| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Textar belägg?
|
4323 besök totalt |
|
Textar belägg?
Jag har sett att många anväder sig av Textar belägg å ofta i Porsche ok. Jag har fått uppfattningen att det är ett "standardbelägg", eller har jag fel? Någon som vill berätta lite om dessa belägg? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
Jag tänkte också slänga ut en fråga ang. textarbeläggen. Hittade ingen annan tråd som beskrev dess prestanda.
Läste att det ska vara "taxibelägg", men hur bra fungerar dom? |
||
|
OM jag minns rätt så körde vi med "taxibelägg" (troligen Textar från Mekonomen) på Sviesta i höstas på en Volvo 240. Vi hade inga problem med fejdning då iaf? Körde 1,5 timmar i rejstempo utan problem. (Sen dog motorn men det är ju inte bromsrelaterat...)
Jämfört med Saab 9-3an där både orginal Saab-belägg och Tar-ox fejdade fort... (<20 minuter) Men nu är väl Volvon och 9-3an äpplen och päron... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
På t.ex. 944 turbo oken som jag har varit i kontakt med ett par gånger sitter dessa standard.
Hade sådana ok + belägg på min Audi S2 och de fungerade bra mycket bättre än vad jag hade trott även på bana. Går förstås inte jämföra med de PFC beläggen jag åkte på senare. Mina 968 ok verkar ha Pagid som orginalbelägg. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Låter ju bra det!
Lär nog duga bra till min körning till att börja med. Tack för svaren. |
||
|
Textar belägg sitter som standard på många Porscheok från tidigt nittiotal åtminstonde.
993, 964, 968, 944 Turbo etc. etc. Dock så finns det Att Pagid skulle vara standard på 968 har jag svårt att tro utan det är nog någon somm bytt "up" sig. Nu är det ju så att dessa Belägg har en liten sifferkombination efter sig som gör att det Finns Textarbelägg och textarbelägg. Hade jag kunnat sifferkombinationen för Porsches belägg så hade ni fått den =( Den variant av Textaren som sitter på Porscharna fungerar alldeles utmärkt trots heavy abuse. Slits kanske lite väl fort jämfört med Pagid vid hård behandling och ger lite fadingproblem när man kommer under 5mm belägg(p.g.a. sämre isolering mot oken). Å andra sidan så fungerar de utmärkt som vardagsbelägg, de dammar lagom, gnisslar inte och fungerar även när de är kalla. Men som sagt det gäller att välja RÄTT Textarbelägg. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
|
Till bla E30 ärdet Textar som TILLVERKAR originalbeläggen iaf...om det sedan är samma som de sk taxibeläggen på Mekonomen är ju frågan...
Men för att vara ett standardbelägg tycker jag nog att BMW:s får ganska hyffsat betyg för lite "lagom banåka". Tom bra. Men inget att jämföra med tex PFC... |
||
|
Dom är definitivt att rekomendera som förstahandsval för alla som vill byta upp sig en hack och dras till saker som Greenstuff. Jag har varit mycket nöjd med "taxibelägg" på min f.f.d. bil med relativt små skivor och mycket effekt.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Här är hemsidan till Textar.
http://www.textar.com Textar, Mintex, Don, Pagid, Cosid & Cobreq ingår i 'TMD Friction Group'. http://www.tmdfriction.com _________________
|
||
|
Efter att ha kollat beläggen på 911:an så såg vi att beläggen nästan är nere vid metallen. För två-tre banmöten sedan var de kanske nere på 50%. Fick tipset att vara flitig och borra ut alla hålen i skivorna samt att grada kanterna med jämna mellanrum, lär tydligen förlänga livslängden på beläggen avsevärt.....
Nu åkte det i alla fall dit blåa pagid
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
|
Re:
Gammal tråd men kan vara värt att besvara ändå... Mekafrance säljer Textar-belägg. Min erfarenhet av dem inskränker sig till ett långlopp då de efter 18 timmar fortfarande såg mycket bra ut. www.mekafrance.se |
||
|
Jag köpte faktiskt 911 belägg till min Lotus från www.ferdinand.se ,jo dom passar i mina ok
Beläggen var Textar och har kört en trackday samt hela förra året och inga fade tendenser. Beläggen ser fortfarande ut som nya+att det var riktigt bra pris,under en femhundring fram. Nu är Lotuen en lätt bil och mina skivor är hålborrade och slitsade men måste ge dem högsta betyg,betydligt bättre bett än EBC greenstuff som satt i tidigare
_________________ Sammy Nilsson Lotus Elise S1/111S https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58816&highlight= Biltransporten https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014&highlight= |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Textar belägg?
|
4323 besök totalt |