Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya Porsche 911 TURBO
2996 besök totalt
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2140


Trådstartare

_________________
Peter Sundström
Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
313 varv på Nordschleife
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775



Accelerationen är det i alla fall inget fel på....

http://www.youtube.com/watch?v=m8Knk47OGCE

Ytterst få(en?) som är snabbare.


.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare



Så här ser den ut om man blir omkörd (eller håller på att köra om kanske):


_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Jag tycker det är lite synd att man går ifrån GT1-motorn.

Lite synd att ekonomi får ta överhanden när en klassiker ska massproduceras.

_________________
Anders Hansson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

ThomasT skrev:
Ytterst få(en?) som är snabbare.


Möjligen att Lamborghini LP670-4 SV hänger på, den levererar samma tider i tester. Annars är det det snabbaste hitom Bugatti Veyron.

De flesta supersportbilar har stora problem att komma under ~3.8 sekunder till 100 km/h.

Lägger man sedan in värderingen kostnad så ter sig nya Turbon i det närmaste som ett fynd sett till prestanda.

En vacker dag ska jag ha en Turbo som daily shitter...men det blir nog tyvärr på andra sidan 40-årskrisen tyvärr.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

sweanders skrev:
Jag tycker det är lite synd att man går ifrån GT1-motorn.

Lite synd att ekonomi får ta överhanden när en klassiker ska massproduceras.


Har man verkligen gjort det..?

Har man inte bara gått upp till 3,8 liters

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Den är ju vacker i alla fall.

_________________
Axel Tanner
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Riktigt fin bil thumbs up Dessutom verkar den ju överjävligt snabb, trots vikten

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Re:

Supramannen skrev:
sweanders skrev:
Jag tycker det är lite synd att man går ifrån GT1-motorn.

Lite synd att ekonomi får ta överhanden när en klassiker ska massproduceras.


Har man verkligen gjort det..?

Har man inte bara gått upp till 3,8 liters


Är inte så insatt i boxermotorerna, men jag har förstått det som att nya motorn härstammar från 997S och har odelat vevhus. Och därmed låter det som att man frångått GT1-motorn.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2140


Trådstartare
Jag är ingen Porsche-snubbe, men jag måste säga att den är jäääääääääääääkligt läcker i den ljusblåa färgen med turbo-dekalerna på sidan. thumbs up

_________________
Peter Sundström
Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
313 varv på Nordschleife
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re:

sweanders skrev:
Jag tycker det är lite synd att man går ifrån GT1-motorn.

Lite synd att ekonomi får ta överhanden när en klassiker ska massproduceras.


+1. Dem har lite at bevisa här

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re:

Erik B skrev:
ThomasT skrev:
Ytterst få(en?) som är snabbare.


Möjligen att Lamborghini LP670-4 SV hänger på, den levererar samma tider i tester. Annars är det det snabbaste hitom Bugatti Veyron.

De flesta supersportbilar har stora problem att komma under ~3.8 sekunder till 100 km/h.

Lägger man sedan in värderingen kostnad så ter sig nya Turbon i det närmaste som ett fynd sett till prestanda.

En vacker dag ska jag ha en Turbo som daily shitter...men det blir nog tyvärr på andra sidan 40-årskrisen tyvärr.


Gör som jag köp en äldre model.
Inget fel på dem och priset är up så där 25/30% sen jag köpte min... (dock tror jag at priset kommer at vara stabilt ett tag nu)

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Re:

GustafB skrev:
Supramannen skrev:
sweanders skrev:
Jag tycker det är lite synd att man går ifrån GT1-motorn.

Lite synd att ekonomi får ta överhanden när en klassiker ska massproduceras.


Har man verkligen gjort det..?

Har man inte bara gått upp till 3,8 liters


Är inte så insatt i boxermotorerna, men jag har förstått det som att nya motorn härstammar från 997S och har odelat vevhus. Och därmed låter det som att man frångått GT1-motorn.


Det är "integrerad torrsump" i nya turbon, dock är GT2 och GT3 inte drabbade av detta.

Rykten från internt håll säger att man redan vid 550 hk effektuttag ligger över marginalen för vad som kan anses driftsäkert. Intressant för historienördarna är att man tidigare talade om 7%-motorerna, då Porsche vid effektprov tillät en effekt på 107% av uppgedd utan att efterkontrollera motorn. Tydligen fanns det kunder som valde vem som monterade ihop motorn till just deras bil och accepterade en väntetid om de fick en motorn från just den personen.

_________________
Anders Hansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Re:

GustafB skrev:
Supramannen skrev:
sweanders skrev:
Jag tycker det är lite synd att man går ifrån GT1-motorn.

Lite synd att ekonomi får ta överhanden när en klassiker ska massproduceras.


Har man verkligen gjort det..?

Har man inte bara gått upp till 3,8 liters


Är inte så insatt i boxermotorerna, men jag har förstått det som att nya motorn härstammar från 997S och har odelat vevhus. Och därmed låter det som att man frångått GT1-motorn.


Delat vevhus har de allihopa, men på nya motorn är cylinderbankerna integrerade med vevhushalvorna.
Det hela bör vara en MYCKET bättre konstruktion än den gamla m96 motorn, men om den är bättre än GT1 motorn vet man väl inte än.
Det är i alla fall den "nya" motorn i turbon. Det är väl upp till bevis om den "integrerade torrsumpen" funkar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Mja..."GT1" blocket är inget annat än smått modifierad 993 block som är inget annat än 964 block som är egentligen ett 930 block som i sin tur har varit med sedan mitten av 70-talet.

Det är inget fel med den men tiden har antagligen sprungit ifrån konstruktionen. Den är tung och dyr att tillverka.

Så jag har fullt förståelse att dom går över till modernare block.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



Grym bil - har tidigare varit inne på att köpa nya RS:en men börjar svänga över mer på nya turbon - den får högt betyg på roliga köregenskaper i testerna - den perfekta allrounden enligt min mening!

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Re:

beepbeep skrev:
Mja..."GT1" blocket är inget annat än smått modifierad 993 block som är inget annat än 964 block som är egentligen ett 930 block som i sin tur har varit med sedan mitten av 70-talet.

Det är inget fel med den men tiden har antagligen sprungit ifrån konstruktionen. Den är tung och dyr att tillverka.

Så jag har fullt förståelse att dom går över till modernare block.


+1

_________________
Stefan Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya Porsche 911 TURBO
2996 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande