Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Framvagns geometri fråga | 1 besök senaste veckan (4881 totalt) |
Funderar lite på hur geometrin i framvagnen påverkas av att man inte har styrleden ligger i linje med spindelleden bakåt in i centrum på bakaxeln, utan ligger helt "utanför" utåt sett.
alltså, "problemet" om de nu ä ett sådant, är at jag tänkt köra med volvo 240 ben på min corolla ke70, men är tvungen att vända benen och ha höger på vänster sida och tvärt om, och då hamnar styrleden på utsidan av linjen mellan spindelled och centrumlinjen med bakaxeln. frågan är, vad påverkar de i framvagenen, om de nu gör de??? ngn som har koll på vinklar osv i framvagn??? kanske en liten bild eller likn? _________________ lars thorsell |
||
Enkel förklaring:
Du kan inte göra så. Vinkeln gör att hjulen styr lagom mycket i en kurva. Innerhjulet har mindre väg att rulla än ytterhjulet. Vänder du på det....så blir det inte bra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
hur viktigt är det att styrleden ligger i linje med centrum på bakaxel och spindelleden då?
vet en kille som bytt till 240 ben på sin corolla, men om man håller sig till gat körning och liknande, går de köra med detta eller är de helt omöjligt? har tänkta att regga om bilen som ombyggt fordeon, och måste då byta ut div delar i hjulupphängning för att bli godkänt. _________________ lars thorsell |
||
Du kan inte komma in på ett forum...där folk sitter och försöker hjälpa till....och fråga hur fel man kan göra.
Du behöver inte ha vinkeln helt rätt.....du kan träffa mågon eller några meter bakom axel. Men du kan inte gå åt fel håll. Sedan finns det säkert folk som gör fel. Men det är inget vi berör här. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Innerhjulet följer en mindre cirkel och behöver därför svänga mer (Ackerman i bilden)
om du byter plats på fjäderbenen får du "Reverse Ackerman" i bilden nedan. Hjulen kommer streta mot varandra. Du får nog mkt svårt att få det genom en SFRo-besiktning I rejsing behövs ibland inte vanlig ackerman, men det beror på att man kör med (mer) sladd på hjulen än man gör på gatan _________________ Johan Lekås |
||
Jag kanske tog i lite. Men det har varit mycket konstiga frågor på senaste tiden. Men det är ju inte ditt fel. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Du kan också fundera på om/hur du kan göra en ny styrarm som skruvas på fjäderbenet istället. Det kan vara ännu smartare faktiskt. Då kan du få viss justerbarhet i Ackerman.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Japp jag har faktiskt funderat på de och köra med en uniball till styrled. man kan ju bara göra en styrarm i lite tjockare plåt kanske som sitter mellan fjäderben och spindelleds fäste? Fråga till dej Gustaf: om man ska regga som ombyggt fordon, måste alla delar man byter ut vara från samma bil? bromsok skiva ben bakaxel osv? _________________ lars thorsell |
||
Gör styrarmen för en riktig P-ände, det är bättre än uniball.
Nej, alla delar måste inte komma från samma bil, så länge det är delar som fungerar ihop. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nybörjarsvängåkaforum Framvagns geometri fråga | 1 besök senaste veckan (4881 totalt) |