Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fyrlänk/Satchell-hybrid
2375 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Fyrlänk/Satchell-hybrid

om man förankrar en stel axel med en halv fyrlänk på ena sidan, och en halv Satchell på den andra', slipper man låsningar då?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Sett uppifrån:

_________||___________\________|
_________||____________\_______|
_________||_____________\______|
_________||______________\_____|
_________||_______________\____|
_________||________________\___|_________
|___|_____||_________________\__|_____|___|
|___|_____||__________________\_|_____|___|
|___|_____||___________________\|_____|___|
|___|_______________________________|___|
|___|_______________________________|___|
|___|_______________________________|___|

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Fyrlänk/Satchell-hybrid

ice skrev:
om man förankrar en stel axel med en halv fyrlänk på ena sidan, och en halv Satchell på den andra', slipper man låsningar då?


Ja, de driftfall som skapar låsning i fyrlänk- eller Satchell-upphängningar; de reder hybriden ut genom att flytta axeln i sidled.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5279



Re: Fyrlänk/Satchell-hybrid

ice skrev:
ice skrev:
om man förankrar en stel axel med en halv fyrlänk på ena sidan, och en halv Satchell på den andra', slipper man låsningar då?


Ja, de driftfall som skapar låsning i fyrlänk- eller Satchell-upphängningar; de reder hybriden ut genom att flytta axeln i sidled.


För en oinvigd i stela axlar, vilka driftfall är detta?

Är det sedan önskvärt med en sidoförflyttning eller blir denna så liten att det är försumbart? Hur är det med sidoförflyttningar i normal drift?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re: Fyrlänk/Satchell-hybrid

Pontus Fyhr skrev:
ice skrev:
ice skrev:
om man förankrar en stel axel med en halv fyrlänk på ena sidan, och en halv Satchell på den andra', slipper man låsningar då?


Ja, de driftfall som skapar låsning i fyrlänk- eller Satchell-upphängningar; de reder hybriden ut genom att flytta axeln i sidled.


För en oinvigd i stela axlar, vilka driftfall är detta?

Med reservation för att det var många år sedan jag ägnade stela axlar en tanke.
om du har ickeparallella fyrlänkstag eller olika längd på stagen kommer du att få låsning av upphängningen vid krängning. Stagen tvingar fram en vridning av axeln vid fjädring och vid olika mängd infjädring så uppstår torsion i axelröret.
Vad en satchell är har jag glömt men jag gissar att det är en variant av fyrlänk där man eliminerar panhardstaget genom att ha snedställda stag?

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Racetech
Fyrlänk/Satchell-hybrid
2375 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande