Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9382 besök totalt |
Starkaste vxl-lådan från Volvo, vilken är det?
Fantiserar om att turbokonvertera en 240 med en Saab 2.3-liters turbomotor och Trionic styrsystem, och, hur är det med lådorna hållbarhet? Håller Volvolådorna? Vad finns på detta område, 4-pet, 5-pet eller både och? Vilken Volvomodell har de bästa lådorna, samt passar de utan allt för mycket besvär i en 240-kaross? Sen är det bara att åka på TPC-träffarna och ha kul ![]() |
||||
De är väl vad man brukar benämna som skottsäkra?
Eller som Tonef sade vid något Motorjournalen-arrat rattlåsrace mellan en 9000 och en 850 med oerhörda motorer - det konstiga är inte att saablådan pajar - det konstiga är att volvolådan håller... _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Volvo hade väl en Getraglåda i nån modell, hette den inte M51?
Men om du ändå ska byta motorn så kan du ju lika gärna ta en annan låda typ Getrag 265 från en BMW 535. Förmodligen billigare och enklare att hitta. Edit: Håller det för Kihlander med 875hk/1260nm ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Volvos starkaste är M90 men den har inte lös sprängkåpa så det kan kan bli klurigare att få ihop.
Jag skulle precis som Micke säger ha kört med Getrag 265 eller 262CR(tätstegad med 1:1 på 5an, dogleg). Lådorna har lös språngkåpa samt att det passar med volvons hardyskiva och kardan. |
||||
Jo, men: 850 = framhjulsdriven 240 = bakhjulsdriven Saab motor + Volvo låda kan nog bli bökigt skulle jag gissa. Vanligtvis använder man ju låda från Opel omega om man ska sätta Saab motorerna i en bakhjulsdriven bil. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Inte bökigare än att man kan konstruera en adapterplatta mellan motor och låda.
Vi har ju t ex en Porsche med Saabmotor, samt en Sierra i Avesta med Saab-motor och BMW-låda. Så det oroar jag mig inte för. Hållbarheten däremot. Hur är hållbarheten på omega-lådorna? Dessutom, hjälp en okunnig, sprängkåpan?! Lös, fast, red ut begreppen åt mig är ni snälla. ![]() Ps, har frågat på TPC, men fick inga vettiga svar. |
||||
Jepp, som V70-åkare är jag smärtsamt medveten om när Volvo förråde den rena läran och sålde sig. Det jag gjorde var att med en stor portion lekmannagissning spekulera i om inte volvos lådor är ganska tåliga? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
lös sprängkåpa innebär att man kan skruva bort kåpan från vxll och byta till en bmw t.ex. en fast är då helt integrerad med vxllådshuset iom att det är en gjutning. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
För en inte alltför stor penning kan du köpa en M45 med tex Sellholm dog-box drevsats...den tål nästan barnsligt mycket stryk. Dessutom är det en vansinnigt trevlig låda med bra utväxling (hög etta och 1:1 på fyran) och lättväxlad in absurdum.
![]() En "ganska" hög ljudnivå dock, men rakskuret låter ju race ![]() Skulle du få en ohejdbar lust att spendera lite mer pengar så går den ganska lätt att konvertera till sekvens-växling... _________________ Karl Brag |
||||
Skulle inte säga att M45 lådorna tål så värst mycket stryk, när man har strax över 400Nm så tycker jag att lådorna går åt till höger och vänster. (vi hade två lådor till rallycrossbilen och den ena gick sönder 5 gånger och den andra 3 gånger förra säsongen, oftast var det treans drev som smulades sönder men även huset sprack några gånger) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Nääe, och det har ju vilken dussinvolvo som helst... ![]() Du tror inte att kombinationen vrålstark motor, varma snorgummislicks och helvild rallycrosstok med vrålspinn från grus till asfalt har något med det hela att göra? ![]() Våra lådor håller hur bra som helst...men så har vi väl inte några sådana momentkurvor heller, inga snorgummislicks med hoppaavkopplingenstart heller... _________________ Karl Brag |
||||
Iof inget större problem att plocka ut över 400Nm ur en Saabmotor. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Är det inte så att den vxllåda som sitter i 850 är en mitsubishikonstruktion? Detta har jag läst på flera ställen, vore ju inte så konstigt, det finns ju andra släktskap mellan de märkena. poh99< varför frågar du inte dendär herren från Avesta du nämnde? En BMW-låda är väl nog det vettiga valet, det finns ju en hel del E28-535or som landat på skroten med diverse krockskador, de lådorna kan ju inte vara särskilt dyra. _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Re: Starkaste vxl-lådan från Volvo, vilken är det?
Jag har varit i kontakt med några volvo turbo nissar ang lådor mm. Och har en viss erfarenhet med getrag. om du hittar en 265 låda med lös sprängkåpa...så köp den. Den bör lätt palla med en saab turbo maskin. En 262cr låda knäcks av virdet från en std bmw m30 maskin i längden. Håller att åka 402meter med ett tag men lagerna i lådan tål inte vridet i längden...man bör byta lagerna till grövre doningar. 260 från nyare bmw har ej lös sprängkåpa och därmed får du para ihop sprängkåpan med något från en saab eller köra med platta. M5 lådan (getrag 280) klara jobbet...men har ej lös sprängkåpa Hittar du en getrag 290 (alpina b10-biturbo) slå direkt till och trimma du bara på ;-) Nästa steg blir en lastbils låda.. Den starkaste volvo lådan är m90...och bör klara jobbet ok? Annars har supra lådorna börjat annvändas av en del folk.. Lite rörigt? ![]() ![]() http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh11 _________________ Pelle Persson |
||||
Tjena , enligt mina källor (Opel tyskland) så skall diesel lådan hålla ( och då menar jag hela bilens livslängden) för 330 Diesel Nm ( Diesel är elakare än bensin ) utan problem , så lägg på ca 15-20 % på det så kanske det är en halv bra gissning för långtids hållbarhet. Skall själv trycka 400 Aero Nm genom den klenaste (2.0 230 Nm) lådan ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Re: Starkaste vxl-lådan från Volvo, vilken är det?
Även M90-lådorna har sina begränsningar, främst är det synkringarna som ger upp. Körde sådan på vår gamla långloppsbil men den fick bytas ut mot mer tåliga saker. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
Aha.
BMW:s 265-låda är rekommendationen alltså? Det finns alltså ingen speciell anledning att välja Volvo framför denna låda? omega-lådan lockar väl just för att den ska/lär passa rakt av, men om den inte håller är det knappast någon vits med den. |
||||
Re: Starkaste vxl-lådan från Volvo, vilken är det?
Jag är som sagt inte hemma på volvos lådor...men dödar inte alla långlopper synkringarna ;-) _________________ Pelle Persson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9382 besök totalt |