| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur få bilen till banorna?
|
2527 besök totalt |
|
Kan börja med att jag inte riktigt vet var man ska lägga denna tråden men testar här så får den gärna flyttas om det inte blir rätt. Har funderat mkt på detta med hur man ska kunna ordna smidiga transporter till och från banorna. Bilen i fråga kommer inte vara besiktigad för gatan så det alternativet finns ju inte att köra den till och från banan. Detta med släpvagn känns lite knepigt.. man får ju i princip inte dra något alls med en vanlig bil säg 1500 men då väger ju släpvagnen bra mkt så lastvikten blir oftast inte mkt över 1000kg. Att ta E-kort kanske är en lösning men hur blir det får man dra en 2000kg vagn med en bil som bara är besiktigad för 1500kg, kanske 1650 på e kort? Ett annat alternativ är ju att bygga om någon gammal lastbil transit eller mercedes dem får man ju iaf lasta endel på 1600-1700kg har ja sett. Bilen kommer väl inte bli så jätte tung med med lite reservdäck och bränsle drar det ju iväg endel. Så hur gör ni? Kan ju lägga till att jag hällre lägger pengarna på räcerbilen än transporter dit men man vill ju helst köra lagligt. Mvh _________________ Daniel Carlsson |
||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Vad för bil är det (eller mer exakt vikt)?
Vad för tillgång till släp har du? Vad för plats har du för extra släp/bil? Finns ett helt gäng bilar som får dra väldigt mycket på BE-kort, t.ex. BMW och Mercedes brukar vara bra på 1800-2000kg på BE men det är svårt att hitta sådana släp. ovanligt, men finns, är 1300kg kärror som får lasta strax över 1000 kg. _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
Kanske lite OT men denna är bra,
http://www.bilsmart.se/ Välj expert sök > Dragvikt och välj önskat spann. _________________
|
||
|
Haha nja hoppas väl inte den kommer väga så mkt över 1000kg bilen i fråga är en e36 som så många andra åker här. Helt lättad dock fortfarande plåt dörrar, skärmar huv osv. Har en bmw 320 e46 touring som tänkt dragbil och får dra 1510 med den på B körkort.
Tänkte att det skulle vara gränsfall.. såg nyss en 1500 kärra på säljes delen och den fick man dra 990 med det tyckte ja va i minsta laget.. ett par reservdäck och ett par dunkar soppa så är det ju kört. Mvh _________________ Daniel Carlsson |
||
|
Jag har provat två varianter förutom vanlig dragbil och släp.
Åkte på 90-talet med en Bedford lastbil med ramper, mycket smidigt att köra, drog ca 1,5 lit/mil ( volvomotor + växellåda med överväxel). Nackdel: dåligt med plats att packa grejor. Skaffade en husbil och byggde dragkrok till den, bes för 1500 kg ( E-kort nödvändigt, alltid bra att ha.. )
Förbrukning = hög, men sååå bekvämt med toa och kylskåp och säng! Var även vårt familjesemester fordon såklart. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
|
mitt 1300 släp får bara lasta 790kg vilket är i underkant för det mesta. Min audi a4 quattro får bara dra 1370kg. Tanken är att typa om det när jag tagit BE-kort. 1500 i mitt fall klarar 990.
Ett äldre släp utan tipp och byggt så billigt som möjligt ger rejält mycket mer lastvikt. Tror nästan man kan komma upp i 900kgs klassen med ett sånt men man vill ju ha ett rejält. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Mitt lööve aluminiumsläp på 1500 kg får dra 1200 kg efter avdraget 300 som det väger. Jag har en E46 som dragbil precis som du.
Edit: släpet är både tippbart och har ramper, så man får verkligen på låga bilar. Nu är ju kanske inte lööve släpen helt billiga, men i alla fall. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Ja det kanske är det smidigaste valet då.. dock verkar det vara väldigt dåligt med släp tillsalu (som är något att ha) om man kollar lite på blocket. Att köpa ett helt nytt kostar väl en slant antar jag, har inte kollat några priser iofs.
Mvh _________________ Daniel Carlsson |
||
|
Re:
Jag kör med en 1350 trailer som får lasta 1120. Tippar och alla sånna anordningar väger väldigt mycket, likaså boogie stjäl mycket lastvikt. min brors 1500 får lasta 1240 och det har ändå tipp. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Re:
Mitt 1500kg släp (Fågelsta) lastar 1100 och är tippbart, eller kanske mer också. Tjänstevikten är 400kg, men har inte kollat vad det verkligen väger. |
||
|
Re:
Trist om du hamnar i kontroll med våg för då kommer facit rätt omgående... annars kan ju omöjligen någon påstå sig veta vad en oreggad tävlingsbil väger - oavsett vad utgångsmaterialet var. Får du dra 1510 med b-kort kan du ju köpa vilken 1500-släpa som helst, som jag ser det. Eller köp någon prisvärd med högre viktklassning och reg.besiktiga den för just 1500kg om det finns ekonomi i att krångla/dåligt utbud på billiga begade. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||
|
De finns flera alu vagnar som inte väger allt för mycke, min 3000kg vagn väger 550kg.
om du har e-kort får du dra den vagnen bakom en polo sålänge som du inte har mer bruttovikt (vad vagnen väger med last i just det tillfället) än vad bilen tillåter. Sikta på att skaffa en lätt aluvagn och om de är gränsfall så har polisens vågar en felmarginal på 50kg/hjul Så har du en 1300kg vagn med enkelaxel kan du utan att åka dit köra den med en totalvikt på 1400kg _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2527 besök totalt |