Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Så Colin Chapman hade fel???
<<   1, 2, 3, 4
7428 besök totalt
AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

Magnus Thomé skrev:
AxelT skrev:
...
nu när vi konstaterat att Översteninjans engelska skapat missförståndet
...

Jag håller inte med fullt ut faktiskt. En liten del av inslaget känns för mig fortfarande mer som tankefel/hjärnsläpp snarare än språkförbistring. Men jag kan hålla med om att det pga språkproblematik är svårt att vara helt säker på om det är 100% språkproblematik

Nu blev det ännu mer förvirrat...

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

R34 GT-R skrev:
Karl V skrev:
R34 GT-R skrev:

om borttagande av vikt vore det slutgiltiga svaret på hur man får en bil att gå fort så skulle ju varken GT-R eller Veyron kunna köras fort runt banor men det går ju alldeles utmärkt. Det viktiga är ju att få till en bra balans mellan alla faktorer så att det ger det önskade resultatet. Sen är det ju en fråga om personlig smak vilken typ av bil man vill köra. Blåval- eller kolibri-variant? Komfort eller strippad? Traila till banan eller kunna åka på långsemester utöver bankörning?

Men om man ska bygga en riktigt snabb bil som är avsedd för att gå på gata får man ju nånstans begränsa vad den måste klara mer annars blir det ju tokigt.

Exempel 1: Bygga en snabb bil för mantorp men den måste ha en markfrigång på 5 dm pga den dåliga vägen ut till sommarstugan.
Eller:
Snabb bil för nurnburgring men den måste ha larvband.

om man sen ska ta hänsyn till föraren blir det ju också fel, var drar man gränsen? En handikappsanpassad bil med lyft är ju mindre snabb runt en bana än en vanlig dito.
Likaså kan ju en fyra-åring vara snabbare runt en bana på sin 3-hjuling än vad fyra-åring skulle vara i en ferrari F40.

Någonstans är det ju föraren som är långsam inte bilen.

Säg att en förare A kör två bilar, en vanlig bil med antisladd och antispinn och massa komfort mot en hård lätt oförlåtande formelräser. Om A då är snabbare på en bana med den vanliga bilen så är slutsatsen INTE att den vanliga bilen är snabbare än rejsern utan att A är en kass förare.

Faktumet att A är kass och inte kan hantera rejsbilen gör inte den vanliga bilen snabb.

Jag vet inte riktigt vad du ville komma fram till men naturligtvis har du rätt i att föraren ofta är den begränsande faktorn. Troligtvis oftare än vad vi vill erkänna.

Nä så här i retroperspektiv vet jag inte riktigt vad jag fiskade efter. Jag tror det grundades i att jag uppfattade att nån sa att en tung bil kan var mer lättkörd för en amatör.
Då tyckte jag att man inte ska mäta prestanda mellan bilar med ett blåbär bakom ratten.

Men jag kan nog släppa de nu..

Så Colin Chapman hade fel???
<<   1, 2, 3, 4
7428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande