| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Mazda RX7 cab som banbil?
|
1, 2 >> 3913 besök totalt |
|
Någon som har erfarenhet av dessa, dvs. generation FC. Vill minnas att det var någon här på forumet som körde Porsche 944cab på bana, sen så verkar Miator kunna gå ganska snabbt även när det svänger, så helt hopplöst borde det väl inte vara med en RX7'a? |
||||||
|
Re:
Utbudet av RX7 FC turbo coupe till vettiga pengar är betydligt mindre, dessutom känns chansen för att hitta ett rostfritt välskött ex. större om man väljer glassätarbilen
|
||||||
|
Re: Mazda RX7 cab som banbil?
Det skiljer väldigt mycket mellan hur FC:n och Miatan är konstruerade, Miatan är mer lik FD:n. Men FC coupé funkar ju bra så jag tror inte heller att caben är hopplös. Den delar ju coupéns gynsamma motorplacering och borde ha ännu lägre tyngdpunkt. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
|
Re:
Hade varit intressant om jag inte föddes med tummen mitt i hand
men tackar för erbjudandet
|
||||||
|
Re:
Det mesta går att operera
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Re:
Det sägs juh det, men jag tror inte riktigt du förstår magnituden av mitt mek-handikapp
|
||||||
|
Re:
Kikad precis på transportstyrelsen på en importerad cab, tjäntevikt över 1500kg!!! Stämmer det verkligen, isf är juh en BMW 325 E36 lättare
|
||||||
|
Låter ganska spot on. Vanliga gen2 coupe ligger väl runt 1300-1350 väl. Lägg till 150 KG för att styva upp bilen o presto. Men jämför med en 325 cab får du se
Är väl samma tillägg där ca 150 KG brukar vara standard o lägga på när det gäller en cab.
_________________ Robert Pettersson |
||||||
|
Re:
Då vart inte det inte intressant med någon RX7 cab isf, kommer nog en ny dum tråd från mig snart
|
||||||
|
Tack för du ställde denna fråga här.
Var med inne på rx-7 cab av samma annledningar men trode aldrig att vikten var så hög. Så tack man slapp göra ett misstag
Eller fundera för länge på att göra ett
_________________ Christian Neider Audi a3 sedan Limousine 2.0. Tdi-14 |
||||||
|
Vet inte hur det är med cab:en men när det gäller coupén så verkar vikterna variera en del. Det finns bevisligen bilar som är betydligt lättare än uppgiven vikt. Gissningsvis beroende på utrustningsnivå. Dock certades nog alla varianter med samma (höga) vikt i pappren.
Sen är ju cabben garanterat ganska tung även i sina mest lågspecade utföranden så den är nog mer lämpad för posering vid glasskiosken. Antar att du är ute efter en turbo? För de sugmotoriserade coupébilarna tycker jag inte brukar vara dyra.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Här är en billig sugis:
http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?thread_id=2673 Jag citerar mig själv från en tidigare tråd:
_________________ Tobias Levinsson - olsfors (Borås) Mazda Rx-7 FD || |
||||||
|
Sugis är tyvärr inte intressant, har tröttnat rejält på att åka undermotoriserat och vill prova bana med lite mer effekt, jag hann dessvärre aldrig ta ut Subban jag hade i Japan på bana, men blodad tand fick man av att harva runt i den bilen på allmänna vägar!
|
||||||
|
Re:
Vill hålla mig så långt under 50k som bara möjligt, något större projekt lär det inte bli utan tanken är att köpa så färdigt som möjligt, fast just nu är det enbart i spekulationsstadiet, sitter och övervägar huruvida jag ska lägga pengar på en rolig mc eller ej också
|
||||||
|
Re:
Du kan ju porta (eller låta någon annan göra det kanske). Då blir den inte undermotoriserad
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Re:
Berätta mer! Sugmotortrim är vad jag förstått väldigt dyrt sett till effekt per krona investerat, är fallet annorlunda med wankel-motorer? |
||||||
|
Re:
Inget är billigt... Men på wankel så får du iaf mer hästkrafter per krona än en vanlig otto motor om man säger så. Men att öppna motorn och få den portad så räkna med iaf 15.000-25.000kr, för när man väl öppnar och ska ha den som ban bil vill man nog byta till lite värre saker. Sen en ökning på ca 40-80hk, beroende på vilken portning du använder dig av. Dock är byte av avgas ett måste och det är det som ger mest på en wankel. Så där blir det lite pengar. På min wankel så ända gången jag märkt av att den var lite undermoteriserad var på långa rakan på mantorp när alla skyliners kom svisande förbi. Annars när det var kurvigt så hängde man på ganska bra... Det var med min gamla motor som var mildportad, nu har jag värre och har tyvärr inte hunnit testat motorn än... _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 3913 besök totalt |