Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Glöm motorn, satsa på väghållning! Stämmer det?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (9045 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Att trimma en bil är ju tokdyrt, så länge det inte är turbo. Så per krona så är ju "väghållning" en mycket bättre investering.

Edit: Trimma turbo kan förstås också bli tokdyrt....

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

safe skrev:
Att trimma en bil är ju tokdyrt, så länge det inte är turbo. Så per krona så är ju "väghållning" en mycket bättre investering.

Edit: Trimma turbo kan förstås också bli tokdyrt....

Ska man trimma en bil för att det ska hålla för bankörning dvs mer än 402m åt gången
så kostar det. När det gäller turbotrim är det inte helt billigt om man vill ha
effekten körbar på banan med.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jag tycker att effekten hanteras på samma vis som bromsen, jag gasar så att jag får ut maximal acceleration.
Gasar jag mer så tappar jag acc likaväl som om jag gasar för lite, man få dosera gasa precis där det går som bäst. Samma sak med bromsen, man få trampa lagom hårt annars tillverkar man flator eller minskar stoppkraften. Man får ju ligga på samma gräns i kurvorna fast sidledes.

Visst, väghållning, säkerhet, kostnader och allt vad som hör till rejsbilen, men själva diskussionen hkr kontra väghållning är filosofiskt på sidan om dessa faktorer. Men likväl värda att diskuteras i detta sammanhang.
mvh
Göran

Umeå
Här sen Maj 2007

Min reflektion är att med en motorsvag bil blir kurvtagningstekniken viktigare för att man inte ska bli frånåkt så det sjunger om det. En rejält trimmad bil kan ju kompensera rejält på rakorna.
Så i inlärningssyfte kanske en "långsam" bil är att föredra.

Sen kommer man ju in på hållbarhet och liknande. Själv har jag inte tänkt satsa nämnvärt på att trimma motorn i min golf (ännu) eftersom den har några mil på nacken och ja.. Jag vill inte riskera ventilsallad med kolvmos mitt i sommaren. Men jag räknar med att den kommer att kännas undermotoriserad i nåt skede fast då kanske det är enklare att byta bil..

Men att medvetet köpa en motorsvag bil (exempel: en bmw E30 320 istället för en 325) för att spara in några tusenlappar känns dumsnålt. Säger jag emot mig själv nu? Nä. Tror inte det.

Så vad var det jag tänkte säga... Jo, effekt är bra att ha och det vore dumt att köpa en bil som är undermotoriserad och tro att man kan kompensera allt med förbättrad väghållning.
Tycker jag.

OT!
Dagens uppfostringstips?
man få trampa lagom hårt annars tillverkar man flator

Mellan två banåkabilar..
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

zoddri skrev:

1
Min reflektion är att med en motorsvag bil blir kurvtagningstekniken viktigare för att man inte ska bli frånåkt så det sjunger om det. En rejält trimmad bil kan ju kompensera rejält på rakorna.
Så i inlärningssyfte kanske en "långsam" bil är att föredra.
2
OT!
Dagens uppfostringstips?
man få trampa lagom hårt annars tillverkar man flator

1
Sant, fast jag tycker greppet bestämmer farten runt hela banan vilket betyder att man ligger på max där det finns möjlighet att ligga på max. Därför blir det max i kurvorna med alla bilar men kanske inte på rakorna om effekten inte räcker till.
2
Ehhh, jag smög in ett litet skämt där. Hoppas jag inte får påhopp nu, de e faktiskt ett snällt skämt.
Göran

Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005

om jag ska få vara lite gnällig så förstår jag inte "charmen" med en toktrött bil och massa grym väghållning, är väl ändå trevligt att kunna kliva-på på rakorna så man kommer snabbt till nästa utmaning(kurva)?

Själv har jag en 1500kg tung BMW med 570drivhjulshästar(630 i maskinen), och ett tillräckligt bra chassi för hobbybruk(Bilstein sprint H&R m5 krängare osv osv).
Bromsarna för tillfället är lite väl klena men har uppdateringar liggandes!

Blir nog inte roligare än vad man gör det till ska dra på smilbanden när man kommer ut på rakorna!

BMW m5 e39 -00
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Jag har observerat att när en del s k "rutinerade" förare ska testa och jämföra lite bilar i TV-program eller liknande, så går det bra så länge det är blyslädar med rimliga effekter och/eller all världens hjälpsystem. Så blir det dags för något spartanskt bygge med lite mer pulver - och så blir det hjulspinn, jazzande och trams ut ur var och varannan kurva, som om det inte går att göra annat än att stampa ner plattan efter apex...!

Ser man till att ganska snart förse sig med tillräckligt med effekt i förhållande till greppet, så lär man sig att göra rätt från början istället.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Du kan aldrig få nog av väghållning ju mer väghållning desto bättre.

Effekten finns en gräns för hur mycket du kan ha pga däcken vi använder på banan.

Vid en viss gräns så går det ju inte att accelerera fortare hur du än gör pga däcken tappar fäste, var denna gränsen ligger beror ju på bil och hur den är byggd.

Självklart vill man ju ha det bästa av 2 världar men jag själv börjar först med greppet. Till:ex min Volvo 740 lägger jag ut 10000 kr på motorn så har jag kanske 300 hk max då med motorbyte och trim. Hade jag tagit den till banan så hade jag legat i leca direkt. Hade jag lagt samma peng så hade jag haft billiga coilovers och nya bussningar överallt och hade nog kunnat fightas med ett par lågeffekts bilar med mina 112 hk.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

olofson skrev:
Ser man till att ganska snart förse sig med tillräckligt med effekt i förhållande till greppet, så lär man sig att göra rätt från början istället.
Alternativet är att man skaffar sig tillräckligt lite grepp i förhållande till motoreffekten

Visst skulle det vara skoj med lite mer mos så powerlides var en risk, men att plantera pedalen vid apex funkar inte alltid så bra ens i en klent motoriserad bil (om farten är på gränsen och bilen har balans).
Jag har säkert nämnt det förut men med lagom motor så finns det ju några fullgas (eller knappt fullgas) kurvor som ger en annan dimension än broms-turnin-apex-gas; Under bron på Kinnekulle, Högfartarn på Falkenberg och Startkurvan, Knycken innan chikanen (snabbare än de andra och jag anser inte att det är en kurva ) samt vänstern efter krönet på Mantorp.
om alla fem alltid tas med vanlig bromspunkt och turn-in så tycker jag man missat nåt, men om alla tas med planterad pedal utan större tanke bakom spårval så går det nog lite långsamt för greppet.

Men om man inte vill mäta tid/resultat så är det enklare att ha skoj med lite mer motor (eftersom trycket i ryggen kanske ersätter endorfinerna man får när RaceChrono blinkar grönt).
Första flyplansstarten var ju också en upplevelse, men den kicken verkar kräva märkbar G-ökning för att triggas igen.

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
olofson skrev:
Alternativet är att man skaffar sig tillräckligt lite grepp i förhållande till motoreffekten

Exakt! Jag preciserade ju aldrig vilket man skulle ändra på.

Citat:
Visst skulle det vara skoj med lite mer mos så powerlides var en risk, men att plantera pedalen vid apex funkar inte alltid så bra ens i en klent motoriserad bil (om farten är på gränsen och bilen har balans).

Nej, det är klart; tumregeln är väl att om man kommer undan med sådant, så kör man helt enkelt för långsamt.

Citat:
Men om man inte vill mäta tid/resultat så är det enklare att ha skoj med lite mer motor (eftersom trycket i ryggen kanske ersätter endorfinerna man får när RaceChrono blinkar grönt).

Mja... Enklare? Billigare? Det hänger kanske lite på vilka resurser man har. Har man möjlighet att få ihop en väldigt lätt bil med en rejäl standardmotor, så dröjer det ju ett tag innan man tycker det känns slött, och sedan behöver man ju inte sikta på superbilseffekter när det är dags att trimma. Det där med "väldigt lätt bil" är å andra sidan en förutsättning som är svår att skaffa sig, om man inte kan eller vill bygga själv, eller har turen att hitta ett seriöst objekt till vettigt pris. Går ju så klart att lyfta i en enorm V8 eller V12:a i en "vanlig" bil, men den svänger ju inte precis bättre efter det...

Fast det är klart; på sikt är det nog både billigare och mindre tidsödande att skaffa mer effekt/vikt än att utvecklas seriöst som förare. Simulator är ju iofs inte så dyrt, men inte helt 100% (och med rörlig plattform börjar det kosta pengar igen), och tar fortfarande en del tid.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Konstigt är att många "seriösa förare" inte verkar kunna/vilja hantera en gaspedal och det är rätt intressant att se hur folk kan sitta och prata bromsteknik, spårval osv men i stort väljer att se gaspedalen som ja, vet inte vad men något gott verkar den inte vara!?

Bromsar man fel så glider man, svänger man fel så glider man, gasar man fel så glider man... teknik, teknik, teknik, varför inte vara bekväm med hela paketet?

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Cobolt skrev:
Konstigt är att många "seriösa förare" inte verkar kunna/vilja hantera en gaspedal och det är rätt intressant att se hur folk kan sitta och prata bromsteknik, spårval osv men i stort väljer att se gaspedalen som ja, vet inte vad men något gott verkar den inte vara!?

Bromsar man fel så glider man, svänger man fel så glider man, gasar man fel så glider man... teknik, teknik, teknik, varför inte vara bekväm med hela paketet?

Det är ju i början av kurvan som du får resultatet efter den

Har man rätt spår och bromsar rätt så flyter det bara på sen med gaspedalen, nästan.

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Nikel skrev:

1 - Det är ju i början av kurvan som du får resultatet efter den

2 - Har man rätt spår och bromsar rätt så flyter det bara på sen med gaspedalen, nästan.

1 - så då menar du att allt jag behöver göra är att öva på bromspunkt-ingång-apex så blir jag skitsnabb? coolt

2 - dvs du behöver verkligen mer effekt. <- back at ya mr rolleyes....!

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Cobolt skrev:
Nikel skrev:

1 - Det är ju i början av kurvan som du får resultatet efter den

2 - Har man rätt spår och bromsar rätt så flyter det bara på sen med gaspedalen, nästan.

1 - så då menar du att allt jag behöver göra är att öva på bromspunkt-ingång-apex så blir jag skitsnabb? coolt

2 - dvs du behöver verkligen mer effekt. <- back at ya mr rolleyes....!

1: Jag sa nästan :P haha

2: Nja det tror jag inte. 300 hk klarar man sig långt med

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har för mycket fäste jmfrt med hur mycket pulver jag har. Därför kan jag köra med lite on-off gas på de flesta banor. Därför har jag tyvärr inte tränat upp en bra mjuk "känslig" gaspedalshantering, sätter jag mig i en bil med mer-pulver-än-fäste så är jag inte en superfena på att köra tyvärr.

Jag har 321hk och 235 breda rdäck på min egen bil. När jag var och körde t.ex. Volvo C30 utan diffbroms på Gelleråsen (deras "racebilar" ) som man fick innerhjulspinn ut ur varje kurva, jag var urkass på att gå mjukt på gasen och fick ganska kassa varvtider. De gånger jag kört Loaded så har jag ju varit tvungen att vara mjuk på gaspedalen i kurvorna, inget on-off där inte!!! Utan ett mjukt sökande var max ligger för varje meter man tar sig från (ungefär) apex och ut ur kurvan. Och det fixar jag ju men som sagt jag skulle behöva mer övning. Jag borde sätta sämre däck på min bil och köra något år eller två..... eller ha mer pulver Alt. ett känns tråkigare än alt. två. Alt. två känns dock inte så troligt av "ekonomisk-prioriterings-tekniska-skäl" ... Hmmm....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
..
Jag har säkert nämnt det förut men med lagom motor så finns det ju några fullgas (eller knappt fullgas) kurvor som ger en annan dimension än broms-turnin-apex-gas;

Under bron på Kinnekulle,

Högfartarn på Falkenberg

Startkurvan,
Knycken innan chikanen (snabbare än de andra och jag anser inte att det är en kurva )
samt vänstern efter krönet på Mantorp.

om alla fem alltid tas med vanlig bromspunkt och turn-in så tycker jag man missat nåt, men om alla tas med planterad pedal utan större tanke bakom spårval så går det nog lite långsamt för greppet.

Intressant samling kurvor, de har nämligen för mig något gemensamt, de kräver alla precision i placering/fart i turn in och apex, de är snabba och det går att hålla stumt i min bil från relativt tidigt i kurvan. Men med minsta fel i placering och fart i turn-in så blir de lite väl komplicerade/spännande (iof startkurvans karaktär sticker ut lite i gruppen med sin lite egna långa "sökande" sista bit in till apex, lite Anderstorp över den minus bankning...)

De är också alla en samling kurvor där jag ofta ser att många kan ha BETYDLIGT högre fart ut ur kurvan än vad de har. IMHo Varför är det så brukar jag undra.

Men kurvorna har som sagt gemensamt att man måste ha ganska exakt rätt på fart och positionering in i kurvan för att man ska kunna stå på fullt sen. Och skulle det regna så... ja då är det en HELT annan historia. Jag kanske helt enkelt ska åka på banträffar och hoppas på regn, då blir det ju mer gaspedalsövande tveklöst thumbs up

Niklas Falk skrev:
..
Knycken innan chikanen (snabbare än de andra och jag anser inte att det är en kurva )
Det känns nog så med långsammare bilar I bilar snabbare än min så är det tveklöst en kurva. I min bil är det en knix. I långsammare bilar än min så är det i princip en raksträcka. IMHo

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Jag tror att det är skitviktigt att som banåkare göra "tvärtom" mot vad tekniken säger, dvs ut och sladda satan helt enkelt... provocera och försöka konstant hitta släppen, reda ut och gå tillbaka i en hastighet som gör att man känner sig trygg... sen när man känner att man börjar ha ordentligt med koll på grejjorna så är det bara att öka hastigheten på övningen tills dess att man börjar närma sig racetempo. Det nöter däck som satan, men jag tror man har igen det senare, både i hastighet och säkerhet - alla blir ju lite för "ystra" nån gång och att ha bra koll på hur bilen beter sig vid släpp är ju grymt viktigt. Att man sen ofrånkomligen börjar hitta gaspedalen på detta sätt är ju en stor bonus!

Smalare däck är nog jävligt bra, bara man hittar hjulinställningar som gör att bilen känns "någorlunda som den ska" (många byter bara däck).

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Håller absolut med att man initialt bör provocera bilen lite för att söka fram var gränsen egentligen är. Hellre hitta gränsen först vid ett av mig väl valda tillfällen liksom. Sen kan man sakta närma sig den gränsen utan provokationer och då vet man bättre vad man har att vänta sig. Provocerar gärna fram att gasa på mig några ggr här och var men även provocera abuse understeer och twitcha lite med bilen under sväng för att känna hur den släpper, kommer det retursladd? Hurdå? osv.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag har för mycket fäste jmfrt med hur mycket pulver jag har. Därför kan jag köra med lite on-off gas på de flesta banor. Därför har jag tyvärr inte tränat upp en bra mjuk "känslig" gaspedalshantering, sätter jag mig i en bil med mer-pulver-än-fäste så är jag inte en superfena på att köra tyvärr.

Jag har 321hk och 235 breda rdäck på min egen bil. När jag var och körde t.ex. Volvo C30 utan diffbroms på Gelleråsen (deras "racebilar" ) som man fick innerhjulspinn ut ur varje kurva, jag var urkass på att gå mjukt på gasen och fick ganska kassa varvtider. De gånger jag kört Loaded så har jag ju varit tvungen att vara mjuk på gaspedalen i kurvorna, inget on-off där inte!!! Utan ett mjukt sökande var max ligger för varje meter man tar sig från (ungefär) apex och ut ur kurvan. Och det fixar jag ju men som sagt jag skulle behöva mer övning. Jag borde sätta sämre däck på min bil och köra något år eller två..... eller ha mer pulver Alt. ett känns tråkigare än alt. två. Alt. två känns dock inte så troligt av "ekonomisk-prioriterings-tekniska-skäl" ... Hmmm....

Låter ju snarare som om du har en sjukt understyrd bil om du kan köra on/off på gasen när du ligger på gränsen i en kurva i en bil med 321Hk...

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

MaZ skrev:

Låter ju snarare som om du har en sjukt understyrd bil om du kan köra on/off på gasen när du ligger på gränsen i en kurva i en bil med 321Hk...

Nä, bara väldigt tung och breda gummin. 321 hk / ca 1700 kg (full tank) blir inte den reaktion som man tror när man trycker pellen i botten. Det är väl bara i långsammare böjar där man går på höga varv på tvåans växel som man måste vara mjuk o fin på gasen.

T.ex. kvarnkurvan på Kinnekulle så sätter sig bara bilen o tar ett stabilt men tajtare spår i andra halvan av uppförsbacken när man trycker fullt.

PS: Med förra chassit (MK Motorsportchassi) så var bilen lite nioelva, i riktigt snabba böjar fick jag absolut inte släppa på gasen för då kom rumpan gärna farande... Logiskt men den var lite väl gammelnioelva i de där lite läbbigt snabbare ställena.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag lovar att den var piggare än min GTV (1000Kg/125Hk) och med den var jag fullt committad i kurvorna, uppsläpp eller pådrag resulterade i bakvagnshas. Nu var den ju aldeles för överstyrd för att vara "optimal" men jag vill ändå påstå att det låter konstigt att du kan dra ett trumsolo på gaspedalen utan att det spelar nån roll.

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Glöm motorn, satsa på väghållning! Stämmer det?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (9045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande