Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Ny racerbana utanför oslo (långtidsprojekt eller inte?) | 1, 2 >> 7558 besök totalt |
Klart de ska ha en till Racerbana i Norge!
http://dt.no/article/20091202/NYHET/ At en del av området alt er avsatt til motorformål forenkler selvfolgelig prosessen en god del. Hittade inte hur nära oslo det är? Läsvärda kommentarer: http://norsk-racing.com/forum/?wpfor _________________ Magnus Thomé |
||||
Så mycket duktigt motor folk i Stockholmstrakten och man har inte fått till en motorbana under alla år.
Det gör sig inte själv ni får jobba hårdare och åt samma håll inte bara för egen vinning. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
Det är väl inte så långt från Skavsta till Sviesta och Mantorp, och det heter väl Stockholm-Skavsta?
Arboga ("pendeltågsavstånd") är ju ganska nära Gelleråsen. När självbilden är svullen så får man väl stå ut med lite avstånd... Men inom "Stockholmsområdet" så är det väl bara Viking Motorpark som haft snofsiga planer på senare tid (dvs "Mannaminne"), men det var ett tag sen det hördes nåt . |
||||
http://no.wikipedia.org/wiki/oslofjo |
||||
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
Tja... Har du inte råd med de vägtullarna skall du nog börja med schack istället för motorsport... Men då räcker väl inte pengarna till ett eget bräde... Skämt åsido, inte särskit dyrt att köra genom oslo och annars får du väl köra runt... _________________ Tobbe Sällfors BMW 2002, Grupp 2 Nürburgring Nordschleife: 9.11 |
||||
Det var väl ingen regelrätt bana utan ett gammalt flygfält. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
Visst var Skarpnäck ett gammalt flygfält.
Liksom Anderstorp en Torvmosse Gelleråsen ett grustag Kinnekulle ett skifferbrott. Så kan du förklara vad du egentligen menade Själv har jag gett upp förhoppnignen på en bana i Sthlm. Här styr revirpinkande och särintressen. De enda sporter som anses rumsrena här är de som genererar tillräckligt mycket huliganer på och vid sidan av planen. om inte revirpinkande och särintressen varit så dominerande kanske vi kunde sett fram emot en tillfällig stadsbana, men inte ens det verkar speciellt troligt längre, även om planer funnits. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Vad jag menade var att om tillräckligt många eller starka tar tag i det hela så kan det bli något.
Vem trodde att att det skulle bli något på mossen i Anderstorp? En väldigt envis och ihärdig människa såg till att det blev något. Det förstår även jag att något F1 blir det aldrig men............. Sitt inte och titta på den egna bilen och gnäll utan ta tag i det. Hur många bil intresserade finns det Stockholm med omnejd hur många % röster i ett val är det? Planer är bra men förverkliga dem oxå!!!!!!! Stadsbana, Norrköping kunde, oslo kunde, Göteborg kunde, Stockholm inte......... _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
Vägtullarna är inte så farliga(inte så dyra heller). Nu är det dessutom motorväg HELA vägen från gränsen till oslo. Bara en fånig snutt i Bohuslän kvar som sinkar. De har byggt bort mycket restid de senare åren på sträckan Gbg-oslo. Det är dessutom vägbelysning hela vägen från gränsen till Gardemoen, här snackar vi energibesparing _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Tror det är betydligt svårare att få till en bana, eller ens ett tillfälligt race i Stockholm av många skäl. Inte bara att folk tittar för mycket i det egna garaget. Jag har jobbat med ett av alla 711 projekt betr. Stockholm och skulle säkert kunna skriva en bok om det. Men det får vara. Jag nöjer mig med att konstatera att det finns ett antal försvårande faktorer både inom och utom sporten. Men tror inte ens det hjälper om alla "redan intresserade" drar åt samma håll, ävenom det ju är en grundförutsättning. Problematiken är delvis betydligt merk ompelx än så. Däremot är den politiska delen trots allt hanterbar, trots att vi bilsportnördar gärna lyfter fram den som det största hindret. Beträffande Norge får vi hoppas att de stora visionerna håller bättre än det stadslopp som krödens ett par ggr i oslo gjorde. Inte ens nordens oljechejker hanterar vilka förluster osm helst... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Silverstone och Sebring ett flygfält, Aitree en galoppbana osv. Men en stadsbana är helt ointressant. STCC kan man lika gärna se på TV och när loppet är slut är banan borta. _________________ Arne Lindgren |
||||
Håller med ur ett racingperspektiv är en stadsbana högst tveksam.
Det blir mest bilskrotning på en sådan. Göteborg och Köpenhamn avskräcker til lstora delar i det avseendet. Däremot som PR-show, publikunderhållning och för att få tillträde till storstadspubliken (som ju är ganska ointresserad av att släpa sig 20-30 mil bara för att titta på bilar som kör runt ) kan en stadsbana vara rätt väg att gå. Tror dock mer på hiatoric än STCC i ett sådant event. Men som sagt Stockholm? näe tror inte på det så värst längre. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Det finns många som gladeligen betalar vägtullen på Nordschleife så några kronor på väg till Drammen kan väl inte vara hela världen.
Tänk sen om vi haft vägtullar i Sverige. Jag menar så att vi fått in lite skattemedel av alla Norrmän, Finnar och annat folk som korsar vårt vägnät. - Då kunde vi sänkt vägskatten eller rent av fått ett bra vägnät här i landet. Jag gillar skarpt Österrikes modell där man får betala vägskatt för att få köra in i landet. Ja. Jag vet det var off topic. Sorry, men jag fick inspiration. |
||||
Förstår inte varför det skulle vara värre att betala vägtull i Norge än i Stockholm. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
Allmänt banåkaforum Ny racerbana utanför oslo (långtidsprojekt eller inte?) | 1, 2 >> 7558 besök totalt |