Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Renault Twingo V8
2177 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Brutal thumbs up thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



inte så mycket twingo kvar av den bilen dock... men helt klart grymt
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Diskreta skärmbreddare
BMWs V8 från M5 i den?

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

lillebror skrev:
BMWs V8 från M5 i den?


Nej men en fantastisk V8 från Rover på 3.5 liter och 180 hk

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Mats Thur skrev:
lillebror skrev:
BMWs V8 från M5 i den?


Nej men en fantastisk V8 från Rover på 3.5 liter och 180 hk


M a o Bjuck 215.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Re:

Mats Thur skrev:
lillebror skrev:
BMWs V8 från M5 i den?


Nej men en fantastisk V8 från Rover på 3.5 liter och 180 hk


Jo, var lite otydlig. Menade att man skulle byta ut moroten till en BMW V8

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Fånigt motorval tycker jag, en jättetung V8 med endast 180hk att visa upp, varför inte ta en mindre men lika stark (starkare?) motor och spara 50-60kg? Diverse turbofyror eller om man är antiturbo, även en hel del sug-fyror/femmor/sexor hamnar ju runt där, känns som att det borde vara ett bättre val?

_________________
Axel Tanner
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



Re:

AxelT skrev:
Fånigt motorval ...

Fast den mullrar ballt. Låter hungrig. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

2fast4u skrev:
AxelT skrev:
Fånigt motorval ...

Fast den mullrar ballt. Låter hungrig. thumbs up

Ja det är klart fast är man en seriös tuningfirma kanske man borde lägga stålarna på något mer bang for the bucks än 3,5liter V8 som spottar ut 180hk?

Notera även, BMWs M3-V8 i senaste puttar ut 414hk ur sina 4 liter, Rover får ut 180 ur sin 3,5... Säger kanske en del antingen om Rover/BMW eller teknikens utveckling?

_________________
Axel Tanner
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

AxelT skrev:
Fånigt motorval tycker jag, en jättetung V8 med endast 180hk att visa upp, varför inte ta en mindre men lika stark (starkare?) motor och spara 50-60kg? Diverse turbofyror eller om man är antiturbo, även en hel del sug-fyror/femmor/sexor hamnar ju runt där, känns som att det borde vara ett bättre val?


Sådär tung är den väl knappast. Den är ju helalu och väger mindre än många 6or. Satt ju i den inte helt tunga bilen Morgan +8.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Kul design, men fånigt koncept.
Just show - no go... thumbs down

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

Naqref skrev:
AxelT skrev:
Fånigt motorval tycker jag, en jättetung V8 med endast 180hk att visa upp, varför inte ta en mindre men lika stark (starkare?) motor och spara 50-60kg? Diverse turbofyror eller om man är antiturbo, även en hel del sug-fyror/femmor/sexor hamnar ju runt där, känns som att det borde vara ett bättre val?


Sådär tung är den väl knappast. Den är ju helalu och väger mindre än många 6or. Satt ju i den inte helt tunga bilen Morgan +8.

170kg utan låda har jag sett nånstans? En kompis som kör 200SX berättade att hans CA18 (Turbofyra) väger runt 115kg utan låda, och knappt kommer upp i 170 med lådan ens.

Att spara in vikt motsvarande vikten av en växellåda (Man får väl räkna med iaf 50kg?) känns nog ganska värt om man ser till de få fördelar man får i annat fall (Saftigt ljud, kanske lite mer bottenvrid?).

_________________
Axel Tanner
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Glass-ätar-bil, hör väl hemma i något annat forum

2fast4u skrev:
Fast den mullrar ballt. Låter hungrig. thumbs up


Kan man inte fixa det enklare med högtalare? Själv njuter jag av dunket från en feskebåt..... en riktig tännkula

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Vi som läser tidningen Bilsport kan rota fram ett gammalt nummer och läsa 4-sidor om den. (Nr:23 2008)

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



170 kg är ju rätt lätt.
Det finns ju en fördel i att den bara har 180hk, den är ju lätt att regga i ett bygge. Sen går det ju att skrämma upp den en hel del.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

safe skrev:
170 kg är ju rätt lätt.
Det finns ju en fördel i att den bara har 180hk, den är ju lätt att regga i ett bygge. Sen går det ju att skrämma upp den en hel del.

170kg är rätt lätt för en V8 men tungt om man ser till alternativen (Turbofyra?).

_________________
Axel Tanner
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Re:

AxelT skrev:
safe skrev:
170 kg är ju rätt lätt.
Det finns ju en fördel i att den bara har 180hk, den är ju lätt att regga i ett bygge. Sen går det ju att skrämma upp den en hel del.

170kg är rätt lätt för en V8 men tungt om man ser till alternativen (Turbofyra?).



Turbofyra, alternativ? Nää...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

Re:

AxelT skrev:
Naqref skrev:
AxelT skrev:
Fånigt motorval tycker jag, en jättetung V8 med endast 180hk att visa upp, varför inte ta en mindre men lika stark (starkare?) motor och spara 50-60kg? Diverse turbofyror eller om man är antiturbo, även en hel del sug-fyror/femmor/sexor hamnar ju runt där, känns som att det borde vara ett bättre val?


Sådär tung är den väl knappast. Den är ju helalu och väger mindre än många 6or. Satt ju i den inte helt tunga bilen Morgan +8.

170kg utan låda har jag sett nånstans? En kompis som kör 200SX berättade att hans CA18 (Turbofyra) väger runt 115kg utan låda, och knappt kommer upp i 170 med lådan ens.

Att spara in vikt motsvarande vikten av en växellåda (Man får väl räkna med iaf 50kg?) känns nog ganska värt om man ser till de få fördelar man får i annat fall (Saftigt ljud, kanske lite mer bottenvrid?).


som du säger, mer bottenvrid osv. Det går inte titta på hk. det kan vara sjukt drag från 0km/h t.ex

_________________
Tomas M
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

panda skrev:
AxelT skrev:
Naqref skrev:
AxelT skrev:
Fånigt motorval tycker jag, en jättetung V8 med endast 180hk att visa upp, varför inte ta en mindre men lika stark (starkare?) motor och spara 50-60kg? Diverse turbofyror eller om man är antiturbo, även en hel del sug-fyror/femmor/sexor hamnar ju runt där, känns som att det borde vara ett bättre val?


Sådär tung är den väl knappast. Den är ju helalu och väger mindre än många 6or. Satt ju i den inte helt tunga bilen Morgan +8.

170kg utan låda har jag sett nånstans? En kompis som kör 200SX berättade att hans CA18 (Turbofyra) väger runt 115kg utan låda, och knappt kommer upp i 170 med lådan ens.

Att spara in vikt motsvarande vikten av en växellåda (Man får väl räkna med iaf 50kg?) känns nog ganska värt om man ser till de få fördelar man får i annat fall (Saftigt ljud, kanske lite mer bottenvrid?).


som du säger, mer bottenvrid osv. Det går inte titta på hk. det kan vara sjukt drag från 0km/h t.ex

Bottenvrid i all ära, men i en turbofyra (jag vet att jag tjatar) där laddet kommer relativt tidigt har du ju fortfarande ganska så gott om vrid över hela det register du kommer befinna dig i, och ärlig talat, är man ute och leker med bilen så är du ju sällan runt 2000 varv ändå, det är ju runt 4-5 du kommer befinna dig mest...

Eller för den delen en V6a eller till och med en sug-fyra eller femma med lite extra volym, jag tycker nog att det är onödig vikt och onödigt ovarvvilligt med en tung och förhållandevis klen V8.

_________________
Axel Tanner
Citera
Allmänt banåkaforum
Renault Twingo V8
2177 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande