Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Problem med fusk, hot och våld? Va??????
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (4566 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Lind4hl skrev:
Niklas Falk skrev:
Nikel skrev:
Att ha olika åsikter är en sak men våld och hot är något helt annat.
Så du tycker att två månaders avstänging är lite lågt för ett mordhot? ...

Absolut!

Minst 10 års avstängning vore lämpligt vid sådant beteende.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag rensade lite i tråden, det drog iväg lite kors o tvärs till helt andra saker

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ser man till juridiska på SBF så har de fått utökat ekonomiskt anslag i år pga många ärenden...

Hot och våld är väl motorsporten hyfsat befriad från men ett par ärenden om året är ett par ärenden för många. Mörkertalet är nog dessutom ganska stort.

Men fusk... det är väl ett naturligt inslag i motorsportens (eller all sport) värld? Finns det någon racingserie något år som det inte fuskats i? Det är ju tom så i många fall att den som hittar kryphål att utnyttja, kan prata bort svartflaggor eller som kommer undan med "fula trix" blir lite av en hjälte i mångas ögon?

Jag tycker inte att fusk ska hamna under samma rubrik som hot och våld, då det för mig helt olika saker.

Här sen Maj 2008

Detta är ett riktigt bra initiativ från SBF och stor eloge till Magnus för att han lyfter detta svåra ämne!

Att angripa en annan människa är aldrig ok och det enda sättet att stävja detta är att tydligt uttala vad som gäller och sedan efterleva denna nolltolerans.. Tyvärr finns det många människor som ser sig själva och sina åsikter som bättre än andra människor och andra människors åsikter, detta gäller inte bara bilsporten eller kartingföräldrar utan finns dagligen runt omkring oss både på fritiden och på arbetsplatserna. Tyvärr ser många mellan fingrarna på denna typ av problem endera för att man accepterar att vissa människor tar sig rätten att kränka andra människor eller för att man helt enkelt inte förstår bättre vilka konsekvenser detta får i längden..

Ger man sig in i en verksamhet, fritid eller arbete, och det är andra människor involverade så måste man respektera andras åsikter, tankar, idéer och personligheter (även om man inte delar dem) och kan man inte göra det och hantera sig själv via ett socialt filter så har man ingenting i den verksamheten att göra, hur duktig man än är.. utan individer med olika personlighetsstörning borde ägna sig åt en mer lämplig sysselsättning gärna i enskild form så att andra inte blir utsatta av effekterna av individer som tror sig vara för mer än andra.

Tyvärr finns det även individer här på Rejsa som gör osakliga personliga påhopp och skapar otrivsel med sin osmidighet, bara de senaste veckorna har jag sett Magnus med fler, få gå in i trådar och uppmana till skärpning och även radera/flytta en hel del onödiga kommentarer.. nu går jag inte så långt att kalla det för kränkning men ibland är det på gränsen..

Diskussioner och olika åsikter måste självklart tillåtas men gränsen är ibland hårfin och det är inte helt lätt att dra denna gräns, men det viktiga här tycker jag är SBF's intention med just nollgräns och sedan får man antagligen lyfta fall till fall och lära av det som hänt för att kunna utvecklas i sociala forum.

Det jag personligen har svårt att acceptera är individer som gång på gång upprepar påhopp på andra individer - tyvärr om man ser till en psykologisk profilering så är detta ofta individer med svag självkänsla som har ett behov av att lyfta sig själva genom att trycka ner andra vilket är ett av grundproblemen med t ex mobbning oavsett om det är bland barn i skolmiljö eller bland vuxna inom både fritid och arbete.

Men att det blir fel ibland, det råkar man ju själv utför från tid till annan och alla människor gör misstag, jag själv är ett utmärkt exempel på det, även om just jag alltid har rätt ända tills jag blir motbevisad..

// Johan
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Tycker att det är samma sak som krävs på ett forum såsom rejsa som i verkliga livet, det gäller att vi som värnar om en trevlig stämning sätter ner foten när någon går över gränsen och markera att vi inte accepterar sånt beteende. För mig är det precis det som är civilkurage, problemet är att alla är rädda att få stå ensamma, tror jag, för det är inte så svårt att säga ifrån om man är flera, men vem vill ta täten?

om alla rannsakar sig själva lite och bestämmer sig för att man inte tolererar idiotgrejer som våld och hot så tror jag inte problemet kommer få speciellt mycket luft under vingarna!

Forshaga
Här sen Dec 2002

Vaaa.....ska man inte få hota sin racingarrangör nu längre....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:

Nja, det är ju SBF's mål och inte Fredriks mål...

(jag hoppas folk förstår att jag skämtar )

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
ButterflyRacing skrev:

Nja, det är ju SBF's mål och inte Fredriks mål...

(jag hoppas folk förstår att jag skämtar )

Man kanske kan få bidrag av SBF för mina hot....

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är ju en konstig policy att man inte vill att deltagarna ska hota varandra.....medans det tydligen är helt ok för SBF själva att hota sina medlemmar..

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Det är ju en konstig policy att man inte vill att deltagarna ska hota varandra.....medans det tydligen är helt ok för SBF själva att hota sina medlemmar..

Jooo.... det klingar ju lite lite udda när man inte städat framför egen dörr. Men det ena problemet ska väl kanke inte hindra att man tar tag i det andra. Alltså, att jag förutsätter att man jobbar på problemet med vissa i de egna ledens agerande mot deltagare i tävlingar under annan flagg än SBFs egen (sorry för den krångligt skrivna meningen...). Och att man oavsett det kör på parallellt kring problemen som skrevs om i den här trycksaken. Så, jag håller med, det klingar lite lite lattjo men det viktiga IMHo är att de jobbar benhårt med båda frågorna.

Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:

om du lovar att bara "hota" mig så är det ok

För övrigt så tycker jag iofs mest när jag tänker efter att det är mera en icke-fråga....... hot, våld och fusk har ju aldrig varit ok och kommer aldrig vara...... utan det känns mera som en "floskel" som man kan ta upp och som alla håller med om att det är bra.......

och att man ska "förbättra" reglerna för att minska på problemen med fusk, så är väl snarast min uppfattning att ju mera detaljerad och extrema regler man har desta större blir viljan från dom tävlande att hitta "alternativa" lösningar speciellt om det är klass med "hög" status.... titta bara på F1, hur mycket fusk och tveksamheter håller dom inte på med där? jämför det gärna med folkrace t.ex... Och ingen kan ju säga att inte F1 har betydligt "bättre" och mer genomarbetade regler än vad folkrace har.

och mig veterligen så har väl ingen som slagits eller hotats i depåer undgått några straff inom svensk motorsport hittills...... så enda frågan är väl om straffen är för låga? ska vi ha livstids banning från all svensk motorsport som Flavio Briatore fick av FIA för all FIA motorsport eller är det överdrivet åt andra hållet?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På ett sätt så är det en lattjo ihopbuntning, "fusk, hot och våld".

Att tänja på gränserna i reglementen ingår nästan i tävlingsmomentet. Medans fusk är fult men det går väl inte alltid en solklar skiljelinje där minst sagt.

Men hot och våld är något HELT annat.

Men samtidigt så finns det ju något gemensamt i botten, det är kanske därför man buntat ihop det. Att man själv ska försöka ha en shysst grundsyn utifrån de lite uttjatade orden "moral och etik". Fair play, tolerans, att kanske ha en viss distans och inte alltid se det utifrån ett 102% blodigt allvar, att faktiskt tänka på att det heter medtävlare och inte mottävlare osv... Kan man se förbi floskelvarningen så är det faktiskt något jag tycker är väldigt väldigt sunt att försöka hålla sig i. Och kanske bli påmind om ibland thumbs up

Tyresö
Här sen Feb 2003

Jag tycker det är ett utmärkt initiativ av SBF, även om motorsporten, trots oss gokartfarsor, nu är relativt sett lite drabbad jämfört med de två stora lagidrotterna . Att förbundet officellt marker avstånd till hot och våld, gör att iaf jag är stolt över att ägna mig åt just motorsport, där sundare värderingar är det som gäller.
Jag har sett förhållandevis lite av attityden i kartignen (kanske för att vi hållt oss på ganska lokal och enkel nivå?) och när det förekommit, så har klubben/arrangören tagit tag i det direkt och agerat föredömligt. Problemet har då också till 100% gällt föräldrar, inte barnen i första hand, vilket ju gäller att ta hansyn till. Vid något itllfälle förpassades en förädler ut ur depån av arrangöer och övriga förädlrar, som däremot såg till att den berörda dottern i det fallet fick hjälp av övriga föräldrar att fortsätta tävlingen, med pappa på publikplats.
Men tyvärr vet jag sedan rallytiden på 70-80 talet att det tävlande mellan förekom direkta stölder på tävlginar av verktyg, delar och släp, och inbrott i garage (var själv drabbad av det sistnämnda). Vet itne hur vanlgit det är numera?. I racignen har jag aldrig behövt uppleva det.

Men i sammanhanget tycker jag som sagt att vi är ganska förskonade i vår sport i detta avseende.
Däremot har jag sett extrema tendenser i fotboll och hockey, både på och brevid plan, där både barn/ungdomar och deras föräldrar är far away från vad som är acceptabelt.
I dessa sporter verkar det inte vara helt nödvändigt att stå för sina egna handlingar om man säger så...
I min yngste sons skola har det i vissa perioder varit lite stökigt. De stökiga elverna har uteslutande varit aktiva fotbollsjuniorer. I vissa fall var fotbollsaltiviterna på rasterna grunden för våld och mobbingtendenser. När skolan tar upp detta med aktuella föreningar, slår dessa ifrån helt och hållet. Det är inte deras ansvar, det är samhället och den allmäna utvecklingen heter det då...
Så även om mina barn inte blev direkt drabbade, så påverkar jag inte dem att delta i dessa två idrotter, då attityderna som råder bland utövare, föräldrar och klubbar tydligen inte är förenliga med de värderingar som bör gälla i samhället. All sport och idrott ska vara utvecklande, inte fördummande. Om fotboll och hockey inte har den värderingen ,så går de bort som lämpliga företeleser i mina ögon.
Därför är jag mycket tacksam att min barn valt motorsporten och att SBF så tydligt tar avstånd från de värdeirngar som tydligen anses normala i de stora lagidrotterna.
(eller som min yngste son svarade när skolkamraterna ville ha honom med i ett fotbollslag:
Bara för att man är bra på något, behöver man inte tycka det är kul )

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:

Äntligen var det någon som påpekade det! thumbs up

Göteborg
Här sen Feb 2007

Re:

Fredrik - SLC skrev:
..livstids banning från all motorsport som Flavio Briatore fick av FIA för all FIA motorsport eller är det överdrivet åt andra hållet?

Men han kanske kan börja en ny karriär som flaggvakt på ett SMA-arrangemang

Problem med fusk, hot och våld? Va??????
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (4566 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande