| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Minimal logger gjord för RC-bil nåt att ha?
|
1584 besök totalt |
|
Minimal logger gjord för RC-bil nåt att ha?
Är det nån som har erfarenhet av sånahär loggers:
Priset är ju lockande för att testa med några sensorer. Det borde väl gå att klura ut hur man kan simulera servoinput med nån trådsensor kopplad till ratt/pedaler. Att köpa telemetrivarainten lockar ju inte ett enmasteam men de har några varianter med ganska bra räckvidd (3Km med worldwide godkännande, 22 med US FCC). Grundfrågan är ju om sensorer mm klarar av en bilmiljö som man gärna vill ha lite mer underhållsfri än RC (gärna mer körtid per skruvtimme). Kabellängderna är ju längre och elstörningarna blir väl värre. Men att ha ett helt fristående loggsystem som inte ens tar ström från batteriet har ju sina fördelar. Vikten är ju inte stor heller (allt är ju så smått att man nog skulle tappa bort det). |
||||
|
Eller kanske en sån här.
http://www.autoblog.com/2009/11/06/s Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||
|
Re:
Tanken i mitt fall var att kunna logga utan att vara beroende på ett fungerande originalelsystem (allt från Sevens med 50-talsmotor till helt nya bilar). Att det går att expandera till telemetri kan vara en fördel (en baktanke är övervakning av Roadsportbilar...). Det är ingen som testat logger i RCmiljö som har nåt att tillföra om funktionen (tex, funkar det 50, 90 eller 99% av tillfällena)? |
||||
|
Massa tillbehör o pryttlar http://www.eagletreesystems.com/Car/
Både g-kraft och GPS förutom alla tempsensorer o allt annat. Men priset drar iväg lite när man lägger till extragrej efter extragrej... _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Tjena
Jag läser sista året på maskin med inriktning flyg i Linköping, och vi använder detta systemet på våra demonstratorer. Min uppfattning hittils är att den fungerar bra och är tillförlitlig, jag har än så länge bara testat i labbmiljö men kan återkomma i veckan när vi har varit ute och flugit. Angående att logga pedallägen med trådsensorer via servoportarna kan vara klurigt eftersom signalerna som styr servorna och därmed aven loggas är en fyrkantsvåg med olika "topptider" mellan 1 och 2 ms beroende på servoutslag. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
|
Re:
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Skoj att nån pillat med dem, tror du det skulle skada om man förlänger kablaget till tex varvtalssensorn? Nån meter kablage vill man ju ha till remskivan. |
||||
|
Re:
Tror det är vanlig PWM men inte säker, är inte så insatt i det.
Att förlänga servokablar brukar iallafall inte vara något problem, så det går säker bra med varvtalsgivaren med. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
|
Analoga servosignaler är egentligen inte PWM i vanlig bemärkelse, utan det är pulser där enbart pulslängden - inte frekvensen - bär informationen. Pulslängden brukar vara storleksordning 1 till 2 ms, där 1.5 ms är mittläge, men det finns tillverkare som avviker lite där.
EDIT: Ähh, alltså, frekvensen (rent teoretiskt) inte relevant i PWM heller, så klart. Det jag menar är att bara pulsens längd beaktas - inte avståndet mellan pulserna.
observera också att det blir allt vanligare med sk digitala servon, och där är det en ny standard med helt andra signaler. Har inte kollat så noga på dessa grejorna, men det brukar alltid framgå vilket system det är. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Minimal logger gjord för RC-bil nåt att ha?
|
1584 besök totalt |
