Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diskussionen om i vilket forum en bil till salu ska.. #2
1, 2, 3, 4   >>
7698 besök totalt
babek
Sthlm.
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Magnus Thomé skrev:
Nu är vi i nya tråden

Blev lite meckigt med två pga att jag splittade o sen kom fler inlägg, jag var lite för långsam

haha detta blir ju helt förvirrande... jag tänkte vi kunde fortsätta i gamla tråden.

Magnus Thomé skrev:
Lite envisa märker jag

Vi tänker lite olika helt klart, olika infallsvinkel bara tror jag. Jag ser det till 100% från banåka/slalomperspektiv, vi är ju på Rejsa, så konstigt vore det annars! En Miata står högre i kurs än en AMG Black liksom. Allt som jag gör på Rejsa utgår ifrån skoj-att-svänga-synsättet.

BRUZZE skrev:
...
står även att den har både andra bromsar,väghållnings grejer å bussningar som du påpekar för att klassas som "banåkarbil" .
...

Jag läser annonsen lite annorlunda än dig faktiskt, jag hittar inget "gjort" på bilen som du gör. Jag ska förklara hur jag menar:

1
Powerflex i bakvagn och inget bytt fram. Bra för att få mindre rörelser där bak och därmed bättre fäste för de 700 pållarna. Inte primärt att svänga.

2
Nya stötdämpare utan att nämna vad det är (KV, PSS9/10, gula koni osv) och om det är coiloverben osv. Ställbar hårdhet? Eller originaldämpare? Verkar som det inte är något banpreppat där heller, inte utan att vi får mer info iaf.

3
Hjulinställning gjord. Samma sak där, ingen info om det är originalvinklar, inget om camberplattor, original är ju den extremt viktiga cambern fram inte ställbar på M3 E36. Utan ökad camber fram så är bilen verkligen inte banpreppad över huvud taget.

babek skrev:
...
Tanken har inte slagit dej att det i de flesta fall är väldigt enkelt att vrida på en spak och ställa ner laddtrycket och därmed effekten till cirkus 400hk??
Bara för att man bänkat till en maxeffekt på 700hk så betyder inte det att man måste kötta på 700hk på bana.. Det vore ju rent absurt!
...

Med greenstuffbelägg så den farlig på bana även med bara 321 originalkusar. Så nerställt laddtryck hjälper inte för det. Inte banpreppad.

PS: 500-600hk i en välavstämd ban-M3 ser jag inte som några problem alls, tvärtom Loaded med 100-200 pållar mer skulle fortfarande sitta som en smäck på banåka! Lite onödigt mycket i slalom dock ;-)
Jag splittar ut detta snart till en egen tråd. Så du får lite lugnare i din säljestråd Ted. Sorry

Envis? kanske lite.. Måste bara förklara anledningen till att jag reagerade från början.. Det var att jag sett så mycket andra märkliga bilar under "banåkar säljdelen" under min tid här som är långt ifrån moddade för optimalt banframförande så som du beskriver det här ovanför.. därför det kändes lite särbehandlat tror jag. Undrar om det stått att han haft ett KW3- coiloverkitt på bilen och sagt att han kört mycket bana med den, hade den då fått legat kvar i den forumdelen? bara några tankar..

ähh skitsamma, nu är det läggdags, hoppas du är med på hur jag såg det iaf? no hard feelings..

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

babek skrev:

Måste bara förklara anledningen till att jag reagerade från början.. Det var att jag sett så mycket andra märkliga bilar under "banåkar säljdelen" under min tid här som är långt ifrån moddade för optimalt banframförande så som du beskriver det här ovanför.. Undrar om det stått att han haft ett KW3- coiloverkitt på bilen och sagt att han kört mycket bana med den, hade den då fått legat kvar i den forumdelen? bara några tankar..

+ andra bromsbelägg (inte greenstuff som inte funkar ÖHT på bana med en M3) = då ja absolut!!

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
babek skrev:

Måste bara förklara anledningen till att jag reagerade från början.. Det var att jag sett så mycket andra märkliga bilar under "banåkar säljdelen" under min tid här som är långt ifrån moddade för optimalt banframförande så som du beskriver det här ovanför.. Undrar om det stått att han haft ett KW3- coiloverkitt på bilen och sagt att han kört mycket bana med den, hade den då fått legat kvar i den forumdelen? bara några tankar..

+ andra bromsbelägg (inte greenstuff som inte funkar ÖHT på bana med en M3) = då ja absolut!!

Ur banåka perspektiv är Green stuff snarare en nedgradering från orginal.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lite förtydligande-edit av mig i inläggen ovan om greenstuff

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Nu är vi i nya tråden

Blev lite meckigt med två pga att jag splittade o sen kom fler inlägg, jag var lite för långsam

Sverige
Här sen Aug 2003

om vi återknyter till annonsen som är anledningen till denna tråd kan vi vända på det hela lite

med en insats på 20000-40000:- på bilen det gäller har man en riktigt snabb banåkarbil

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Den här är ett klart gränsfall också https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59131 Annonsen visar att den byggts med en hel del fokus på strippen och man hittar absolut inget specat på vad som gjorts i banpreppaväg. Men det står en sak, om än väl tunt så ändå nånting: "Bilen är byggd för att klara bankörning, drifting eller strippen om man så känner för det." och på autopowersidan står det om Movitbromsar, FK Automotive ställbart chassie och lite stag o bussningar. Så låt gå att den ligger kvar i "Köp & Sälj Racebilar och preppade banåkabilar"

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Michael Bäck skrev:
om vi återknyter till annonsen som är anledningen till denna tråd kan vi vända på det hela lite

med en insats på 20000-40000:- på bilen det gäller har man en riktigt snabb banåkarbil

Jag säger bara ooooooooh Yeah! thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

och för att försöka vara extra tydlig och förklara lite till så är här en tråd som platsar superklockrent som banpreppad bil i "Köp & Sälj Racebilar och preppade banåkabilar"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58825

- Info om vad som är gjort med chassie visar på ordentligt med tanke och omsorg för just banåka

- Sittastillstol, moccaratt (jepp, bra svängauppgradering), bur, bälte och R888 som däck.

Alla rätt liksom i banpreppa-gatbils-boken thumbs up

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Det känns som att detta mer handlar om en kulturkrock än om rätt bil hamnat i rätt forumdel.

Personligen tycker jag att det känns som att Rejsa förlorar sin själ mer och mer
ju större denna kulturkrock växer sig. Det finns redan tillräckligt med "allmänna" bilforum
så låt Rejsa förbli ett sväng-forum. Man måste inte ha med allt i alla forum.

Mina två

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Maxx skrev:
Det känns som att detta mer handlar om en kulturkrock än om rätt bil hamnat i rätt forumdel.

Personligen tycker jag att det känns som att Rejsa förlorar sin själ mer och mer
ju större denna kulturkrock växer sig. Det finns redan tillräckligt med "allmänna" bilforum

Mina två

Självklart är det kulturkrock, det är verkligen inte första gången och no way sista gången jag och andra får förklara att Rejsa handlar om att det är skoj med banåka. Det måste tyvärr kontinuerligt påminnas om. Och att raktframåka/bilstereobygge/bruksbilar/knyppling är också skoj men det får man snacka om på andra ställen. Bara för några veckor sen blev en nytillkommen besökare totalskitsur för att hans tråd om hans koppling i hans traktorpullingbygge inte fick ligga kvar i skruva banåkabilforumet Så är det.

Rejsa kommer absolut förbli ett sväng-forum. INGEN tvekan om det.

Men man får på ett vänligt sätt lotsa rätt nytillkomna som inte fattat det till 100%. Tillströmningen av ny-reggade medlemmar har varit otroligt konstant i flera år. Så det är arbete för moderatorerna och alla här att inte argt peka med pekpinnar utan med vänligt bemötande så långt det över huvud taget går snällt lotsa iväg åt rätt håll om det råkat hamna snett.

08
Här sen Apr 2005

Tack Magnus för att Du orkar med oss. Detta är ett av de mer välmodererade webforumen enligt undertecknad.

thumbs up

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Maxx skrev:

Mina två

Japp så är det och tyvärr verkar det inte finnas något intresse att ändra på det.... thumbs down
Synd bara på det som en gång var ett väldigt bra och kompetent forum....

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Men man får på ett vänligt sätt lotsa rätt nytillkomna som inte fattat det till 100%. Tillströmningen av ny-reggade medlemmar har varit otroligt konstant i flera år. Så det är arbete för moderatorerna och alla här att inte argt peka med pekpinnar utan med vänligt bemötande så långt det över huvud taget går snällt lotsa iväg åt rätt håll om det råkat hamna snett.

Personer som inte fattat detta till 100% bör bli tillrättavisade på ett vänligt sätt hur saker å ting funkar här...det handlar inte om arga pekpinnar utan istället att förklara vad rejsa går ut på...dessvärre har detta nog inte skötts på rätt sätt vilket innebär att kvalitén försämras kraftigt här allt eftersom...

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Mats Th skrev:
Maxx skrev:

Mina två

Japp så är det och tyvärr verkar det inte finnas något intresse att ändra på det.... thumbs down
Ähem, Mats och mig själv.

Hur hardcore banåkaporriga är t ex du och jag numera? Du åker ner till ringen, rinse, repeat. Jag gör mitt bästa för att ignorera komponentansamligen i mitt garage.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Pär Hansson skrev:
Mats Th skrev:
Maxx skrev:

Mina två

Ähem, Mats och mig själv.

Hur hardcore banåkaporriga är t ex du och jag numera? Du åker ner till ringen, rinse, repeat. Jag gör mitt bästa för att ignorera komponentansamligen i mitt garage.

Det som jag inte gillar är folk som inte har någon som helst erfarenhet som uttalar sig på ett sätt som att de vet saker...att de i vissa fall dessutom saknar körkort säger tyvärr det mesta................ thumbs down

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag ser det som det finns två viktiga saker:

1 - Att rejsa handlar om svängaåka, det är absolut inget allmänt bilforum!

2 - Att rejsa är till för alla svängintresserade, från totala noviser till grymt erfarna.

En av grundtankarna med Rejsa är just att få totalnoviser nyfikna på att prova det här och fastna i träsket

När det gäller punkt ett så är det ett kontinuerligt arbete att mota bort allt från bruksholksfrågor till traktorpullingfrågor. Så har det alltid varit och kommer så förbli, det är bara att kämpa på kontinuerligt. Det betyder att det alltid dyker upp saker som inte platsar som sen tas om hand genom att det antingen plockas bort eller ligger kvar men bemöts med "lotsning" för att hamna inom Rejsas ramar.

När det gäller punkt två. Ja hur bemöter man bäst nybörjare, som kanske klampar in lite okunniga, så att de både känner sig välkomna och dessutom lär sig och utvecklas på ett sätt så att de verkligen känner att det här är kul?

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
När det gäller punkt två. Ja hur bemöter man bäst nybörjare, som kanske klampar in lite okunniga, så att de både känner sig välkomna och dessutom lär sig och utvecklas på ett sätt så att de verkligen känner att det här är kul?

Med lite tuff kärlek?

Edit: Nu tänkte jag iofs inte på nyfikna men okunniga som klampar in, utan mer de som klampar in och tror att Rejsa är ungefär som Zatzy.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Maxx skrev:
Magnus Thomé skrev:

Med lite tuff kärlek?

Ja kör man bara med så lär man ju inte lura in några noviser i träsket

stockholm
Här sen Apr 2006

bara för att nämna några så har vi här vad ni klassar som race och banåkar bilar. tror inte att dom bararhar slinkt igenom då "ni" är ganska snabba på att hitta trådar där nån " uppat" sin annons nån timma tidigt så hur kommer det sig att alla dessa går igenom?

bättre koll kanske som moderater el tydligare regler el mindre särbehnadlingar så slipper det bli disskusioner om dessa principer.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60484
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50947

over and out

rs6
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

BRUZZE skrev:
bara för att nämna några så har vi här vad ni klassar som race och banåkar bilar. tror inte att dom bararhar slinkt igenom då "ni" är ganska snabba på att hitta trådar där nån " uppat" sin annons nån timma tidigt så hur kommer det sig att alla dessa går igenom?

bättre koll kanske som moderater el tydligare regler el mindre särbehnadlingar så slipper det bli disskusioner om dessa principer.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50947

over and out

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60484 - Skall inte ligga där. Flyttad.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60484 - eeeeehhhhhh.... är länk till exakt samma annons ju....

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50947 - Annons från okt 2008, ska väl egentligen inte ligga där men... allvarligt talat, en över ett år gammal annons, är du inte lite petig nu, så skoj är det inte att moderera o flytta o fixa så att jag ska sätta mig o gräva igenom alla annonser till över ett år bak i tiden.

1, 2, 3, 4   >>
7698 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande