| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur mycket rostar man?
|
2280 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hur mycket rostar man?
I September 2005 körde jag min sista meter på bana som avslutades med en startsmäll i startkruvan på Mantorp, därefter har det vart bruxisköra. I vår skall jag sätta mig i en superkart igen, det skall bli hur kul som helst men jag går mycket och funderar på hur mycket jag tappat i tempo och känsla, så varför inte fråga forumet vad ni tror?
_________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
|
Re: Hur mycket rostar man?
Att komma tillbaka efter fem års uppehåll skulle jag tippa 2-3 tävlingar, dock att komma tillbaka efter krasch också 2-3 tävlingar. Så 4-5 tävlingar kanske. _________________ Roland Johansson |
|
Jag hade ett långt uppehåll.
När jag väl kom tillbaka...var jag en betydligt snabbare förare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Svårt att avgöra. F1 nämde någon -0,1 sek per barn.... Runt 40år går reaktionstid och ofta syn osv. ner vilket gör att de som racar seriöst efter det lever på rutin. Så jag gissar att komma till 95% är några träningspass att lära sig ställa in en ny bil går markant långsammare än när man var 18år osv.
Så efter några race och lite test så är man kanske uppe i 98% av toppnivån efter en halv sässong om man i båda fallen raceat nära proffsnivå. Tror inte man kommer till 100% om man inte åker på en högre nivå efter uppehållet än innan då man bara hobbyåkte lite ibland. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|
För att förtydliga så var det inte en kraftog smäll mer än att ramen blev knusad... Så där är det nog ingen fara, snarare att man blivit 5 år fegare som gör 2-3 race
|
Eller 5 år smartare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Fast som ställningen är nu så måste jag vara smart nog att hitta vuxenblöjor som får plats i stolen
|
Jag har haft två pauser i mitt tävlande sedan mitten 70-tal. Det ena från 86-92, då jag inte torrbröt en bil under mellantiden. De tider jag satte på kinnekulle 1992 i comebacken, har jag ännu inte lyckats överträffa....
Det andra är väl mer en ambitionsreducering i antal race, än ett rent uppehåll då jagg på senare år dragit ned på tävlandet, något historiskt race då och då och dito långlopp. max 3-4 race/totalt per år, jämfört med 6-10 tidigare. Nu går det iaf i långloppen betydligt långsammare än för bara ett par år sedan, upplever att jag är fegare och litar inte på mig själv på gränsen lika mycket som förr. Om det inte är blött för då vaknar gubbfan till liv på allvar Tror åldern spelar in rätt mycket ju, yngre desto snabbare är man inne i tempot igen.. Själv har jag passerat det som står på skyltarna i tätort, så...
Men ge det 2-3 race, så ska du se att du är uppe på banan igen _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|
|
|
Re:
Inga barn, räknades hund? Vilken tur att jag kommer åka en 2% snabbare Superkart än vad min var!
|
Re:
Det där är riktigt intressant! Har du klurat på varför det blev så? Jag kan tänka mig att vissa förare kan vilja lite för mycket och då kan ju ett uppehåll göra att man kommer tillbaka som en "kallare" förare som är snabbare. Men jag kan samtidigt tänka mig förare som är superjättemycke motiverade som efter ett uppehåll blir lite "kallare" och långsammare. _________________ Magnus Thomé
|
|
Re:
Troligtvis beror det på att man blir kallare och mer beräknande med ålder. Sedan har man kanske inte lika mycket att bevisa. Nu har jag dock kommit upp i en ålder, där det bara är utför med allt. Hoppas man kan behålla den fart man har...i några år till..
Mitt resonemang gäller naturligtvis inte elitförare. Där behöver man nog köra året runt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Helt och hållet har jag aldrig hållit upp, men mellan 04-08 var det högst nån slalom i brukshäcken eller några få varv med lånad bil som gällde. Skillnaden jag noterade när jag sen kom ut förra året var attacken in i kurvorna, jag hade lite svårt att lita på bilen i instyrningen. Trots att den hade ett mycket lugnare uppträdande än den jag tidigare tävlade med... Men alla reptilhjärnereaktioner satt kvar, tacksamt nog, annars vet jag inte vart en del släpp och sladdar tagit vägen
Simracingen kanske kan tackas för något, trots allt.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
|
Re:
Att man får lite distans till grejerna brukar för mig ofta hjälpa mig att utveckla och fullborda mina teoretiska tankebanor snabbare, inte gällande just banåka utan snarare allt möjligt som kräver lite eftertanke. Ser inte varför det inte skulle vara likadant efter ett uppehåll från körningen. _________________ Axel Tanner |
|
Re:
Det här jätteintressant och jag tror mycket på att det handlar om mognad och att få distans till sitt körande och just precis att inte behöva bevisa lika mycket längre. Å andra sidan är det ju upp till bevis att man är lika snabb fortfarande... ehh.. Det skall iallafall bli hur spännande som helst att se vad som hänt eftersom mitt största problem var rätt "het" som förare (som en del påtalat för mig)... Å andra sidan kanske man kallnat för mycket också... Nåväl det är väl bara vänta till April-Maj innan man vet (undrar om det finns tidigare premiär i franska serien)... Hoppas det blir tillfälle att jämföra Äpplen med Äpplen också så att man kan avgöra på klockan lite vad sanningen blev... /Benjamin _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
|
Kanske är lite skillnad på att ta ett uppehåll från något som kräver massa "våga" jämfört med något där det mer räcker med finess och bara en liten dos "våga"
(min novisuppfattning av superkart är att man nog måste vara lite galen, som superbikeåkare typ för att vinna ) Jag tänkte skriva en jämförelse med att ta ett uppehåll från att cykla (tänkte då på en enkel cykeltur till kiosken) men kom då på downhill och annat som kräver mycket guts där med så jag la ner cykelanalogin
_________________ Magnus Thomé
|
|
Re:
I och för sig upplevelser från framfart med 50% färre hjul men om jag tex kör en trackday på ny bana så kommer jag i stort sett till en gräns efter 4-5 körpass när det inte går speciellt mycket fortare. Vi pratar 20minuter körtid varje timme, så 7 eller 8 körpass på en dag. Lite fortare kan de sista passen gå, men mest är det att jag kör lika fort varje varv istället för ryckigt. När jag sedan sovit på dagen kan jag plocka en sekund direkt på första träningen, och under dagen plocka ytterligare tid för att sedan 'stanna' upp. När jag senare återkommer till den banan brukar jag kunna sätta lika bra tid som jag åkt tidigare, men efter kanske bara ett körpass. Fortsätter jag pressa kommer jag till en gräns när jag inte lyckas åka snabbare, utan behöver smälta körningen först. _________________ Roland Johansson |
|
Re:
Ja...tänk att sova på saken i 5 år...----------->ultrasnabb....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Re:
En natts sömn.... 1 sekund på, säg Mantorp... 5 års nätter... 5*365 = 1825sekunder... det är en dryg halvtimme! Inget dåligt Mantorpvarv på min ära.
_________________ Axel Tanner |
![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur mycket rostar man?
|
2280 besök totalt |