Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kvalitet på Soppan
1, 2   >>
5545 besök totalt
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Kvalitet på Soppan

Hur är det med oljebolagens ansvar för den skiten dom levererar i pumpen? Är det något som har erfarenhet av Shell V-power. Framför allt levererad av mack i närheten av Borås.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Aspen är väl de enda som har konsekvent kvalité (men den säkra sömnen kostar en del). De andras alkylat har ju inte lika högt oktantal.

V-Power påstås ha högre lägstakvalité än "vanlig" 98 men det märker man först när man får problem.

Att bevisa att det är skitbensin från en viss pump kan bli lite jobbigt, även om du har ett vattentätt juridiskt case så kommer tvisten kosta mer än den skjutna motorn (förmodligen även om du vinner till slut).

Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Trådstartare
En som tävlar med formel ford åkte över till England för att rejsa har då i släpet dunkar som han endast använder till race bilen. tankar upp dessa på mack i Borås. Åker över till England och fick den helgen förstörd.
Jag tog densitetsprov på innehållet och den tyder på att det är mer än 50% diesel i. thumbs down thumbs down thumbs down

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Felfyllnng av stationens cisterner?
Sett en del lilknande case. I de flesta fall har kunden fått rätt, men inte alltid.
Hade själv en dust 1993 med flera bolag, då man gick ifrån blyet och ersatte med någon annan substans (minte men någon kalciumbaserat?)
När vi rasade tre tvåtaktare vi somma tillfälle pga bristande smörnign började vi ana oråd.
Till slut erkände bolagen att den nya blyfria bensinen hade en annan krackning, vilket gjorde att två-taktsoljan fick svårare att blanda sig än i den blyade soppan.
Men det satt lååångt inne

I detta fall borde bevisbördan mest handla om att göra det för troligt att dunakrna inte innehöll/anvädens för något annat bränsle. Stick fort som f-n dit och tanka ur samma pump i gne för att göra ett jämförande prov som referesn och bevismaterial!

Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Prover är tagna ur pump och skickade av vederbörande det är bara att Shell får inte thumbs up ur sittdelen och lämnar svar på hur dom tänker bemöta det hela. thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down
På de tävlingar jag jobbar som tekniker framöver kommer det att finnas tillgång till att kolla bränslet innan ni kör, i form av aerometer som visar densitetten som säger väldigt mycket. Obs även om ni har fuskat med att hälla i något annat själva.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

Björnes skrev:
Prover är tagna ur pump och skickade av vederbörande det är bara att Shell får inte thumbs up ur sittdelen och lämnar svar på hur dom tänker bemöta det hela. thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down
På de tävlingar jag jobbar som tekniker framöver kommer det att finnas tillgång till att kolla bränslet innan ni kör, i form av aerometer som visar densitetten som säger väldigt mycket. Obs även om ni har fuskat med att hälla i något annat själva.

Fredrik Ståhl aka "Foffa2002" på zatzy/gtiklubben vet jag gått en match mot något bensinbolag när det var fel bränsle i tanken. Försök PM honom på någon av dessa forum, han kanske har någon matnyttig information.

.

JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

Jag hörde om något liknande fall för ett par år sedan och jag lyckades till och med hitta ett par artiklar om det:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/shell-salde-bensin-utblandad-med-dies . . . .

http://www.automotorsport.se/news/8732/shell-blandade-bensin-och-diese . . . .

Stockholm
Här sen Feb 2003

Re:

[quote="JE Jr"]Jag hörde om något liknande fall för ett par år sedan och jag lyckades till och med hitta ett par artiklar om det:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/shell-salde-bensin-utblandad-med-dies . . . .

http://www.automotorsport.se/news/8732/shell-blandade-bensin-och-diese . . . .

Jag hade tankat min M5 på macken i Nyköping, utan att veta att det var skit i soppan.

Men jag tycker att Shell skötte det snyggt.
Jag fick ett brev där det stod att jag hade tank på aktuell mack och
att jag kunde åka ner till valfri verkstad och byta filter, olja, stift.
och om det hade upp kommit några problem med motorn efter tankningen
så skulle jag kontakta dem för vidare kontroll/ersättning.

Pelle M

Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006

Tankade på en 123 (Statoil Automatstation) i Malmö för några år sedan.
Det hade varit skyfall på förmiddagen. Jag tankade en full tank 98 oktan (vatten skulle det visa sig senare)
Körde bilen 100 m innan den tvärdog. Ringde upp Stationsansvarig han sa bärga bilen till BMW eller vilken verkstad som hellst. Töm tanken byt bränsle filter och slangar ta loss spridare och tryckregulator och få dessa ultraljudsrengjorda vi betaler allt.

Efter 10 minuter ringer regionsansvarig chef från Statoil från sin semester i Grekland och bekräftar vad Stationsansvarig hade sagt plus att jag fick ett rekvisitionsnummer och fakturaadress.

Mycket snyggt skött av statoil. Jag var imponerad av deras agerande.

Tankar dock inte på den 123 macken längre de har ingen 98 oktanig bensin längre.

BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Fortfarande inget svar från shell fallet går vidare till Jurist. Man bör nog tänka sig för innan man tankar på shell i fortsättningen. Fel kan ju alla göra men att inte ens höra av sig för att reda ut det hela thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Björnes skrev:
Fortfarande inget svar från shell fallet går vidare till Jurist. Man bör nog tänka sig för innan man tankar på shell i fortsättningen. Fel kan ju alla göra men att inte ens höra av sig för att reda ut det hela thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

Ser ingen som helst anledning att skriva som du gör, detta har garanterat hänt nån gång inom varje bensinkoncern i Sverige.

UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

KristianAE86 skrev:
Ser ingen som helst anledning att skriva som du gör, detta har garanterat hänt nån gång inom varje bensinkoncern i Sverige.
Problem uppstår i alla affärer, förr eller senare. Det är oundvikligt, så man får bara acceptera att det kan hända. Men det viktiga när det till slut har hänt är att det hanteras smidigt och effektivt, vilket ju inte verkar vara fallet här...

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

KristianAE86 skrev:
Björnes skrev:

Att det kan hända vilken av dom är inte det jag reagerar på utan att dom lovar att återkomma men inte gör det. Att ta ansvar för det som hänt är väl det minsta man kan begära.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Bidrar med lite mer trista händelser ang felaktit bränsle.

Incidenten drabbade en god vän till mig boendes i samma by. I hans fall gällde det E85 & den nämnda macken var en OKQ8-mack. Dom tankade bilen & skulle ut på provkörning efter verkstadsjobb. Bilen gick till en början bra men började gå allt sämre & sämre, morgonen därpå startade den inte alls. Efter en hel del felsökande kunde felet fortfarnade inte hittas. Anledningen till att dom sedan pekade ut bränslet som boven i dramat var för att samma incident inträffat en gång tidigare. Bränslet byttes ut, köpt på annan mack, & bilen gick igång.
Jag tankade E85 på samma mack till min projektbil här på rejsa & kunde sedan inte få igång den. Detta mitt under mappning & justering i garaget. Nu blev jag så sne på allt så sprutet åkte ur, då det vållat andra problem också, (lång historia) samt att jag spolade runt bränsle i systemet & stod med ca 40 liter E85 som jag blandade i brukisarna då & då eftersom jag inte kan utesluta fel på det.
Jag själv kunde inte hävda bränslefel pga att jag haft strul med sprutet MEN polaren fick bara kalla handen av bolaget & mackägaren thumbs down
Idag fyller vi endast bruksbilarna på den nämnda macken eventuellt, annars tankas bilarna bara i stan.

Det slarvas för mycket inom den branschen & tankar nyttjas till olika bränslen utan att kollas allt för noga. Samma problem med UREA har fartygen haft trafikernade Sthlm-Finland/Tallinn. Tankbolaget gav inget konkret svar på att dom gjort en tabbe, men dom tog tillbaka fakturan på nära 50kkr. Det visade sig att UREAn den var kontaminerad med...om jag minns rätt, parrafin

Trist när sånt här händer.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
allemeck

Här sen Jan 2004

En fråga som dök upp i min skalle, Hur kan man enkelt kolla kvaliteten på bensinen?

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
En fråga som dök upp i min skalle, Hur kan man enkelt kolla kvaliteten på bensinen?

Man kollar densiteten med en s.k. Aerometer och det skall då ligga inom vissa ramar men ungefär 0.72-0.73 kilo / liter beroende på typ av bränsle.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
morotjos
Göteborg
Här sen Feb 2007

Blyfri 95 ska ligga ganska nära 0.74
Diesel ca 0.82
E85 ca 0.76 - 0.79 (beroende på vinter- eller sommarblandning)
Vanligt vatten är väl ganska nära 1.0

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

morotjos skrev:
Blyfri 95 ska ligga ganska nära 0.74
Diesel ca 0.82
E85 ca 0.76 - 0.79 (beroende på vinter- eller sommarblandning)
Vanligt vatten är väl ganska nära 1.0

Nu har temperaturen i det här fallet stor betydelse vilket på verkar värdet direkt. Vilket då gör att det inte går att uppge ett värde utan att tala om vilken temperatur det gäller.

Vad gäller E85 är det lättare att blanda med vatten för att avgöra sprithalten.

Värdena skiljer dess utom mycket från olika bolag så det går inte att säga att 95 oktan har det eller det.

Det finns omräknings formler för beräkning av temp/densitet, även i dataprograms form.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

KristianAE86 skrev:
Björnes skrev:

Det finns ungefär hundratusen anledningar och några till att skriva som Björnes gjort.

Han har förklarat vad som hänt, och varför han rekommenderar folk att inte tanka på en station/märke.

Nu är det upp till dig att förstå internet 2010, bedöm Björnes skrift och trovärdighet mot din favoritstation och bilda dig din uppfattning.
Tanka där varje dag, och åk en extratur om du vill sponsra eller meddela stationen att eftersom de inte verkar vilja befatta sig med misstag undrar du om detta stämmer? om det stämmer meddela att du inte kommer vara kund längre eller om stationen visar att Björnes ljuger fortsätt vara kund.

Kanske är så enkelt att andra stationer och märken sköter sig bättre vid ett problem.

08
Här sen Apr 2005

Beklagar det inträffade.

Shell marknadsför och säljer handelsbensin som är avsedd att användas i std personbilar.

Hur visar man att en (trasig?) formelbilsmotor har skadats av sådan bensin?
Borde man inte köpt bränsle avsedd för tävlingsfordon (läs exv Aspen)
Det förekommer väl att dessa slags motorer haverere pga diverse orsaker vilka inte enbart beror på bränslekvalitén.

Jag ser en delikat utmaning i att visa på kausalsambandet mellan ev. förorenad bensin och den ekonomiska följdskadan i form av en bortkastad racehelg med tillhörande kostnader.

Lär bli tufft att processa mot företaget Shell. Lycka till.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Nu var det väll så att han inte skrev det dagen efter och dessutom har prover tagits ur pumpen men Shell har överhuvud taget inte hört av sig... Det är dåligt oavsett om det är fel på soppan eller ej.
Citera
Allmänt banåkaforum
Kvalitet på Soppan
1, 2   >>
5545 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande