| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
4WD för bana?!
|
<< 1, 2, 3 9736 besök totalt |
|
Re:
Till och börja med så sitter motorn åt andra hållet.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Generation I:
Gäller för Audi A3, S3, TT / VW Golf, Bora / Seat Leon / Skoda octavia (årsmodeller 1998-2004). Generation II: Gäller för Audi A3, S3, TT / VW Golf, Transporter / Skoda octavia (från årsmodell 2004). Generation IV: Gäller för Audi A3, S3, TT / VW Golf, Passat, Tiguan / Skoda octavia, Superb / Seat Altea (från årsmodell 2008/2009). Generöst snott från tidigare länk, men vad hände med gen III? Polen direkt eller?
Re:
4wd på bana är ju lite vag beskrivning. Jag hade skitkul med en Opel Calibra turbo fast jag fick ju modda fördelningslådan efter ett tag. Tider på den finns från Challenge konbana och jag var om jag inte minns fel ca 5 sekunder långsammare än de snabbaste och då hade jag gatdäck och all vikt kvar. Min tid 1:25 nånting. På bana så var jag lite långsam i kurvorna men snabb ur och på rakorna. Men som sagt så var den tung och speciellt fram sen så klarar fördelningslådan att original max skicka 90Nm bak om jag inte minns fel. Men det går att modda
Det borde Natte kunna fixa: http://www.maxxtuning.se/
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
|
Re:
VAG var snåla och antog att ingen skulle märka att dom åkte runt med hundra år gammal teknik...
För övrigt skulle iaf jag vara försiktig med Haldex och rullar, kolla om du kan rycka kardanen ur PTUn och bara köra FWD? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
ok utveckla gärna, de jag pratat med en senaste tiden ser inga problem/hinder med att köra haldexen på effektest. Fyra rullars alt 4x dynos då vs. Kan i grunden nada om haldexens svagheter osv så ös på med info om du har någon!
Lägger till grunddata, är gen I med den sk "performance" uppgraderingen jag har idag. _________________
|
||||||||
|
Re:
oklart hur alla 4WD dynos funkar men om dom bromsar lika mycket på alla hjulen utan att synka varvtalet så blir det problem för Haldexen kan bara hålla ett vissts moment, efter det så börjar det bli skillnadsvarvtal och då bygger det värme snabbt. Visserligen så öppnar det kopplingen helt när den går i hot-mode men:
Inte så jättesmart att köra kopplingen med stort skillnadsvarvtal, Haldexen är lite bättre än dom flesta kopplingar men det blir varmt ändå... Visst det kanske funkar men det innebär ju inte att det är en bra idé. En ball-ramp skall man inte göra så med för den kommer börja hugga efter ett tag och då kan man får rätt otrevliga problem i en dyno. Appropå skillnader mellan gen2 och gen4 så har inte gen2 en eldriven pump utan den kräver lite kardanvarvtal innan den kan låsa upp, en gen4 kan man låsa innan man startar (preemptive) och det är ju inte så tråkigt. Sen finns det ju såklart fler skillnader... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Våra Britiska vänner har enl deras utsago provat rätt ofta och plugga ur kontakt till haldex styrdon är tydligen att rekomendera på fwd rullar. Varför? inte den blekaste. Kanske låter tönt,men jag vill ju veta "riktig" effekt på hjulen. Förlusten på på drivlina lär väl vara betydlig. _________________
|
||||||||
detta problem fick vi erfara på en polares EVo II när motorn revs....kolvarna trillade i bitar! Kör själv gamla Audi quattro vid strip & bana & trots en gammal urq från -85 så piskades många bättre bilar vid bankörning...men men, det går inte att komma ifrån, dessa är inte gjorda för bana utan för grus & rakt-fram-åka! Bygger i nuläget en 80Q med S2-drivlina för bana & strip. HAde jag dock idag fått välja om så skulle jag byggt på en gammal EVo typ II eller III då dessa har sjukt fin potential. Beträffande understyrning så kan jag säga att ett par R-däck botar denna bit. Ställbara coilover runt om, vilket oftast brukar sitta på när man köper en är också givet. På asfalt kan man med lätthet få dessa att kasta ut med rumpan & dom har stor fördel vad gäller vikten, väldigt låg trots 4WD. Dom är dessutom relativt billiga i inköp! Minns att polaren körde SS med sin EVo II på R-däck & presterade en mycket bra tid. Dagens topp 3 & detta trots att han aldrig hade kört bana eller SS tidigare....duktig eller ej, men bilen bidrar en del iaf
Delar finns att tillgå, inga problem! Skruva är inte så blodigt, ganska lättåtkomligt ändå samt bra med plats...allt är relativt
Mitt tips är en EVo Lycka till i val av bil Lycka till! _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
4WD för bana?!
|
<< 1, 2, 3 9736 besök totalt |