega letar oxå E36 och varit ute för samma saker flera ggr... Men önskar dig lycka till med letandet efter en fin... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Kanske blir en M3 trots allt då, känns som det är lättare att hitta en fin med seriös ägare. Men vi får se hur det blir.
Tack för erbjudandet. Kul att det finns hjälpsamma människor Christian, du kan inte ta reda på vilka bilar din kollega varit och kollat på? Så slippar jag göra samma missar igen. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||
Ingen aning om bil och historik men liknande alt är en bra början:
http://www.autopower.se/?oppna=/powe Köp något som är färdigt el påbörjat är mina _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||
Sådär, då är man på bättre humör igen
Blev en fin M3 istället så motor får nog vänta tills nästa byggår. Får jag ur lite vikt kan det nog gå att får hyfsad fart på den här också Ska tvätta och ta lite kort imorron så ska vi se om jag kan lägga upp lite bilder också. Tack så mycket för all hjälp än så länge. Kommer behöva mer rådgivning och bollplank inom kort. Så fortsätt skriv. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||
Blir nog bra att köra med lättad bil med orginal motor första året. Blir det lite banträffar till nästa år då ? BMW SC ? 100-150 kg kan du ju plocka ur bilen utan större problem. bara reservhjul,golvmatta,bortaget baksäte & utbytta stolar blir ca 70 kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Tackar Köpet känns bra. Har varit ute o gasat lite precis, kul bil är det ju helt klart
Ja, jag hade tänkt det Ska väl gå med i BMW-klubben redan nu och sen köra med dom och några andra klubbar. Vore bra att få lite instruktioner innan man kör igång och övar, vet att Porscheklubben har det innan varje(?) banmöte. Det som ska börja skruvas med nu är en ny koppling för den är inte helt 100, passar samma koppling på m50 motorn sen? För i så fall tänkte jag köpa en maffig på en gång. Bromsar måste på bättre. Pappa ville gärna ha något som ser bra ut och inte något ihop plock så inte besiktningen blir sur, vet inte riktigt hur kännsliga dom är för sånt. Kollat lite på StopTech, K-sport och D2, Antingen 355 fram och 330 bak eller 330 fram och bak. Men då är det ca 35k tyvärr. Är väl bara hoppas på att det är riktigt bra grejer. Coilovers funderar jag på bilstein pss9, känns bättre än ett par k-sport. Krängare ska nog på 30mm fram och 24 bak. Vad tror ni om detta? _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||
Åker du träffar med bmw sc så finns det erfarna instruktörer att tillgå på alla träffar. Viken årsmodell var det du fick tag på? cupé ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Underbart! Då ska jag gå med där omgående
En -94:a coupé. Här har vi lite bilder. http://www.garaget.org/Kmarcus _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||
Nybörjarsvängåkaforum Bygge av banbil, Tips, Råd och Allmän info | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (19188 totalt) |