| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur litet batteri kan man ha i Racebilen?
|
20506 besök totalt |
|
Re:
Swedol har handskar för batterispänning 50A & 120A. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Jag har Julas röda som väl är. Tur att jag inte gav mig på att snåla och handla Rusta! Jag hann handla på Jula innan jag såg Rustas variant. Den gula har ju samma utseende förutom färgen, det hade lurat mig om jag hade tänkt göra ett snabbt klipp.
Tackar, perfekt! Det ligger på hemvägen! _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
|
är ett odyssey PC925 lämpligare på nått sätt än ett PC680 för en bil som körs med max en gång i veckan?
|
||||||||
|
Kör med ett PC680 sedan ett par år i bruksbilen (6-cyl). Med larm inkopplat så får bilen stå max 2 dagar innan det sugit ut krämen, men annars funkar det utan problem. Dessa batterier är ju rena startbatterier och knuffar igång det mesta utan att gnälla.
Kan tillägga att även om bilen stått några dagar och batteriet gått ned tull 11v nånting pga larmet så krävs ofta bara 5-10min laddning med liten Cetec innan det räcker för att starta. _________________ David Lindblom |
||||||||
|
Re:
Rätt enl, instruktionerna som medföljer batteriet så står det att det kan monteras upprätt eller liggande men ej upp och ner. och inte blockera popup ventilen som sitter mitt mitt uppe på batteri (under dekalen som ej får tas bort.
Mitt biltema Gelebatteri på 18 ampere har fungerat hela säsongen, både på bana och som dagisräser 5 dagar i veckan. INGA tveksamheter, tror det kostade typ 500:- Det går utmärkt att montera lite hur du vill, stående,liggande, hängande..
Re:
|
||||||||
|
Artikelnummer: 80-826
http://www.biltema.se/products/produ priset idag är 699:- antingen är jag glömsk eller så har priset gått upp. Jag gissar på det förstnämnde tyvärr
Finns även utan gele och med traditionell teknik DÅ kostar det typ 500:-
|
||||||||
|
Ser ut som att jag snarast behöver ett nytt batteri i min BMW 323i 1985 (E30) och funderar såklart på ett MC batteri (troligtvis gelé-typen). Bilen är helt rensad från allt vad elektronik heter.
Men de där polerna på MC batteri ser ut att vara fyrkantiga - jag är van vid konformade. Ska det vara så? Hur har ni löst detta?
EDIT : Vid viss eftertanke, man kanske bara skruvar fast en kabelsko med skruv och mutter? _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||||
|
Re:
Låter prima det där! Men hur har du fäst det i bilen? Vanliga batterier brukar ju ha urgröpningar som man använder för att klämma fast dem med, men den här ser inte ut att ha något sådant? |
||||||||
|
Vet inte exakt hur det ser ut i din E36:a men jag har använt originalprylar så att jag enkelt kan switcha över till vinterbatteriet, kanske du ser lite här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
|
Re:
Aha, ja det var något liknande jag hade i tankarna. Vanlig oisolerad 70mm2 kabelsko antar jag - som tec Biltema 24-545? Michael Bäck : Hur löste du det i din E30? _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||||
|
Re:
Tillverkade ett batterifäste av 2 st L-profiler i alu sen sitter det en spännrem runt. Anslutet med en 21mm2 kabel & pressade kabelskor. Batteriet heter 80-826 18Ah 6,1kg 699:-h _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
om du använder 70 mm² kabel; 'kommer kabeln att väga mer än batteriet (jag använder 25 mm²). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Är det bara jag eller känns inte blybatterier som fruktansvärt gammal teknik
fick lite dumma idéer om Litium batterier och började googla men hittade inte direkt det jag sökte tänkte att litium-ion t.ex innehåller ju väldigt mycket Ah per kilo varför inte sätta ihop ett par och använda som bilbatteri? t.ex http://www.celltech.se/produkter/upl vad är anledningen varför man än idag använder blybatterier i bilar? är det pga startströmmen eller? _________________ AIexander StenvaII |
||||||||
|
Här har de lätta (och dyra) Lithium-batterier för bilar: http://www.voltphreaks.com/products_
Det lättaste väger 1,25 kg! _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur litet batteri kan man ha i Racebilen?
|
20506 besök totalt |