| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Transport av bil i karossvagga?
|
6264 besök totalt |
|
Hej, Skall byta garage och därmed flytta min bil (kaross) som sitter i en karossvagga. Söker därför lite tips på lösningar... Visst kan man plocka ner bilen ur vaggan men det är ganska mycket jobb + att risken finns att bilen skadas under när den ligger på ett släp. Det bästa hade varit om man kunde frakta hela vaggan med bilen i, då krävs ett transportmedel med plan lastyta på minst 4,5 meters längd. Det verkar finnas hyrlastbilar med flaklängd på 4,8 meter som får köras på B-kort, men jag kan inte hitta någon i Göteborg... (Det är bilen i signaturen som skall flyttas) Tips på lösning mottages tacksamt! Mvh/Martin _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
|
Jag antar att det är din bil som står på chalmers motorklubb nu? Jag var där i veckan o kollade för att eventuellt hyra en mekplats av dom, men jag tyckte det var för dålig ordning och kass lokal.
Jag har C-kort och kan erbjuda mig att köra om du hittar nåt lämpligt tyngre fordon, fast det är kanske inte lättare? PMa om det är intressant. Ger du mig ett bra pris på karossvaggan när du är klar med den alternativt en hastighetsmätargivare (som jag såg att du hade två av) så är jag nöjd.
_________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||
|
Släpor finns det ju som är stora som as! Men då är det ju BE som gäller. Körde en i förrgår och ytan var en BMW e34 kombi lång plus 4 dm, vilket borde vara tillräckligt långt :P Totalvikt på 2700 kg
_________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
|
Re: Transport av bil i karossvagga?
Ett alternativt är ett lastbilsföretag och köpa flytt av bilen. De har tillräckligt stora flak, bilar med kran som tar några ton etc på samma bil.... Kan ju även kolla med lokala skroten om de kan köra en bil utan att mosa den. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
|
Re:
Yes, förstår vad du menar, lokalen vinner inga skönhets/renlighets -pris... Det är väl centralt läge samt att det finns svets/svarv/tryckluft samt verktyg som är uppsidan. Men jag flyttar som sagt nu, trots att jag är mitt i bygget... Tack för erbjudandet, då kan man börja leta efter större lastbilar att hyra. Du får gärna köpa vaggan till rimligt pris när jag är klar.
Kollade precis, och konstigt nog får min Audi bara dra 1600kg på BE-kort
Antar att det kostar en slant att få bilen hämtad av en lastbil, men det skulle definitivt lösa problemet _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
|
Re:
Hur långt är ditt flak? kanske går att hitta 1500kg -släp med rätt längd trots allt... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
|
Re:
Det är bara ett 4m flak men finns det möjlighet att ta bort främre och bakre lämmen så går det ju ändå! Detta är ett 2000 kg - släp
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
|
Re:
Visst kostar det några spänn, men hyra av lätt lastbil eller släp några timmar etc kostar också. Kollar man runt med lite lastbilsföretag etc får du ju ett hum om prisbilden. Men det beror på hur långt det ska flyttas, exakt tidpunkt etc etc. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
6264 besök totalt |