Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 86, 87, 88   >>
7 besök senaste veckan (422415 totalt)
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Re:

PiPPi skrev:
Fredrik - SLC skrev:
och RFs åsikter var ungefär att dom har rätt att ha monopol av Socio-ekonomiska anledningar...
Läs: "driva monopol-verksamhet baserat på en politisk ideologi och folkhemsdröm som försvann för många årtionden sen".

Intressant. Fundamentet i allt som rör RFs verksamhet sen 1904 är baserat på idell föreningsverksamhet, inklusive att den juridiska formen för RF själva är just "ideell förening" (RFs stadgar, 2 kap, §2). Frågan är om det går att driva motorsporten framåt under dom premisserna.

Fredrik, använde verkligen RF ordet/orden "socio-ekonomisk" i sin framställan? om så, orkar du citera ordagrant hur dom uttryckte sig?

Fast SBF har ju inte alltid varit ensamma. Det har de kanske varit i 50 år iofs, men inte innan det.

Min svärfar som pysslar med löpning, berättade att där är det bara vissa som behöver vara med i en klubb, de som tävlar i elitklasser.

det underbara österlen
Här sen Jun 2005

Re:

Björn skrev:
Det är jättetrevligt med klubbar, jag och jag gissar att Fredrik inte har något emot det.

Problemet är när klubbar och andra ville ordna något som inte låg i linje med bilsportförbundet så gick inte det för att det satt folk som inte orkade med och ville hålla på med sådant på SBF. Det finns knappt några funktionärer som får vara tävlingsledare osv. för det tar ca: 5år av funktionärande innan får tillräckligt med licens, tex. Att skriva alla rapporter och dyligt krävs nästan juridikexamen.

För att få och kunna utbilda nya förare kräver även det en massa. Att få licens för en 7åring ska enligt reglerna ta flera dagar. En 10åring ska kunna allt en formelbilsåkare i en europaserie ska kunna om hur man lämnar in en protest, överklagar och hur man ansöker om att få starta utomlands osv.

Känns helt galet med vissa regler och principer. Så krångligt är det inte att köra lokala små kul tävlinga osv. Säkerheten kan ändå upprätthållas.

så mycket papperarbete är det inte att vara tävlingsledare på bana
ett tävlingstillstånd (fixas online) och ett polistillstånd.
man har en organisationkommite som delar upp arbetet mellan sig.
att efter tävlingen skicka in resultaten till förbundet är inte mycket arbete.
Rapporter???

hur skall det fungera om en 10 åring vill starta utomlands?
bara komma till tävlingen och hoppas få köra???

Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002

Re:

motvalls_kärring skrev:
klar det betyder inget i den egovärld vi lever i...sköt mig skäl och skit i dom andra.
skulle det bli bättre utan klubbarna...utan alla dessa eldskälar som lägger ner sin skäl och pengar för glädjen att hjälpa andra att uppnå sina mål, att få framgångsrika karriärer.
Bort med det
Kan vara bra att fundera en del innan man lägger fram tröttsamma och rent naiva sarkasmer som går ut på att alla som inte har en reaktionär åsikt i detta ämnet aldrig har jobbat hårt och aktivt runt det som hela den här tråden gäller: en tidsenlig utveckling av motorsport både föreningsmässigt och arrangörsmässigt. Det är en ren förolämpning mot flera personer som skriver i den här tråden.

PiPPi

Göteborg
Här sen Nov 2003

RF skrev:
RF:s idrott är öppen för alla som önskar bli medlemrnar. Varje medlem har rätt att delta i föreningens idrottsliga verksamhet under de former som är vedertagna inom idrotten och på samma villkor som gäller för övriga medlemmar.

Skjuter inte SBF sig själva i foten iom att du vill utesluta Fredrik? Eller missar jag något i "under de former som är vedertagna"?

det underbara österlen
Här sen Jun 2005

Re:

meldert skrev:
motvalls_kärring skrev:
Fredrik - SLC skrev:
motvalls_kärring skrev:
vad är det för fel att behöva representera en klubb?

Inget alls..... Om man vill det, men varför tvångsanslutas till en klubb bara för att man vill tävla?

jag var på STCC på knutstorp nu senas när Johan Sturesson vann.
såg många glada medlemar i depån..det var för att en KLUBBMEDLEM vann.
man känner samhörighet med vinnaren.. någon att se upp till. en idol för medlemmar i klubben.

klar det betyder inget i den egovärld vi lever i...sköt mig skäl och skit i dom andra.
skulle det bli bättre utan klubbarna...utan alla dessa eldskälar som lägger ner sin skäl och pengar för glädjen att hjälpa andra att uppnå sina mål, att få framgångsrika karriärer.
Bort med det

Självklart ska det få finnas klubbar men varför ska det var att krav att man är med i en (som dessutom måste var SBF-ansluten, eller ansluten till annat idrotsförbund om det gäller en annan sport)?

Jag sysslar med andra individuella sporter också och vi är ett kompisgäng som har träffats regelbundet och tränat tillsammans utan att bilda förening, vi kan inte tävla hursomhelst pga detta men om vi skulle kunna göra det och någon av oss vann så skulle samhörigheten och gläjen i vår lilla grupp vara minst lika stor som i fallen du beskriver. Det beror inte för att vi har samma bilmärke, bor på samma ort, etc. utan för att vi just är kompisar.

Måste gemenskap formaliseras?

Det finns trotsallt sporter utanför RF och utan många av dessa märkliga krav som diskuterats i denna tråd. Där går det ändå bra att ordna stora tävlingar med många deltagare som kan vara helt ensamma eller medlemar oav olika sammanslutningar etc. Varför tvinga folk till något dom inte vill det utesluter ju snarare än att samanföra människor.

SBF har ca 110 000 medlemar. hur många av dessa känner sig tvångsanslutna?

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

motvalls_kärring skrev:

Tja, jag till exempel. Är medlem i en klubb endast för att det är ett licenskrav. Det enda jag märker av den klubben är att dom skickar ett inbetalningskort en gång om året.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

motvalls_kärring skrev:

Jag skulle vilja påstå att frågan är felställd. För mig är frågan: Hur många skulle ha varit med om det hade funnits en möjlighet att utöva sin hobby utan ett krav på att vara med?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
motvalls_kärring skrev:

Jag skulle vilja påstå att frågan är felställd. För mig är frågan: Hur många skulle ha varit med om det hade funnits en möjlighet att utöva sin hobby utan ett krav på att vara med?
Skatteverket har ännu fler "medlemmar", men de har ju ett legitimt monopol så det är ju strunt samma att vissa känner sig tvångsanslutna.

Den ideella tanken är fin och fungerar till mycket stor del när alternativen är tydliga.
Löpning kan tydligen fungera både klubbanslutet och ickeanslutet samtidigt .
Hur skulle det annars se ut med deltagande i Maraton, diverse enmilslopp om du var tvungen att vara RF-klubbansluten. Jag tror tom att de mixar på resultatlistorna så du kan tom vinna utan att vara klubbansluten.

OM du inom löpning kan tävla med både anslutna och ickeanslutna samtidigt så kan det väl inte vara några extrema hinder försäkringsmässigt eller juridiskt?
Men eftersom SBFs budget ser ut som den gör (var det 70% av intäkterna från licenserna?) så är det ju inte konstigt att det är aktivt motstånd till förändring. Nu när jag letar så hittar jag naturligtvis inte budgeten...

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

motvalls_kärring skrev:
vad är det för fel att behöva representera en klubb?

Blixten McQueen skulle ju inte kunna tävla i Sverige, han är ju en enmans show.

I övrigt är det lika korkat som kravet att vara med i en studentkår för att få skriva tentor.

Älska varje varv!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Det stora problemet kan enkelt sammanfattas så här.

A) För att få vara med i någon av de motorsporttävlingar som arrangeras av en SBF ansluten klubb är det ett KRAV på att du är medlem i en annan SBF ansluten klubb.

B) om du är med i en SBF ansluten klubb är du FÖRBJUDEN att deltaga i evenemang (inte bara tävlingar) som arrangeras av någon annan förening/företag/organisation.

A) är helt ok, medan B) är fullständigt oacceptabel i ett demokratiskt samhälle.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

motvalls_kärring skrev:

75.000 gör det inte, för dom har ingen licens och är därför inte relevanta.

Sen vore det spännande att veta hur många medlemmar det är på riktigt. Antalet medlemmar i en klubb är relaterat till antalet röster på distriktens årsmöte - och antalet medlemmar i distriktet ger distriktet röster på stora årsmötet.

Själv är jag fortfarande upptagen som medlem i en klubb som jag inte betalat till på 7-8 år... varför kan man alltid spekulera i, men när jag jobbade på SBF och driftsatte Bilsport online så var det fler än en som hörde av sig med samma frågeställning.

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

dstr skrev:
Själv är jag fortfarande upptagen som medlem i en klubb som jag inte betalat till på 7-8 år... varför kan man alltid spekulera i, men när jag jobbade på SBF och driftsatte Bilsport online så var det fler än en som hörde av sig med samma frågeställning.
Aha, du menar att det är en designfeature att Bo är "totalt hopplös" att pilla med olicensierade medlemmar? Utan järnkoll kan godtycket fortsätta (och bidrag per medlemsantalet kan fortsätta vara uppblåst)

om man är medlem i tre SBFanslutna klubbar, räknas jag då tre gånger (dvs kan man köpa sig röstandelar i SBFs "demokrati")?

Vilka blir förresten "Svenska Mästare" i 5papp+? Eftersom det är utanför SBF så är ju mästerskapsbenämningen inte kontrollerad (dvs Fredrik får kalla det vad han vill). Men om det skulle komma i en tidningsartikel skulle nog det bli blodstörtning lite här och där, mästerskapsbenämningarna är ju hot stuff.

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:

om man är medlem i tre SBFanslutna klubbar, räknas jag då tre gånger (dvs kan man köpa sig röstandelar i SBFs "demokrati")?

Ja, det stämmer.

För några år sen så började vi räkna på hur mycket det skulle kosta att köpa makten i SBF, dvs avgifter för att registrera klubbar i olika distrikt och sen avgifter per medlem som vissa distrikt har. Den hypotetiska planen var att ragga personnummer på medlemmar på stan.

Vi orkade aldrig räkna klart till slutsumman (vi hade sprit istället för excel till hjälp), men någon här kanske har excel och tiden som krävs?

Älska varje varv!
Citera
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008

Re:

Klart rolig fråga med mästerskap RM SM NM mm vi har gjort inom mc SQC sweden quad champ.. Svemo hörde av sig och krävde att vi skulle ta bort SQC namnet på serien då det inte var sanktionerat av Svemo.
Som ni säkert redan räknat ut så informerade jag Isgren på kansliet att vi kommer inte ändra namn för att svemo tycker sig äga alla mästerskaps tittlar, min fråga var enkel vart står det skrivet?

Pippin som är mycket påläst informerade att det står i RF att det står i stort vem som helst fritt att göra mästerskap bara det är inom ramen för idrottens rikt linjer, tex poker SM fanns det 2 samma år olika arrangörer kanske inte så lyckat men...

Jag skall leta fram detta på RF, då 5-Papp har så många tävlingar och utövare så är SM inget hinder i den frågan enl mig i alla fall

Niklas Falk skrev:
dstr skrev:
Aha, du menar att det är en designfeature att Bo är "totalt hopplös" att pilla med olicensierade medlemmar? Utan järnkoll kan godtycket fortsätta (och bidrag per medlemsantalet kan fortsätta vara uppblåst)

Vilka blir förresten "Svenska Mästare" i 5papp+? Eftersom det är utanför SBF så är ju mästerskapsbenämningen inte kontrollerad (dvs Fredrik får kalla det vad han vill). Men om det skulle komma i en tidningsartikel skulle nog det bli blodstörtning lite här och där, mästerskapsbenämningarna är ju hot stuff.

Nacka
Här sen Dec 2002

Re:

Glenn ocklund skrev:
Pippin som är mycket påläst informerade att det står i RF att det står i stort vem som helst fritt att göra mästerskap bara det är inom ramen för idrottens rikt linjer, tex poker SM fanns det 2 samma år olika arrangörer kanske inte så lyckat men...
Jo, SVEMo har motionerat RF för att få klarhet i frågan. Svaret från RF var nog inte det som SVEMo önskade. Kolla gärna följande länk för Riksidrottsförbundets syn på vem som äger begreppet Svenskt Mästerskap http://www2.rf.se/files/%7B78A97946-BA39-4443-A119-AAE7C81039B6%7D.pdf . . . .

orkar man inte med kanslisvenskan så kan följande citat ge lite ledtrådar:
- "Någon ensamrätt till själva begreppet Svensk Mästerskap har inte RF"
- det är "klarlagt att någon ensamrätt till begreppet inte finns"
- "Följaktligen torde det vara fritt fram, både för SF inom RF och även andra utanför RF, att kalla sina riksomfattande tävlingar för 'svenska mästerskap' och att vid dessa tävlingar dela ut egna mästerskapstecken som skiljer sig från RF:s."
(Förkortningen "SF" i ovanstående betyder "specialförbund")

Det där med dubbla poker-SM finns bl.a. i Expressen. Kolla dom sista stycken där Urban Dahlberg, informatör på riksidrottsförbundet, uttalar sig. http://www.expressen.se/poker/pokernyheter/pokersverige/1.641480/svens . . . .
Han säger bl.a. "- I många sporter finns det ett officiellt SM, men det arrangeras andra tävlingar som kallar sig, eller i folkmun kallas för SM och är minst lika prestigefulla, säger säger Urban Dahlberg."

En frisk och öppen attityd från Riksidrottsförbundet tycker iallafall jag.

Hässleholm
Här sen Jun 2009

Det borde väl bli både mycket billigare och enklare att samla ihop ett ordentligt gäng, åka på SBFs årsmöte och se till att rösta in lite friskt blod i styrelsen istället för att försöka "köpa" sig röst rätt genom en massa "fantommedlemmar".

Att "köpa" sig rösträtt verkar ju för övrigt gångbart inom rally på SBF där även jäv är ett gångbart sätt att påverka beslut!

Härligt och inte alls frustrerande för de medlemmar som inte håller med...

Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

RallyShop.se skrev:
Det borde väl bli både mycket billigare och enklare att samla ihop ett ordentligt gäng, åka på SBFs årsmöte och se till att rösta in lite friskt blod i styrelsen istället för att försöka "köpa" sig röst rätt genom en massa "fantommedlemmar".

Att "köpa" sig rösträtt verkar ju för övrigt gångbart inom rally på SBF där även jäv är ett gångbart sätt att påverka beslut!

Härligt och inte alls frustrerande för de medlemmar som inte håller med...

Jag tror du missförstått vad jag menar med att köpa - och du har missförstått hur demokratin i SBF fungerar.

De som får rösta på årsmötet är delegaterna, 42st, utsedda av klubbarna på distriktens årsmöte.

Receptet att ge sig makt inom SBF är att starta klubbar i distrikten som har flest röster, Västra bla. På distriktens årsmöte har man röster utifrån hur stor klubben är. Det är här det kostar pengar - att starta flera klubbar och betala årsavgift till distrikt + förbund.

På distriktens årsmöte så ser man till att välja sig själv som delegat - förutsatt att man raggat tillräckligt många medlemmar till sin klubb.

När man sen har tillräckligt med egna delegater från tillräckligt med distrikt, så är det bara att gå på årsmötet och "göra myteri".

Distriktens årsmöten brukar vara under feb, så det är dags att börja ragga medlemmar till era egna klubbar om ni vill förändra något!

Älska varje varv!
Citera
RallyShop.se
Hässleholm
Här sen Jun 2009

Det var djupt tragiskt att höra att man inte kunde göra så...

Då ser det helt plötsligt mycket mörkare ut att kunna förändra SBF. De som sitter i styrelser runt om i landet verkar vara "indragna" snarare än att de av fri vilja vill vara med för att förändra till det bättre... De blir instället inkörda i gamla hjulspår och gör som man alltid har gjort, (blundar för problemen och hoppas på det bästa...).

Nej då får vi nog se SMA som en bra möjlighet för alla motorgrenar inom SBF... Jag ska undersöka vad som gäller för att få köra en rallytävling rent juridiskt gentemot svensk lag. Är det så att det är möjligt att göra utan SBFs inblandning gör jag gärna ett försök med SMA.

Men vi kanske ska avvakta domen i detta fallet först

Nacka
Här sen Dec 2002

Nån uppdatering sen sist?

Här sen Nov 2002

Re:

PiPPi skrev:
Nån uppdatering sen sist?

näe inga stora saker..... det bara löper på , dock maler lagens kvarnar i långsammaste laget ibland tyvärr... men framåt går det säger dom iaf.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Idag har det gått framåt lite......

Hade Konkurrensverkets representant på besök hemma och gick igenom ärendet i detaljfrågor och fick även reda på lite saker.

Bla.nd annat så har det varit ett liknande ärende i Finland, där finska AKK har blivit tvingade att ändra sina regler så att det numera inte står NÅGONTING om att det är förbjudet att delta i andra förbunds och arrangörers evenemang.

Sen den vidare gången kommer löpa vidare med förberedelse-arbeten.

om det är någon som blivit kontaktad med hot eller andra förespeglingar ..... så TIPSA mig på mail fredrik@slc.se om ni vet något.

En glad fredrik från dagens möte....

Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 86, 87, 88   >>
7 besök senaste veckan (422415 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande