| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Varvtider S40- JTCC
|
3362 besök totalt |
|
Re: Varvtider S40- JTCC
om du kollar resultat-arkivet på www.slc.se så finns alla tider från när vi arrangerade JSM för S40 |
||||
|
Re: Varvtider S40- JTCC
På Mantorp åkte dom bästa på 1.36 typ(Lestrup). Hade tider från fler banor som Granström åkte med våran S40, men dom e borta nu. Runt 1.38 kan man åka utan problem. Robban _________________ Robert Livendahl |
||||
|
Re: Varvtider S40- JTCC
Vem körde senast en S40 JTCC i standardskick på 1.38? _________________ Anders Hansson |
||||
|
Hittade en annons på en gammal s40 jtcc bil som gått i msls klass 5 -07/-08 och dom hade kört som bäst 1:40.3 på mantorp och 1:12.6 på sviesta.
Påverkar nog lite när man vill att grejerna ska hålla i 8 timmar med kan jag tänka mig .
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
|
Re: Varvtider S40- JTCC
S40 i JTCCtrim har "förbättringspotential", inte minst chassimässigt. Klass5 är TW200 max 225 brett, 205 Rdäck (som fungerar) bör vara snabbare (men kanske inte över 6 timmar). Men mäter man prestandan i varvtid så får man stå ut med sprinttider. |
||||
|
Tack!
Vi körde vår S40 runt Kinnekulle på 1.04.lågt med riktiga däck. odramatiskt, tuffade runt i 6 timmar och allt bara funkade. Det är den enda jämförbara tiden vi har, Gelleråsen har vi bara kört på gatdäck, Vår bil är standard men krängarna ska uppgraderas och lite mer glasfiber. Fördelen med en S40 är att man inte behöver bygga bort sig i garaget :-) Volvo har satt ribban, det kostar för mycket att göra S40n konkurrenskraftig och då försvinner dessutom möjligheten att tävla i SSK. Ni som också har såna häringa S40s, vad ska ni tävla i? Mvh Anders |
||||
|
Vår bil står tyvärr i garaget i år...
Men vi har satsat det mesta krutet på chassit och lättning, se denna tråd ang chassi: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php original S40 Challengechassi (Öhlins) är inte optimalt på flera sätt, framför allt för mjukt. Vi kör Bilstein med betydligt hårdare fjädrar och rejäl kränghämmare bak, har fått bilen väldigt välbalanserad. Saknar dock fortfarande diffbroms... Vet inte om dessa är våra snabbaste tider men ändå: Kinnekulle: 1.03.7 Knutstorp: 1.13.3 Falkenberg: 55.3 Sturup: 1.13.6 Anderstorp: Strax under 2.00 Tiderna satta med Toyo 205-15 eller Kumho 205-16. och ja, det skiljer i varvtid om man ska köra 15 varv eller 6 timmar.
Vi får naturligtvis modifiera bilen betydligt mer men ska samtidigt klara av att köra med betydligt mer bränsle i bilen och få däcken att hålla i 6 timmar. Kan mao inte köra 4 bars tryck i bakdäcken...
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Varvtider S40- JTCC
|
3362 besök totalt |
