| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Stötdämpartips
|
1795 besök totalt |
|
Stötdämpartips
Hej! Tacksam för tips på bra väghållningskit, dvs dämpare och fjädrar, som kan passa för en familjebil som kommer besöka bana kanske 5 gånger på ett år. Dvs en bra kompromiss. Bilen ifråga är en Ford Mondeo 3.0 och jag vet att jag är lite speciell som vill köra bana med den, men den går bättre än man tror. Nästa steg skulle vara att testa den med r-däck. Har fått förslag på justerbara Koni med H/R fjädrar. Verkar vara bra grejer. Pris ca 10.000 kr. Sen finns det ju coiloverkit från ca 6.000 kr men jag inbillar mig att det kan vara ojämn kvalitet på de paketen och att bilen kan bli olidlig på gatan. Alternativet skulle vara att köpa en busbil för runt 30.000-40.000 kr som redan är modifierad, men det skulle ändå vara kul att se vad som går att göra med Mondeo kombin. Redan i 100 % standardskick så har jag kört snabbare än vissa mer bananpassade bilar som Porsche 924, Golf Gti, Mazda Miata med rensad inredning och r-däck. Vad tror ni? _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Kombi är alltid fränt på bana men lågpriscoilovers är väl kanske inte det första du ska satsa på. Däck och bromsar (det borde finnas bra belägg till din bil) samt en urplockning/lättning inför varje banseans, det brukar samlas en del skräp i en kombi, är nog en bättre startpunkt.
om du rastade en lättad Miata med r-däck så berodde det nog mer på föraren än på materialet skulle jag tro (det gäller båda ekipagen). _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Mmm. Banan var nog en bana som krävde mycket motor, Miatorna kom till korta. Originalbromsarna har faktiskt funkat riktigt bra. Har hört Imprezor, Evosar och Cliosar som klagat och bytt belägg under träffarna, men mina originalbromsar har funkat bra. Har iofs bara kört på Sviestad och Barkarby flygfält.
Men ska jag köra vidare med originaldämpare? Nivåreglering kanske är bra på bana? Kommer bilen "gå av" om jag sätter på r-däck? _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Eftersom jag kör Mondeo till vardags så tycker jag inte du ska byta dämpare/fjädrar innan du upplever problem som du härrör dit. Trots 16kmil är min Mondeo fortfarande rätt fast i hullet när den provoceras. Dvs testa först med R-däck (bilen går knappast av) och du tycker att det behövs.
Ska du byta tycker jag Koni-dämpare låter bra, men du behöver kanske få nån spec på fjädrarna i kittet så du vet vad det blir av det. Bromsmässigt har du ju 300 mm skivor och även om Mondeon är en rätt tung bil klarar du dig säkert ett tag med bättre kylning och bättre belägg. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Fråga från en novis: Behöver inte R-däck egentligen mer aggressiva hjulvinklar än gatdäck? Kan det bli ett problem med att sätta r-däck på en familjebil då och då? _________________ Axel Tanner |
||||
På tunga bilar med för lite camber (original "gatmässig" camber) så kan vissa r-däcksmodeller ha svårt att klara vikten/krafterna utan att stommen sviktar/viker sig. Men däcket klarar belastningen okej med mer camber för då får det bättre arbetsförutsättningar. Med däck med riktigt riktigt bra stommar så brukar man klara sig undan med "gatcamber" utan att man dödar däcket onödigt fort. Men man måste självklart ha koll på att inte överhetta däcket och ha koll på däckstrycket. Som alltid. Med Yokohama 048 och Bridgestone RE540S så kan man köra med Mondeon med originalvinklar IMHo. Sen kostar det inte mycket och är en bra kontroll att åka o få hjulvinklarna kollade och då kan man ju be att få lite mer camber (och kanske se över toe osså) _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Men är det inte mycket extra slitage på sina gatdäck om man ökar toe/camber? _________________ Axel Tanner |
||||
|
Mycket toe ger slitage. Mycket camber inte så mycket alls. Dvs som jag har på "allroundbilen" fram, -3,4 camber typ men relativt nära noll toe ger inget snedslitage ÖHT på gatan.
(Inte noll toe exakt då kan tydligen bilen bli lite hattig har jag lärt mig). EDIT: med framhjulsdrift kan det ju bli annorlunda slitageeffekter kanske.... Någon som vet bättre? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Det stämmer bra på FWD också, möjligen skall man vara försiktig med mycket camber i kombination med extrema lågprofilsdäck om man har kraftig motor. Jag misstänker (då jag själv kör med den konfigurationen) att det kan bidra till instabilitet under acceleration. Mondeon har väl dock säkerligen bättre hjulupphängningar än Kadetten vilket mildrar problemen. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
Jag tänkte lite på: FWD + mycket camber fram + bra pulver =? sneslitage
För med RWD så snesliter man inte framdäcken när man gasar och det är ju vanligt att man har mindre camber bak så det brukar inte bli sneslitet där heller. Om man inte har värsta STCC-vinklarna förstås....
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Mja, jag gissar, för nu är jag ute på lite tunn is, att det beror rätt mycket på hur hjulupphängningarna är konstruerade och hur bärarmsvinklar mm ser ut också. Liksom om man har diffbroms etc. Typexempel: FWD, McPersonben, korta fjädrar, kvarnkurvan på Kinnekulle, ingen diffbroms, stark motor, tung gasfot... Då har man snart inget gummi alls kvar på insidan av höger fram. Rent generellt så sliter jag ca 4 -5 ggr mer på framhjulen än bakhjulen. Tur att det är samma dimension så det går att skifta, annars hade jag väl haft 10 år gamla bakhjul vid det här laget.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Stötdämpartips
|
1795 besök totalt |