| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kan jag ha kränghämmaren såhär??
|
1860 besök totalt |
|
kränhgämmaren är igentligen en främmre från en 945a men det borde funka lika 'såhär den ska fästat i fykantsprofilen med sånna rörfästen/plast tjofräs som bultas med två M6er. så som dem sitter orginal bak på denna azxeln så sitter dem med två bultas varav ena är på bakaxeln å sen etttlängre fram på länkarmen. men ser inte nått prblem att ha den såhöär???
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
ja asså ramverket i bak ärf långt från klart. kommer bli en hel del mer profiler som stagar upp hela baken.
den typen av plastbussniungar har jag använt förr utan bekymmer, (och vet att det är många andra som gör det med. skulle iofs kunna sätta flera stycken om det skulle behövas, men 2 borde räcka tycker jag??? fyrkantsprofilen den sitter fast i är 25x25x2.5 borde man ju inte slita sönder i första taget?? om man nu inte kör i nått eller liknande men det är ju en annan sak. men i övrigt så borde det väll inte vara nått problem att ha den sitta soom den gör??? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Det där borde funka fint! Triangulera lite och så runt infästningarna. Samt förstärk ramen lite, antar att plåtar ska på?
/Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
ja asså det kommer ju fästen för tanken bakåt, förstärkningar för panhardstaget , ett antal "fjädrar" mellan alla profilerna i 3-4mm plåt.
sen kommer 0.8mm plåt svetsas över allt likt såhär visserligen är ju inte vare sej 0.8mm plåt eller 25x25 profil speciellt stakrt, men ihopsvetsat så blir det ju relativt stabil. nu har jag fäst kränghämmaren med två bussningar, dvs en i vardera ända. kostar ju typ inget om man skulle ta å sätta en eller två till mot mitten av staget??? största nackdelen är ju att dte blir fler skruvar som ska dän när man skruvar med skiten senare , (många bäckar små) bilen byggs så simpelt som möjligt å med så få speciallösningar som möjligt, alla delar finns att köpa på lokala bildeslbutiken alt. bilskroten, öppet söndagar osv enbart för att allt ska gå att köpa å finns lagerhållet för å kunna lagas från ena dagen till nästa. därav att jag inte använder några lyxiga coilovers eller uniballs upphängingar å använder alla orginal insfästningar på bakaxel/stödämpare mm.... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
kommr hamna några till stag sen som ska hålla upp soppapumpar och batteri hyllan. sen fjädrar till profilerna som håller kränghämmaren , i det stora fyrkantiga hgålet i mitten kommer tanken sitta resten kläs in med 0.8mm plåt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Förläng Panhardstaget och montera det lågt, ca 200 mm från marken typ. Fästpunken i axeln kan du ha vid nedre länkarmsfästet, fästet i ramen placeras lika lågt.
Det är bra om staget är parallellt med marken när bilen står i rideheight. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Fästena för krängningshämmaren borde flyttas ut så långt åt sidorna som det bara går på den raka biten. Vad gör den mittre nedre länken i hjulupphängningen? Du har ju redan två stag i ytterkant på axeln.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
om de sätter Panhard-staget på rätt höjd; 'slipper du använda en bakre KH. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
panhardstaget sitter "ganska" lodrätt vid rideheight. (beytydlit bättre än vad det gör std på volvo iallafall)
en halvmeter upp va nog lite att ta i när jag tänker efter
kränghämmarna kan jag inte sätta längre ut(finns inga fästen för det ) och som jag nämnt tidigare i tråden så ska inga fästen eller liknande modifieras på axeln. dessuto är inte kränghämmaren bredare än vad den är, blir bara brytning på länkarna mellan axel/kränghämmare om jag flyttar dem längre ut. detsamma med momentstagen, det sitter lika som på bilen det kommer från orignal. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1860 besök totalt |