| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Regler etanolkonvertering?
|
2699 besök totalt |
|
Det ska vara godkänt att registrera en "egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning". Då ska bla följande gälla enl. SBP: "Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för nyare fordon (93 och senare) kontrolleras bland annat - intyg för bränsleslang - intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts - intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)" Vad innebär detta avgastest? Jag har pratat med en tekniker på SBP som inte gjorde mig klokare. Någonstan har jag också för mig att det är tillåtet att byta spridare, bränsletrycksreg. Och ecu (ombyggt fordon-tråden), i vilken mån stämmer det? _________________ Adam Kaijser |
|
Jag mailade och frågade för ett år sedan och fick detta svar:
Hej Magnus !!! Numera är det tillåtet att konvertera en bil före 1993 årsmodell till att köras på etanol. Naturligtvis måste bilen genomgå en ny registreringsbesiktning hos bilprovningen, för att etanol ska anges som alternativt drivmedel. Därmot måste man kunna påvisa för bilprovningen att bilen att bilen uppfyller kraven på att bränsletank och bränsleledningar klarar av etanol som bränsle. Så här står det i Vägverkets Författningssamling VVFS 2003:22 18 § Personbil eller lätt lastbil som ändrats till drift med etanolbränsle ska ha en konverteringssats som är typgodkänd enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:29) om nationellt typgodkännande av system, komponent och separat teknisk enhet, eller ha en konverteringssats som uppfyller kraven i 19? 24 §§. 19 § Personbil som är av 1993 års modell eller senare och lätt lastbil som är av 1994 års modell eller senare ska uppfylla kraven på avgasutsläpp vid typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG. Bränsleflexibel etanolbil ska provas med bensin (referensbränsle med specifikation enligt bilaga 9 till direktiv 70/220/EEG) och etanol (referensbränsle med specifikation enligt 23 §). Enbränsle etanolbil ska provas enbart med etanol (referensbränsle med specifikation enligt 23 §). Den kravnivå enligt direktiv 70/220/EEG eller enligt andra bestämmelser som bilen ursprungligen godkändes mot, får inte överskridas. Övergång från det ena referensbränslet till det andra referensbränslet ska göras utan manuell justering av bränsleparametrar. Andra personbilar och lätta lastbilar ska uppfylla krav på utsläpp vid tomgång enligt bilaga 3 till förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening. 20 § Bränsleflexibel etanolbil ska kunna köras på valfri blandning av etanolbränsle och bensin. Ingen manuell justering av bränsleparametrar ska behövas vid övergång mellan bränsleblandning. 21 § Konverteringssats får inte påverka OBD systemets diagnosfunktion om bilen är utrustad med sådant. 22 § Konverteringssats får inte ändra bilens högsta motoreffekt med mer än 5 %. 23 § Sensorsignaler får inte manipuleras utanför styrdatorn. 24 § Enbränsle etanolbil ska märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas med E85 och inte behöva manuell justering av bränsleparametrar. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hej! Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket. Beskrivning: Hej Jag har en fråga om etanolkonvertering. I samband med regeringsbeslutet så läste jag någonstans, tror det var på VV.se att om bilen var äldre än 92 så kunde man konvertera med ett "icke certifierat kit", alltså som jag förstod det en "hemma konvertering". Finns det någon mer info om detta om vilka krav en sådan konvertering måste uppfylla? Med vänlig häsning Magnus Wennerberg om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt. Med vänlig hälsning Lars Rask Vägverket 78187 Borlänge Röda vägen 1 www.vv.se 0771-119 119 _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
|
Har du provat att ringa?
Contact: AVL MTC Motortestcenter AB Armaturvägen 1 P.o. Box 223 SE 136 23 Haninge Phone: +46 8 500 656 00 Fax: +46 8 500 283 28 eMail: info@avlmtc.com AVL MTC & SPEAB Sweden Rickard Göransson Phone: +46 8 500 656 32 eMail: rickard.goransson@avl.com SFRos kontakter med Bilprovningen etc. indikerar att den här typen av emissionstest fort blir ordentligt kostsamma. Man har pratat om att det är kostnader i storleksordningen några tiotusen kronor att bara rigga testerna och att man kan räkna med att provningen kostar 100 000 kr eller mer innan man klarat proven. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Tack Gustaf,
Jag försökte få tag på MTC genom deras växel, men no go. Jag behöver ingen bekräftelse på exakt vad det kostar, är det i den skalan så är det ju fullständigt ointressant. Utom som kraftigt indicium på att det är en de-facto-förbud mot etanolkonvertering på nyare bilar förutom Volvo o Saab eller vilka som nu får certifierade konverteringssatser. _________________ Adam Kaijser |
|
Den öppning som finns är ju om bilen ändå byggs om så mycket att den kan räknas som ombyggt fordon. Då blir det mycket enklare...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2699 besök totalt |