Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
alternativ torrsumps pump??
6146 besök totalt
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare

Är det nån som har provat att köra torrsump med pump från hydralik industrin??

jag har möjlighet att köpa mindre pumpar som används inom hydraulik system
det e små pumpar som man bygger ihop liknande verdi pumpen med lagrad axel så dom klarar sidokrafter
dom e ju oxå i grymm kvalite för dom går ju dygnet runt och klarar höga varvtal,,

vad tror ni som kan om detta ,, det e ju helt klart ett mera ekonomiskt aternativ till pumpar som finns ute på marknaden,,

jocke

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: alternativ torrsumps pump??

jocke_c skrev:

det e små pumpar som man bygger ihop liknande verdi pumpen med lagrad axel så dom klarar sidokrafter
dom e ju oxå i grymm kvalite för dom går ju dygnet runt och klarar höga varvtal,,

vad tror ni som kan om detta ,, det e ju helt klart ett mera ekonomiskt aternativ till pumpar som finns ute på marknaden,,

jocke

Pumpen måste ju vara i ett antal sektioner, säg 4 evakuering och ett trycksteg. Trycksteget måste ha återcirkulation med inställning för korrekt oljetryck. Sen är frågan vilken kapacitet pumpdelarna har. Evekueringsstegen måste ha en sammankoppling på utgående annars körs de pumpar som suger luft för tillfället torrt. Sedan används evakueringspumparna som vacuum pumpar för vevhuset, så de måsta ha en viss kapacitet.
mvh
Göran

uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
jocke_c skrev:

jocke

Pumpen måste ju vara i ett antal sektioner, säg 4 evakuering och ett trycksteg. Trycksteget måste ha återcirkulation med inställning för korrekt oljetryck. Sen är frågan vilken kapacitet pumpdelarna har. Evekueringsstegen måste ha en sammankoppling på utgående annars körs de pumpar som suger luft för tillfället torrt. Sedan används evakueringspumparna som vacuum pumpar för vevhuset, så de måsta ha en viss kapacitet.
mvh
Göran

finns det nån bra formel för hur man räknar ut kapaciteten en pump behöver för en viss motor,,
jocke

Uppsala
Här sen Sep 2003

Göran Malmberg skrev:

mvh
Göran

Ett steg som suger luft går väl torrt även om utgången är hopkopplad med ett steg som suger olja?

Guson

Norrköping
Här sen Jun 2003

jocke_c skrev:
Göran Malmberg skrev:
jocke_c skrev:

jocke

mvh
Göran

finns det nån bra formel för hur man räknar ut kapaciteten en pump behöver för en viss motor,,
jocke

När det gäller tryckpumpen så bör dess kapacitet vara likvärdig med originalpumpen, med hänsyn taget till utväxlingen. Sugstegen är krångligare, vanligen är de dimensionerade för att man ska nå ett visst undertryck i vevhuset med den aktuella motorns gas/oljeflöde. Men säg typ 2-10ggr tryckpumpens kapacitet. Sugstegen har som sagt gemensamt utlopp så dem smörjs även om de bara suger gas.

En begagnad torrsumpspump är inte så dyra annars. Många begagnade pumpar från NASCAR (vanligen 6 stegs) brukar hamna på ebay. Ex här

Nu kan det väl variera mellan olika tillverkare, men AutOVerdis pumpar har kullagrade axlar och köper man en begagnad pump så går det att byta kullager, tätningar, rotorer och hus om det skulle behövas. Man kan också byta fjäder till tryckregulatorn om det behövs. Tryckpumpen är av kugghjulstyp och sugstegen av roots typ. De finns även med olje/gas separator av centrifugaltyp, även om dessa är sällsynta på begagnatmarknaden.

Tekniskt sett så är det enklast att bygga en pump där samtliga steg är av kugghjulstyp då dessa inte kräver någon synkronisering av axlarna, man kan helt enkelt ha en drivande axel med fasta kugghjul och en andra axel på vilka drivna kugghjul löper på med en ipressad bussning. Dessa är dock större för en given kapacitet än en pump som använder roots pumpar.
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006

Kanske jag som fattar helt fel. Men..

Tryck pumpen kan man ju ta fram uppgifter på och dimensionera ganska lätt. Men sug stegen.
2-10ggr mer kapasitet, Ganska stor skillnad där.
och som skrivet. Även fast sug stegen har samma utlopp så borde väll en kunna gå torr? om en av pumparna längst från utloppet suger luft/gas. Hur kommer då oljan dit från nån av dem andra och smörjer den? För att dimensionera sugarna måste man ta med tryckpumpens kapacitet i den uträkningen då? För att veta oljeflöde och veta hur mycket det ska sugas?

Sen tänkte jag, Man säger ju att det blir ett vaccum i motorn med hjälp av torrsump. Om det blir vaccum går inte pumparna tort då? Eller blir det vaccum även fast dem suger olja?

och är det så här att man måste räkna ut så mycket. Då kan det ju inte vara så bra att köpa en beggad från ex. nascar? Eller tänker jag fel där me? :P Mycke frågor men hoppas ni förstår.

Mvh/Stefan

Målsryd
Här sen Sep 2004

det finns ju även en möjlighet att andvända std pumpen som tryckpump och då endast ha en extern extrapump som suger ur motorn och returnerar ut i oljetanken som sedan förser std pumpen med olja

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Det är så att det ligger en ska vi kalla det balanskanal urborrat direkt vit kuggarnas utloppshål. Därvid ligger det olja mot utgångssidans kuggar hela tiden även om det blir luftbubbligt. Kapaciteten på utgångssidan är inte kritisk på något vis. Det som avgör kapaciteten på trycksidan är LAGERSPELEN. Många rejsmotorer har större spel vilket föranleder högvolymspumpar. Men man har alltid inom visa begränsningar möjlighet att ändra utväxling på drivningen av pumpen. Kughjulspumpen är lite aggressiv i sitt sugbeteende, vilket gör att man bör se till att ha den lågt placerad och mjuka fina svängar och kort sträcka på sugsidan. Gerotor pumpen har längre tidsduration per pumptag och har ofta inlopp på var sida om gerotorn vilket ger en snyggare insugning av oljan och därmed mindre risk för kavitation. Men skillnaderna är inte dramatiska. Jagh har aldrig haft problem med kugghjulspumpar, det har vi på Corvetten.
Göran

Bjurholm
Här sen Okt 2005

en hydraulpump är nog inte nån bra ide då dessa inte tål kavitaion nåt vidare. Köp hällre en beggad pump avsedd för endamålet.

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

steffe85 skrev:
Kanske jag som fattar helt fel. Men..

Tryck pumpen kan man ju ta fram uppgifter på och dimensionera ganska lätt. Men sug stegen.
2-10ggr mer kapasitet, Ganska stor skillnad där.
och som skrivet. Även fast sug stegen har samma utlopp så borde väll en kunna gå torr? om en av pumparna längst från utloppet suger luft/gas. Hur kommer då oljan dit från nån av dem andra och smörjer den? För att dimensionera sugarna måste man ta med tryckpumpens kapacitet i den uträkningen då? För att veta oljeflöde och veta hur mycket det ska sugas?

Sen tänkte jag, Man säger ju att det blir ett vaccum i motorn med hjälp av torrsump. Om det blir vaccum går inte pumparna tort då? Eller blir det vaccum även fast dem suger olja?

och är det så här att man måste räkna ut så mycket. Då kan det ju inte vara så bra att köpa en beggad från ex. nascar? Eller tänker jag fel där me? :P Mycke frågor men hoppas ni förstår.

Mvh/Stefan

Det finns torrsumpssystem med ganska stor variation. Om man kikar på de som används i NASCAR så har de ett sugsteg per cylinderpar samtidigt som vevhuset är indelat i fyra delar. Sedan brukar man använda ytterligare ett steg för att suga från lyftargalleriet. Dessa skapar också ett undertryck i motorn på över ett halvt bar. Dvs man använder vanligtvis en pump med fem sugsteg och ett trycksteg. För att skapa undertrycket krävs en ganska stor kapacitet hos sugstegen.

Att dela in vevhuset i delar är en teknik man tagit från F1 och hur det kan se ut hos en F1 motor kan du se här: http://www.gurneyflap.com/Resources/P7110091.jpg

På den andra delen av skalan så har vi torrsumpssystem som kan hittas i vissa produktionsmotorer, typ GM LS7 vilken har en sugkapacitet på ca 1,5 ggr tryckkapaciteten. Dess torrtråg liknar mer ett vanligt oljetråg: http://media.photobucket.com/image/gm%20LS7%20dry%20sump/philntx/Misc/ . . . .
Någon direkt kapacitet att skapa ett vakuum i vevhuset har inte denna pump.

Angående smörjningen av sugstegen så har alla sugsteg en gemensam utloppskanal, vilket man kan se nedan, och om man har ex. 0,5 bars tryck före ett pumpsteg och 1,1 bar i den gemensamma utloppskanalen så kommer det att uppstå ett läckage bakåt som för med sig olja för smörjning. Dock bör detta vara mindre kritiskt för en pump av roots typ, då den bara behöver styras radiellt i huset.

Den gemensamma utloppskanalen kan även ses här, där man också kan se olje/luft separatorn till höger.

om man köper en begagnad pump från ex. NASCAR så är sugstegens dimensioner inget kritiskt då man kan reglera vevhustrycket genom att anpassa luftflödet in i vevhuset med olika stora strypningar. Tryckpumpens kapacitet får man väga mot utväxlingen mellan motor och pump. Det kritiska för en tryckpump är att se till att den levererar önskat oljetryck vid låga varvtal, men samtidigt så vill man inte har för stor överkapacitet vid höga varvtal för då pumpar man bara olja över tryckreduceringsventilen.
Har man köpt en begagnad pump och har problem med överkapacitet hos tryckpumpen, trots att man växlat ned pumpen så mycket man kan, så får man nog överväga att byta trycksteget mot ett med mindre kapacitet.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Det blir ofta lite förvirring om vad som är högvolym respektive högtryckspump. Det kan bli klarare om man tänker sig att pumpen inte skapar trycket. Ett exempel, om vi låter pumpen flöda fritt ut i en hink i stället för in i motorn och mäter trycket på ut flödet så finner vi att det föreligger ett ytterst litet tryck, nämligen det som orsakas av slangstumpen mellan tryckmätaren och hinken. Sätter vi dit ett munstyke vid utloppet så höjs trycket, men mängden olja som kommer ut är densamma fast den går i mostsvarande grad fortare ut genom ett munstycke. Vi kan därför betrakta motorn oljesystem som ett munstycke som på så vis bestämmer oljetrycket.

Vi kan alltså inte öka oljemängden som rinner genom motorn genom att montera en högvolymspump, som inte samtidigt höjer TRYCKET i systemet. Ett större lager spel kan ses som ett större munstyckshål och då sjunker trycket. Därför använder man en högvolymspump för att bibehålla trycket när oljan flödar lättare genom motorn.

Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Här är den utlovade bilden på en svängande pickup.
Göran

uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare
väldigt mycket bra svar och förklaringar på detta ämne ,, det tackar vi för ..
jag har försökt att leta efter info om byggnad av torrsump men det e svårt att hitta nått bra ,, tanken e att bygga på en saab 2.0T motor ,, men jag har å andra sidan gott om tid till förberedelse innan jag börjar ,,

kom gärna med lite snygga förkalringar i form av bilder på hur man kan tänkas bygga och var man brukar suga/trycka in /ut olja i block å topp

mvh jocke

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

jocke_c skrev:
väldigt mycket bra svar och förklaringar på detta ämne ,, det tackar vi för ..
jag har försökt att leta efter info om byggnad av torrsump men det e svårt att hitta nått bra ,, tanken e att bygga på en saab 2.0T motor ,, men jag har å andra sidan gott om tid till förberedelse innan jag börjar ,,

kom gärna med lite snygga förkalringar i form av bilder på hur man kan tänkas bygga och var man brukar suga/trycka in /ut olja i block å topp

mvh jocke

Frågan här är ju vilket behov du har och vilka resurser du har att tillverka egna grejor. Det finns ju Saab motorer för tävlingsbruk med frästa vevaxelöverfall vilket sedan paras ihop med ett fräst torrtråg där vevhuset delas in i fyra delar vilka sedan evakueras av flera sugsteg. När det gäller oljetryck så brukar man mata huvudoljekanalen via oljefilter och oljekylare. Det finns även Saab motorer som kör med externa oljekanaler för vevaxelöverfallen (eller så får man fräsa och borra dessa i överfall och torrtråg), detta möjliggör användandet av genomgående bult för topplock/vevaxelöverfall. Men då måste balansaxlarna bort, ja, i vissa fall så fräser man helt enkelt bort denna del av blocket. Men detta kräver tillgång till en omfattande maskinpart såvida man inte har råd att lämna iväg grejorna för att få det gjort.

Hos GM's LS7.R motorer så fräser man ned blocket till vevaxelns centrumlinje och förser motorn med ett kombinerat överfall/tråg i en del. Detta gör att man får till en bra utformning av vevhuset och också kan placera motorn mycket lågt i bilen.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

1
I min tråd om våtsump så har jag bilder på ett uppdelat tråg vid överfallen. Det är inte hermetiskt tätt avgränsat men jag tror det blir rätt bra avgränsning och dirigering av vevaxelsprutet ändå.
2
På Corvetten har jag placerat motorn mycket lågt men det för med sig många problemlösningar som att svänghjulet måste bli mindre och att startmotorn då inte kan sitta bredvid blocket utan måste placeras i svänghjulskåpan. Jag kan säga att så låga tråg inte är lätta att bygga och behålla oljekontrollen. Ofta så expanderar sådana arbeten bortom gränsen för ekonomi och arbetsinsatser, och är inte enkelt.

Göran

uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare
ja hela grejen jag försöker att uppnå e att kunna bla ha motorn lågt i chassit, och förbättra oljesmörjningen i motorn ,, sen gillar jag att bygga själv och lära mig samtidigt,, ,, jag har möljighet att göra mycket själv och med hjälp av min far,,

jocke

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

jocke_c skrev:
ja hela grejen jag försöker att uppnå e att kunna bla ha motorn lågt i chassit, och förbättra oljesmörjningen i motorn ,, sen gillar jag att bygga själv och lära mig samtidigt,, ,, jag har möljighet att göra mycket själv och med hjälp av min far,,

jocke

En liten korrigering här, det är inte så mycket en fråga om att förbättra smörjningen för så länge det fiknns oljetryck så är smörjningen ok. Det handlar om att kontrollera oljan som INTE är i en smörjande situation.
Göran

Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Göran Malmberg skrev:
jocke_c skrev:

jocke

En liten korrigering här, det är inte så mycket en fråga om att förbättra smörjningen för så länge det fiknns oljetryck så är smörjningen ok. Det handlar om att kontrollera oljan som INTE är i en smörjande situation.
Göran

om man ska vara petig kan man väl säga att kontrollera olja så att inte oljepumpen suger luft är ett sätt att förbättra oljesmörjningen. Men så länge en konventionell pump inte suger luft så kan inte smörjningen bli bättre.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Tomas L skrev:
Göran Malmberg skrev:
jocke_c skrev:

jocke

Göran

om man ska vara petig kan man väl säga att kontrollera olja så att inte oljepumpen suger luft är ett sätt att förbättra oljesmörjningen. Men så länge en konventionell pump inte suger luft så kan inte smörjningen bli bättre.

Jo, viss är den anmärkningen korrekt. Jag hade den tanken lite i huvudet själv men hade åxå tanken att om oljan är under kontroll så suger inte pickuppen luft.
mvh
Göran

6146 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande